40 procent af Øresundsbron er blevet malet – nye malere fortsætter arbejdet i 2024
6.500 meter. Så meget af Øresundsbrons stålkonstruktion har indtil videre fået nye lag af vandbaseret maling for fortsat at give beskyttelse mod korrosion og bidrage til en fordoblet levetid.
Efter en udbudsrunde har Øresundsbron indgået kontrakt med Ahnelövs Industrimålning for de kommende års malerarbejde.

Stålkonstruktionen under motorvejen og ved siden af jernbanen får et nyt lag maling for fortsat at give broen stærk beskyttelse mod korrosion og vejrforhold. Arbejdet begyndte i 2021 og forventes først at være færdigt i 2032. Indtil nu er over 6,5 kilometer af stålkonstruktionen blevet malet, heraf 1.800 meter i år, og dette gælder bl.a. grænsemarkeringen, som mange passagerer ser fra toget, mens de krydser broen.
Vejr, vind og højden over havet skaber meget specielle betingelser for malerne. Derudover er der jernbanens kontaktledning og tog, der kører i høj hastighed, lige i nærheden. Derfor udføres arbejdet fra en specialbygget malerplatform.
I stedet for en epoxibaseret maling - som broen blev malet med, da den blev bygget - bruges en mere miljøvenlig og vandbaseret maling til forstærkningsmalingen.
- Malerarbejdet medvirker ikke kun til reduceret miljøpåvirkning takket være brugen af vandbaseret maling, men det er også et skridt mod at forlænge broens levetid til mindst 200 år. Vi er glade for, at Ahnelövs ønsker at hjælpe os på vejen mod at blive verdens mest bæredygtige bro, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør på Øresundsbron.
Samarbejdet starter i december, og malerarbejdet genoptages, når vejret tillader det, men normalt foregår sæsonen mellem april og oktober ude i Øresund. Aftalen omfatter malerarbejdet for den anden halvdel af højbroens tilslutningsbroer, som forventes at vare indtil 2028 afhængigt af vejrforholdene.
Maleriet består af to dele: en forstærkningsmaling, hvor nye lag lægges på eksisterende, og en reparationsmaling for de overflader, der har skader gennem flere lag af maling.
- Som et mindre familieejet firma fra Malmö er dette en stor og ærefuld opgave for os hos Ahnelövs. Jeg og mine håndværkere er i dag fyldt med stolthed og klar til opgaven, siger Tony Ahnelöv, administrerende direktør hos Ahnelövs Industrimålning.
Fakta: Malerprojektet på Øresundsbron
• Hvorfor skal broen males igen? Vejr, vind og korrosion slider på broen. En ny maling er nødvendig for at give broen fortsat god beskyttelse og lang levetid.
• Hvordan foregår det? Malerarbejdet udføres både med pensel og sprøjtemaling. Tre flytbare og specialdesignede platforme, der passer til netop Øresundsbron, hænger fra siden af broen for at muliggøre sikker og smidig udførelse af malerarbejdet.
• Hvor meget skal males? Stålkonstruktionen udgør en overflade på knap 300.000 kvadratmeter.
• Hvor lang tid vil det tage? Hele ommalingen forventes at være afsluttet i 2032.
• Vil tilgængeligheden på broen blive påvirket? Ommalingen udføres med minimal påvirkning af vej- og jernbanetrafik.
• Vil projektet føre til højere priser? At male om er omkostningsfuldt. Øresundsbron har et vedligeholds- og investeringsbudget, der dækker omkostningerne. Det er et planlagt projekt og bør derfor ikke påvirke Øresundsbrons finanser eller prissætning. Maleriprojektets samlede omkostning på 300 millioner DKK inkluderer maleromkostningerne for hele perioden, dvs. 13 år.
• Hvilken farve bruges? Stålet males med en vandbaseret og mere miljøvenlig maling, i modsætning til en epoxibaseret maling, der blev brugt, da broen blev placeret i havet. Farven er den samme som tidligere.

Nøgleord
Kontakter
John Alexander SahlinPresseansvarlig
Tlf:+45 33 41 61 15jsa@oresundsbron.comLisa Sandager RamlowChef for Kommunikation & Public Affairs
Tlf:+4531266220lsr@oresundsbron.comOm Øresundsbron
Øresundsbron bygger broer mellem mennesker, muligheder og oplevelser i hele Øresundsregionen. Øresundsbro Konsortiets opgave er at eje og drive Øresundsbron - en bro, en tunnel og den kunstige ø, Peberholm. En 16 kilometer lang fast forbindelse mellem Danmark og Sverige.
Følg pressemeddelelser fra Øresundsbron
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Øresundsbron
De danske og svenske kongepar mødes på Øresundsbron10.4.2025 10:53:47 CEST | Pressemeddelelse
Øresundsbrons 25-års jubilæum markeres den 1. juli med deltagelse af Deres Majestæter Kongen og Dronningen af Danmark samt Deres Majestæter Kongen og Dronningen af Sverige.
Nødvendig vedligeholdelse og fremtidssikring vil påvirke trafikken28.2.2025 12:54:06 CET | Pressemeddelelse
150 mio. passager slider på Øresundsbron. Nu er det tid til at udskifte en næsten 25 meter lang ekspansionsfuge. Vejtrafikken på Øresundsbron vil være begrænset, når fugen udskiftes mellem 9. marts og 9. juni.
Modkørende trafik i Øresundsbrons tunnel24.2.2025 12:01:01 CET | Pressemeddelelse
Vejtrafikken vil være dobbeltrettet i Øresundsbrons tunnel i uge 9. Fra kl. 19.00 d. 26/2-27/2 til kl. 03.00 næstfølgende dage.
Øresundsbron satte ny årsrekord i 202410.2.2025 09:47:12 CET | Pressemeddelelse
Øresundsbrons seneste årsrekord fra 2017 blev i 2024 slået med et gennemsnit på 20.692 vejpassager om dagen. Øresundsbro Konsortiets resultat blev før værdireguleringer 1.636 mio. DKK – en stigning på 155 mio. DKK i forhold til 2023.
Øresundsbron lyser op for ofrene i Örebro5.2.2025 13:58:18 CET | Pressemeddelelse
Øresundsbron tænder en særlig sørgebelysning efter tirsdagens tragiske skoleskyderi i Örebro. Belysningen tændes for at ære ofrene for gerningen, deltage i sorgen og vise medfølelse med alle berørte og pårørende.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum