PLAY oplevede stigende efterspørgsel og rekordsalg i sidste uge af november

Den nyeste trafikrapport fra PLAY er landet og melder om rekordsalg for det islandske flyselskab i slutningen af november. Det er på trods af en november måned præget af usikkerhed med seismisk aktivitet på Island. PLAY opnåede samtidig en stigning på 42% i passagertal sammenlignet med sidste år.

PLAY transporterede 107.236 passagerer i november, hvilket er en stigning på 42% fra november 2022, hvor PLAY transporterede 75.396 passagerer. Belægningsgraden i november 2023 var 74,5%, hvilket er et fald på 79% sammenlignet med sidste år. Den lave belægningsgrad skyldes den seismiske aktivitet på Reykjanes-halvøen på Island og den globale nyhedsdækning af et muligt vulkanudbrud, der potentielt kunne forstyrre luftfarten. Situationen påvirkede flyreservationer, men PLAY formåede alligevel at flyve flere passagerer sammenlignet med 2022 og med en rettidighedspræstation på 88,9%.

Rekordsalg i november efter seismisk aktivitet
På trods af, at PLAY i løbet af november måned oplevede et fald i efterspørgslen, opnåede flyselskabet et rekordsalg i den sidste uge af november, hvor risikoen for vulkanudbrud blev afblæst. De historisk store salgsdage skete i forbindelse med Black Friday, Cyber Monday og Travel Tuesday. Dette er et klart udtryk for, at efterspørgslen hurtigt vendte retur efter situationen i Reykjanes. Begivenhederne forventes dog stadig at have yderligere kortsigtede konsekvenser for flyselskabet.

Birgir Jonsson, administrerende direktør hos PLAY, udtaler: ”Den midlertidige nedkøling af efterspørgslen forårsaget af stærke naturkræfter afspejles i vores belastningsfaktordata for november måned, og det er klart, at det samme vil gøre sig gældende for december. I den seneste periode har vi set efterspørgslen vende tilbage, hvilket er meget positivt og betryggende til de kommende måneder, men lidt for sent til den kortsigtede rejsesæson før jul og i det nye år. Island er dog stadig meget åben for turister, og situationen er stabil.

Forventningen om fortsat vækst holder
På trods af faldet i belægningsgraden i november fortsatte PLAY med at se år-til-år vækst i enhedsomsætningen (RASK) med en vækst på 54% i tilgængelige sædekilometer (ASK). Den gennemsnitlige supplerende omsætning fortsætter med at stige for PLAY og er 30% højere i november 2023 sammenlignet med november 2022, og tendensen ser stærk ud i de kommende måneder. Af alle passagerer, der fløj med PLAY i november 2023, rejste 26,2% fra Island, 32,7% rejste til Island, og 41,2% var forbindelsespassagerer (VIA).

PLAY har transporteret 1,4 millioner passagerer år til dato med en gennemsnitlig belægningsgrad på 84%. Af alle passagerer, der flyver med PLAY indtil videre i 2023, afgik 26,9% fra Island, 32,6% fløj til Island og 40,5% var forbindelsespassagerer (VIA).

PLAY er et lavprisflyselskab, der flyver fra Island til 30+ destinationer i Europa og Nordamerika. PLAY flyver med nye Airbus A321NEO og A320NEO fly med en enkel og strømlinet service, der giver rejsende mulighed for at betale mindre og stadig få en god rejseoplevelse. Sikkerheden er det vigtigste for PLAY, men også tidspræcision, enkelhed, glæde, lave priser og omtanke for miljøet er en del af flyselskabets kerneprincipper.

I oktober 2023 blev PLAY udnævnt som bedste kabinepersonale af USA Today og deres 10Best Reader's Choice Award.