Dansk Flygtningehjælp

Dansk Flygtningehjælp: COP28-aftale glemmer verdens flygtninge

Historisk klimaaftale er et vigtigt skridt i den rigtige retning, men vi må ikke glemme dem, som allerede er berørt af klimaskabte oversvømmelser, tørke og ekstremt vejr, siger Charlotte Slente, generalsekretær for Dansk Flygtningehjælp om dette års COP28-aftale.

De sidste mange år har mennesker på Afrikas Horn lidt under klimaskabte oversvømmelser og tørke, der har tvunget tusinder fra deres hjem. Dansk Flygtningehjælp

På den positive side har dette års COP28 set en hel del events med fokus på flygtninge og fordrevne ramt af klimaforandringer og allerede på første dagen blev verdens lande enige om betingelserne for tab-og-skade fonden. På den knap så positive side, så mangler der fortsat fokus på klimatilpasningsstøtte til lande ramt af både klimaforandring, fordrivelse og konflikt.

"Som en organisation, der er til stede i de lande, der er mest berørt af klimaforandringerne og mindst rustet til at håndtere dem, ser vi hver dag, hvordan flygtninge og fordrevne rammes uforholdsmæssigt hårdt. Det er afgørende, at deres stemmer og oplevelser bliver hørt til globale events, som vi har set det i år på COP28, da de betaler den højeste pris for de stigende drivhusgasser. Mens tab-og-skade-fonden er et skridt på vejen mod at erkende dette problem, kommer den til kort med hensyn til at imødekomme de økonomiske behov for klimatilpasning i konflikt- og fordrivelsesramte lande såsom Sudan, Somalia, Yemen og Afghanistan blandt andre,” siger Charlotte Slente, generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp.

De lande som huser flest flygtninge, har i gennemsnit modtaget 62 kroner pr. indbygger i klimatilpasningsfinansiering årligt de seneste 10 år, mens de lande, der huser mindst flygtninge i gennemsnit har modtaget 242 kroner pr. indbygger årligt. Denne forskel forværres i konfliktramte lande, fordi midlerne ofte sættes på pause, når der opstår konflikt. Som et eksempel har Sudan i gennemsnit kun modtaget 14 kroner pr. indbygger i årlig klimatilpasningsmidler.

Selvom udfasningen af fossile brændstoffer er et skridt i den rigtige retning, må vi ikke glemme at vi også har et ansvar for at hjælpe dem, som er mest berørt af de skader, som vi allerede har påført klimaet. Vi har brug for mere fleksibel finansiering og et meget stærkere fokus på at sikre, at klimaskabte katastrofer ikke tvinger folk til at forlade deres hjem. Uden hurtig handling kan vi risikere, at flere mennesker vil blive tvunget på flugt i fremtiden," siger Charlotte Slente, generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp.

Om Dansk Flygtningehjælp

Dansk Flygtningehjælp er Danmarks største NGO. Vi er samtidig en af verdens førende organisationer med speciale i at hjælpe mennesker på flugt. Vi arbejder for verdens flygtninge i 40 lande rundt om i verden.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Flygtningehjælp

Flere pressemeddelelser fra Dansk Flygtningehjælp