COP28-aftale viser retningen – nu er der er behov for handling så de danske pensionsselskaber kan se sig selv som investorer

Nu er det op til politikere og myndigheder at sikre fornuftige og stabile rammevilkår for de private investeringer herunder de danske pensionsselskaber. Det er afgørende for at tredoble vedvarende energi inden 2030 og sikre en transition væk fra fossile brændsler, som klimaaftalen opfordrer til.

Det Internationale Energiagentur (IEA) estimerer, at 70 pct. af de inve-steringer, der er brug for, hvis den grønne omstilling skal ske globalt, skal komme fra private aktører. Desværre er klimaaftalen alene en opfordring til landene og ikke en forpligtelse. Derfor bliver det op til de enkelte lande at levere de resultater, som aftalen opfordrer til og Danmark og EU må fortsat at vise klimalederskab.

- Vi havde håbet på en mere forpligtende aftale, men der bliver dog sat yderligere skub i den grønne omstilling og for at få tredoblet vedvarende energi inden 2030 er det helt afgørende, at der for alvor kommer gang i de grønne investeringer igen, siger Kent Damsgaard, adm. direktør i Forsikring & Pension.

Det kan kun lade sig gøre, hvis politikere og myndigheder til gengæld sikrer fornuftige og stabile rammevilkår. Investeringer i grøn omstilling skal kort sagt kunne betale sig for at tiltrække de private investeringer.

- Pensionsbranchen kan og vil investere globalt i vedvarende energi – og i en ambitiøs global grøn omstilling, men det kræver politisk handling og langsigtede stabile rammevilkår. Danskernes pensionsopsparinger kan spille en helt afgørende rolle som investeringer i den grønne omstilling, men kun hvis det kan gå hånd i hånd med hensynet til afkast. Det skal være en god forretning af være grøn, siger Kent Damsgaard.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:18:57 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE TIL SVAR VEDRØRENDE FESTIVAL - FORSIKRINGEN DÆKKER IKKE OVERSVØMMELSE I TELT.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:00:37 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE I SPØRGSMÅL OM FESTIVAL

Ny analyse: Det er blevet dyrere at opstille havvindmøller6.6.2024 18:29:36 CEST | Pressemeddelelse

Danmark har store ambitioner for havvind, som Partnerskab for Havvind støtter op om. En ny analyse viser imidlertid, at på bare to år er det blevet 13 mia. kr. dyrere at opføre en gigawatt havvind som investeringscase. Derfor er det ifølge partnerskabet afgørende, at rammevilkår for fremtidige investeringer fra virksomheder og investorer bliver forudsigelige og konkurrencedygtige – også for at kunne udvikle Danmark som Produktionsland.