FOBU

Børnehaver gør op med kommunal kontrol: “De holder øje med, om vi er helt nede i sandkassen med børnene”

Del

Mens kommuners forsøg med at frisætte pædagoger og ledere i offentlige dagtilbud viser sig at give bedre trivsel, fører Københavns Kommune nu så detaljeret kontrol med pædagogikken, at det går imod intentionen, mener FOBU, der varetager 150 institutioners administration og vilkår

Københavnske pædagoger skal helt ned i sandkassen til børnene, hvis de skal leve op til kommunens tilsynsregler. Men skal vi skabe trivsel, bliver vi nødt til at trække en streg i sandet over for detailregulering og dokumentation, mener paraplyorganisationen for private og selvejende institutioner FOBU. MODELFOTO.
Københavnske pædagoger skal helt ned i sandkassen til børnene, hvis de skal leve op til kommunens tilsynsregler. Men skal vi skabe trivsel, bliver vi nødt til at trække en streg i sandet over for detailregulering og dokumentation, mener paraplyorganisationen for private og selvejende institutioner FOBU. MODELFOTO.

For nylig fik en selvejende Københavns daginstitution en tilsynsrapport, hvor det blev bemærket, at en pædagog var blevet observeret i at have en god dialog med et barn på kanten af en sandkasse.

Problemet var dog, at medarbejderen ikke befandt sig aktivt nede i sandkassen med barnet hele tiden i den givne situation, hvilket er imod kommunens tilsynskoncept.

Institutionslederen, der ikke ønsker at stå frem, har efterfølgende valgt ikke at håndhæve reglen af frygt for, at gode medarbejdere med fysisk slitage føler sig presset til at sige op i en tid, hvor det er historisk svært at finde nye pædagoger.

Og det er ikke eneste eksempel på, at skærpede regler og dokumentationskrav presser dagtilbuddene i hovedstaden:

Ensretning af sprog-udvikling
I en anden selvejende institution i Københavns nordvest-kvarter er institutionslederen generelt godt tilfreds med, at kommunen har lavet et fælles afsæt for hvilke bøger, børnene skal have læst op, og hvilke spil, der skal spilles inden skolestart, for at give børnene et fælles udgangspunkt, når de mødes i KKFO’en.

Men i forhold til påbud om, at institutionerne skal arbejde på lige fod med klynger om en ensartet fælles tilgang til eksempelvis sprogudviklingen hos børnene, bliver det for meget.

For hvis ti institutioner skal have éns sprog-praksis, spænder det ben for, at pædagogerne selv vil tilpasse deres indsats til de børn, de forholder sig til den konkrete institutions dagligdag, udtaler institutionslederen til FOBU.

Dokumentation tager timer fra børn
Institutionslederne, hvis interesser varetages af FOBU, er desuden enige i, at dokumentationsarbejdet for hvert enkelt barn stiger i disse år. Og det tager pædagogtimer væk fra børnene:

Hvorfor eksempelvis bruge en del af de sparsomme ressourcer på at skrive rapporter for samtlige børn inden skolestart, og ikke som tidligere nøjes med en indberetning om de børn, der har brug for en ekstra hånd i ryggen.

FOBU’s direktør Claus Thykjær, der har samlet udfordringerne fra institutionerne, ser problemet som vigtigt at få frem i lyset:

“Vi er ikke i tvivl om, at reglerne er velmente, men noget tyder på, at de tager fokus fra børn og pædagogers trivsel, og det er jo dem, det handler om.”

I en tid med store udfordringer med at rekruttere pædagoger nok til at løse opgaven i landets daginstitutioner, ikke mindst i hovedstaden, mener Claus Thykjær at vi måske kunne bruge timerne bedre:

“Vi oplever, at man i dag bruger konsulenttimer på at lave tilsyn og tilsyn med tilsynet i Københavns Kommune. Samtidig har vi svært ved at få ansat pædagoger nok, så vi kan levere vores kerne-opgave, nemlig det omsorgsfulde voksen-nærvær børnene har brug for.”

Kontrol skal sikre kvalitet
Når man i kommunen har travlt med at lave regler og sikre dokumentation, handler det i høj grad om at ville sikre kvaliteten til børnene, som af flere omgange er blevet kritiseret i nationale rapporter. FOBU har fuld respekt for indsatsen, men vi bør have en debat om, hvorvidt vi løser opgaven på den rigtige måde:

“Vi er på ingen måde imod tilsyn med alle institutioner i kommunen. Men vi ser lige nu mange eksempler på, at kommunens kontrol opleves som benspænd frem for den håndsrækning til ledere og pædagoger, den er tiltænkt som, og det mener vi er vigtigt at få set på,” udtaler Claus Thykjær.

Professor fra VIVE: Frisættelse kan skabe trivsel
Hos VIVE har man netop udarbejdet en midtvejsevaluering for forsøg med frisættelse af institutioner i syv kommuner.

“Foreløbig kan vi konkludere, at når pædagoger i dagtilbud fritages for regler og dokumentationskrav, så gavner det deres motivation,” forklarer professor Ulf Hjelmar:

“Medarbejderne taler om, at de har fået fagligheden tilbage. De har større råderum til at følge det, der giver mening i deres institution, i stedet for blindt at følge nogle regler,” fortæller Ulf Hjelmar, og tilføjer, at der i øvrig forskning er mange eksempler på, at mere motiverede lærere og pædagoger også smitter positivt af på børnenes trivsel.

Professoren fra VIVE ser frem til at kunne dele den endelige evaluering af frisætningsforsøgene i blandt andet Helsingør kommune, men foreløbig er der indikationer på, at man på får lettere ved at rekruttere på dagtilbudsområdet:

“Flere ledere, som vi har talt med foreløbig, giver udtryk for, at de oplever, at det bliver lettere at fastholde og rekruttere medarbejdere, når de får lov til at præge deres eget arbejde i højere grad.”

Nøgleord

Kontakter

Direktør Claus Thykjær/FOBU: Telefon 30 73 65 88. Mobil. 22 13 13 12. Mail: ct@fobu.dk
Professor Ulf Hjelmar/VIVE: Telefon 31 55 04 20. Mail: ulhj@vive.dk

Følg pressemeddelelser fra FOBU

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra FOBU

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye