Parkeringsregler på Esbjerg Havn
De parkeringsregler, som skal få færgedriften til og fra Fanø tilbage i balance, er nu klar. Det er regler, som sikrer ø-pendlere og grundejere stort set uændrede parkeringsforhold

Da der i juni 2021 åbnede et nyt, gratis parkeringsareal på havnen i Esbjerg, faldt antallet af overførte biler hos Fanølinjen betragteligt, fordi de rejsende – ofte turister - lader bilen stå gratis i Esbjerg og i stedet rejser som gående.
Siden foråret har Molslinjen på møder med Fanø Kommune dokumenteret, at antallet af overførte biler er faldet, siden gratis parkering dukkede op – og at antallet af gående passagerer stiger tilsvarende. Faldet i indtægter ville betyde enten kraftig reduktion i sejlplanen eller stigende billetpriser - og reelt bringe færgedriften tilbage på niveau med 2017.
Molslinjen og Fanø Kommune har diskuteret løsninger på flere dialogmøder, og Molslinjen har nu præsenteret en model for parkering, som sikrer Ø-pendlere og grundejere stort set uændrede parkeringsforhold på Esbjerg Havn. Parkering for gæster til Fanø skal der betales for. Der vil blive etableret 156 parkeringspladser til øens gæster, hvor de kan parkere 24 timer gratis – herefter skal der ske betaling.
Molslinjens forslag til parkeringsregler var på dagsordenen på Fanø Kommunes Økonomi og planudvalgsmøde i aftes - her blev punktet taget til efterretning.
Grundejere og fastliggere med aktive tilladelser vil inden længe modtage en mail fra Molslinjen, hvor de skal give lov til, at Q-park kontakter dem angående parkering. Herefter skal grundejere og fastliggere selv registrere sig hos Q-park.
Parkeringsreglerne kommer efter planen til at træde i kraft onsdag den 3. januar 2024.
Kontakter
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkBilleder

Om Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. I 2023 overtog Molslinjen det Helsingborgbaserede rederi, ForSea med ruten mellem Helsingør og Helsingborg. Tilsammen har færgerne mere end 15 millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk
CSR: Molslinjen Commitment / Molslinjen Code of Conduct for Business Relationships.
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Klargøring af Tyrfing trækker ud8.12.2025 12:49:51 CET | Pressemeddelelse
Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Arbejdet på færgen i Svendborg har vist sig mere omfattende end ventet, så nu bliver færgen yderligere forsinket.
Bästa november på 17 år för färjorna8.12.2025 08:36:34 CET | Pressemeddelelse
Öresundslinjens färjor mellan Helsingborg och Helsingör har inte haft en starkare novembermånad sedan 2008 sett till antalet gående passagerare. Totalt tog 272 311 resenärer turen över Öresund till fots under november i år.
Færgernes november bedste i 17 år8.12.2025 08:36:34 CET | Pressemeddelelse
Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år.
Molslinjen bestiller tredje elektriske mega-katamaran hos Incat5.12.2025 08:59:59 CET | Pressemeddelelse
Molslinjen har nu bestilt den tredje batteridrevne katamaran til operationen på Kattegat. Rederiet har allerede bestilt de første to færger hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske rederi, som skal bygge den tredje færge, som tilsammen bliver verdens største elektrificeringsprojekt til søs.
Tyrfing ramt af vejr-udfordringer25.11.2025 13:00:20 CET | Pressemeddelelse
Besætningen på Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing, må erkende, at turen hjemover blev længere end forventet. De drilske vejr-systemer i Biscayen tvang færgen til at søge ly flere steder, og det forsinker nu planen for idriftsættelse på Samsø.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum