40 procent af Øresundsbron er blevet malet – nye malere fortsætter arbejdet i 2024
6.500 meter. Så meget af Øresundsbrons stålkonstruktion har indtil videre fået nye lag af vandbaseret maling for fortsat at give beskyttelse mod korrosion og bidrage til en fordoblet levetid.
Efter en udbudsrunde har Øresundsbron indgået kontrakt med Ahnelövs Industrimålning for de kommende års malerarbejde.

Stålkonstruktionen under motorvejen og ved siden af jernbanen får et nyt lag maling for fortsat at give broen stærk beskyttelse mod korrosion og vejrforhold. Arbejdet begyndte i 2021 og forventes først at være færdigt i 2032. Indtil nu er over 6,5 kilometer af stålkonstruktionen blevet malet, heraf 1.800 meter i år, og dette gælder bl.a. grænsemarkeringen, som mange passagerer ser fra toget, mens de krydser broen.
Vejr, vind og højden over havet skaber meget specielle betingelser for malerne. Derudover er der jernbanens kontaktledning og tog, der kører i høj hastighed, lige i nærheden. Derfor udføres arbejdet fra en specialbygget malerplatform.
I stedet for en epoxibaseret maling - som broen blev malet med, da den blev bygget - bruges en mere miljøvenlig og vandbaseret maling til forstærkningsmalingen.
- Malerarbejdet medvirker ikke kun til reduceret miljøpåvirkning takket være brugen af vandbaseret maling, men det er også et skridt mod at forlænge broens levetid til mindst 200 år. Vi er glade for, at Ahnelövs ønsker at hjælpe os på vejen mod at blive verdens mest bæredygtige bro, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør på Øresundsbron.
Samarbejdet starter i december, og malerarbejdet genoptages, når vejret tillader det, men normalt foregår sæsonen mellem april og oktober ude i Øresund. Aftalen omfatter malerarbejdet for den anden halvdel af højbroens tilslutningsbroer, som forventes at vare indtil 2028 afhængigt af vejrforholdene.
Maleriet består af to dele: en forstærkningsmaling, hvor nye lag lægges på eksisterende, og en reparationsmaling for de overflader, der har skader gennem flere lag af maling.
- Som et mindre familieejet firma fra Malmö er dette en stor og ærefuld opgave for os hos Ahnelövs. Jeg og mine håndværkere er i dag fyldt med stolthed og klar til opgaven, siger Tony Ahnelöv, administrerende direktør hos Ahnelövs Industrimålning.
Fakta: Malerprojektet på Øresundsbron
• Hvorfor skal broen males igen? Vejr, vind og korrosion slider på broen. En ny maling er nødvendig for at give broen fortsat god beskyttelse og lang levetid.
• Hvordan foregår det? Malerarbejdet udføres både med pensel og sprøjtemaling. Tre flytbare og specialdesignede platforme, der passer til netop Øresundsbron, hænger fra siden af broen for at muliggøre sikker og smidig udførelse af malerarbejdet.
• Hvor meget skal males? Stålkonstruktionen udgør en overflade på knap 300.000 kvadratmeter.
• Hvor lang tid vil det tage? Hele ommalingen forventes at være afsluttet i 2032.
• Vil tilgængeligheden på broen blive påvirket? Ommalingen udføres med minimal påvirkning af vej- og jernbanetrafik.
• Vil projektet føre til højere priser? At male om er omkostningsfuldt. Øresundsbron har et vedligeholds- og investeringsbudget, der dækker omkostningerne. Det er et planlagt projekt og bør derfor ikke påvirke Øresundsbrons finanser eller prissætning. Maleriprojektets samlede omkostning på 300 millioner DKK inkluderer maleromkostningerne for hele perioden, dvs. 13 år.
• Hvilken farve bruges? Stålet males med en vandbaseret og mere miljøvenlig maling, i modsætning til en epoxibaseret maling, der blev brugt, da broen blev placeret i havet. Farven er den samme som tidligere.

Nøgleord
Kontakter
John Alexander SahlinPresseansvarlig
Tlf:+45 33 41 61 15jsa@oresundsbron.comLisa Sandager RamlowChef for Kommunikation & Public Affairs
Tlf:+4531266220lsr@oresundsbron.comOm Øresundsbron
Øresundsbron bygger broer mellem mennesker, muligheder og oplevelser i hele Øresundsregionen. Øresundsbro Konsortiets opgave er at eje og drive Øresundsbron - en bro, en tunnel og den kunstige ø, Peberholm. En 16 kilometer lang fast forbindelse mellem Danmark og Sverige.
Følg pressemeddelelser fra Øresundsbron
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Øresundsbron
Pendlerrejser med bil, tog og færge over Øresund stiger markant11.9.2025 09:21:36 CEST | Pressemeddelelse
Øresundsbrons 25-års jubilæum falder sammen med en periode med stærk vækst i trafikken over Øresund, viser Øresundsindex/Trafikstatistik Q2 2025. I første halvår af 2025 steg trafikken for alle persontransporter – bil, tog og færge – mens godstrafikken faldt en smule.
45 ynglende fuglearter og tolv nye planter på Peberholm3.9.2025 11:44:22 CEST | Pressemeddelelse
Øresundsbrons kunstige ø Peberholm fortsætter med at overraske og udvikle sig 25 år efter broens indvielse. I år er der registreret tolv nye planter, en sjælden naturtype og et rekordstort antal ynglende fuglearter. Derudover er der etableret 13 vegetationscirkler.
Pressetur til Peberholm – årets nyheder på øen29.8.2025 08:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Påmindelse: Øresundsbron inviterer journalister til det årlige besøg på Peberholm. Tirsdag den 2. september kl. 09.30–12.00 arrangeres en guidet bustur på øen. Tilmelding senest søndag den 31. august.
Invitation: Pressetur til Peberholm – årets nyheder på øen27.8.2025 13:57:27 CEST | Pressemeddelelse
Øresundsbron inviterer journalister til det årlige besøg på Peberholm. Tirsdag den 2. september kl. 09.30–12.00 arrangeres en guidet bustur på øen.
Rekordstor trafik over Øresundsbron i første halvår12.8.2025 09:21:37 CEST | Pressemeddelelse
Trafikken på Øresundsbron blev rekordstor i første halvår 2025 – med en stigning i godstransport, pendlertrafik og fritidsrejser over broen. Øresundsbro Konsortiets resultat blev før værdireguleringer 776 millioner DKK, hvilket er 75 millioner DKK mere end i første halvår sidste år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum