Kildebakken Vandværk takker af efter 120-års tro tjeneste

Torsdag den 14. december 2023 lukkes det gamle udtjente vandværk midt i Assens by permanent. Det sker præcis på 120-årsdagen for indvielsen i 1903. Der er ikke længere brug for vandet fra Kildebakken fordi de omkring 5.000 husstande i Assens udelukkende forsynes af det nye vandværk på Egebjergvej, der får sit vand fra de nye kildepladser i Mariendal og Ebberup.

Assens Forsyning A/S

Lukningen er en naturlig konsekvens af Assens Forsynings drikkevandsstrategi, fortæller projektchef og vandværksansvarlig Michael Dissing Nielsen. ”Strategien handler om at skabe forsyningssikkerhed for vores nuværende kunder og tilstrækkelig kapacitet til fremtidige kunder. Derfor indviede vi vores nye topmoderne vandværk i 2018, og det forsynes med rigelige mængder godt drikkevand fra kildepladserne i Mariendal og Ebberup. Den nye dybe boring i Ebberup gør vandforsyningen meget robust og derfor er driften af Kildebakken Vandværk ikke længere nødvendig. Det nye vandværk i Assens har to separate linjer og herved har vi i praksis to vandværker i ét. Det giver sikkerhed for kunderne, og vi kan skrue op og ned for drikkevandsmængderne efter behov mange år fremover”.

Tidligt på forkant med den grønne udvikling
I vandværkets 100-års jubilæumsskriv fra 2003 står bl.a., at før byens første vandværk måtte byens borgere, ofte kvinderne, hente vand fra brønde i og uden for Assens by. I vandværkets første driftsår 1904 var der blot tilsluttet 580 vandhaner. Vandværkets pumper blev drevet af to gasmotorer og en vindmølle, så allerede dengang var de gode vandværksfolk på forkant med den grønne udvikling. Gennem tiderne har Kildebakken Vandværk pumpet adskillige millioner m3 drikkevand til byens borgere.

Attraktiv vandværksgrund sættes til salg i 2024
Assens Forsyning planlægger at sælge den historiske vandværksbygning, og den centralt placerede vandværksgrund i løbet af det nye år. ”Det er jo altid lidt vemodigt at lukke ned for noget historisk, men vi er sikker på, at der nok skal være en køber til den unikke bygning med sin centrale placering i Assens by. Vi håber på denne måde, at vandværksgrunden kan finde nyt liv og udvikles sammen med sin kommende ejer”, fortæller Michael Dissing Nielsen.

Få styr på dit vandforbrug
Modtager du vand fra Assens Vandværk, og har du en elektronisk afregningsmåler kan du hente appen “Vandforbrug Assens Vandværk”, der fås gratis i App Store og Play Butik. Appen giver dig dit aktuelle vandforbrug opgjort for døgn, uge, måned, kvartal eller hele året.

Vi er ansvarlige for drift, service og udvikling af bæredygtige løsninger til borgerne i Assens Kommune indenfor områderne drikkevand, håndtering af regn- og spildevand samt affald- og genbrug.