Parkeringsregler på Esbjerg Havn

De parkeringsregler, som skal få færgedriften til og fra Fanø tilbage i balance, er nu klar. Det er regler, som sikrer ø-pendlere og grundejere stort set uændrede parkeringsforhold

En stor del af aftalen om finansieringen af Grotte hænger sammen med antallet af overførste biler. Biler fylder 80 procent af den samlede indtjening på Fanølinjen.

Da der i juni 2021 åbnede et nyt, gratis parkeringsareal på havnen i Esbjerg, faldt antallet af overførte biler hos Fanølinjen betragteligt, fordi de rejsende – ofte turister - lader bilen stå gratis i Esbjerg og i stedet rejser som gående.

Siden foråret har Molslinjen på møder med Fanø Kommune dokumenteret, at antallet af overførte biler er faldet, siden gratis parkering dukkede op – og at antallet af gående passagerer stiger tilsvarende. Faldet i indtægter ville betyde enten kraftig reduktion i sejlplanen eller stigende billetpriser - og reelt bringe færgedriften tilbage på niveau med 2017.

Molslinjen og Fanø Kommune har diskuteret løsninger på flere dialogmøder, og Molslinjen har nu præsenteret en model for parkering, som sikrer Ø-pendlere og grundejere stort set uændrede parkeringsforhold på Esbjerg Havn. Parkering for gæster til Fanø skal der betales for. Der vil blive etableret 156 parkeringspladser til øens gæster, hvor de kan parkere 24 timer gratis – herefter skal der ske betaling.

Molslinjens forslag til parkeringsregler var på dagsordenen på Fanø Kommunes Økonomi og planudvalgsmøde i aftes - her blev punktet taget til efterretning.

Grundejere og fastliggere med aktive tilladelser vil inden længe modtage en mail fra Molslinjen, hvor de skal give lov til, at Q-park kontakter dem angående parkering. Herefter skal grundejere og fastliggere selv registrere sig hos Q-park.

Parkeringsreglerne kommer efter planen til at træde i kraft onsdag den 3. januar 2024.

Her ses en illustration af de områder, som der kommer regler for parkering på. Det er regler lavet, så de generer ø-pendlere og fastboende så lidt som muligt.

Om Molslinjen

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. I 2023 overtog Molslinjen det Helsingborgbaserede rederi, ForSea med ruten mellem Helsingør og Helsingborg. Tilsammen har færgerne mere end 15 millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.

Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk