Regeringens udspil til dyretransporter er mere symbolpolitik end dyrevelfærd
I en ny bekendtgørelse lægger regeringen op til at hæve højdekravet for dyretransporter. Tanken bag er, at mere højde over ryggen på dyrene, giver bedre dyrevelfærd. Problemet er bare, at den forskning, bekendtgørelsen er baseret på, rent faktisk konkluderer det stik modsatte.
I rapporten fra Aarhus Universitet står der nemlig: ”Blandt de undersøgte etagehøjder og under de givne forhold (…) fandtes kun sporadiske og ubetydelige effekter af etagehøjde på de valgte indikatorer for ventilation og naturlige bevægelser.”
Derfor giver det ikke mening at begynde at ændre i lovgivningen, mener Stefan K. Schou, der er adm. direktør hos ITD.
- Jeg er fuldstændig uforstående overfor, hvorfor man vil indføre så indgribende tiltag, når forskningen viser, at det slet ikke har nogen effekt overhovedet for dyrevelfærden. Det er følelsesstyret symbolpolitik, når det er værst, siger ITD-direktøren.
Bekendtgørelsen kommer på baggrund af en gammel politisk aftale fra 2018, hvor den daværende regering med Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti blev enige med Dansk Folkeparti om, at der skal indføres indvendige højdekrav. Men ifølge Stefan K. Schou er det tosset, at man hænger fast i fortiden.
- Da man for fem år siden indgik aftalen, havde man ikke den videnskabelige viden, vi har i dag. Derfor er det jo tilladt, at man som politiker kigger på de fakta, man selv har bedt Fødevarestyrelsen om at skaffe, og så sige: ”Okay, vi er blevet klogere! Lad os i stedet kigge på de faktorer, der reelt vil skabe bedre dyrevelfærd under transporter”, siger ITD-direktøren.
Øger CO2-udledning
I stedet for ubegrundede højdekrav foreslår ITD i stedet, at der bliver kigget på krav om temperaturregulering og luftrensning for dyrene under transporten. Det er ting, vi ved, vil skabe bedre forhold for dyrene under en transport.
Problemet med lovforslaget er nemlig, at man ved at øge højdekravet drastisk ændrer på, hvor mange dyr, der kan transporteres per lastbil. Det giver en masse negative problemer, der er helt unødvendige, når der altså ikke samtidig ses en positiv effekt for dyrene.
- Så det eneste, denne lovændring reelt medfører, er en større udledning af CO2, fordi vi skal bruge flere lastbiler til at transportere den samme antal dyr. Og der er mig bekendt ikke nogen politikere, der er interesseret i at lave lovgivning, der ligefrem belaster vores klima og miljø, siger Stefan K-Schou.
Sideløbende med den danske lovgivning, er man også i EU i gang med at se på ændringer til den europæiske lovgivning for dyretransporter. Her bider ITD mærke i, at man med det danske lovforslag går meget længere, end Europa-Kommissionen foreslår. Det er bekymrende, mener Stefan K. Schou.
- Hvis man indfører danske særregler, der er endnu mere vidtgående end de europæiske, vil det blive markant konkurrenceforvridende for de danske vognmænd, der hver dag transporterer dyr efter de allerhøjeste standarder, siger ITD’s adm. direktør.
Kontakter
Stefan K. Schou, adm. direktørITD
Tlf:2387 9090sks@id.dkBilleder
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Vejafgift: Sund & Bælt taber sag om mørklægning af vejafgiftsdata6.8.2025 10:17:21 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælts afslag på aktindsigt i vigtige vejafgiftsdata er nu ophævet, og beslutningen skal omgøres. Afgørelsen falder efter en formel klage fra ITD i juni og er ifølge ITD’s formand en vigtig sejr for vognmændenes retssikkerhed.
ITD advarer: Vejafgiftsbøder overgives nu til politiet31.7.2025 10:36:40 CEST | Pressemeddelelse
ITD – International Transport Danmark – ser nu de første eksempler på vejafgiftsbøder, der lander hos politiet. Derfor advarer brancheorganisationen vognmændene: Et nyt bødeforlæg fra politiet kræver en ny indsigelse – også selvom der tidligere er klaget.
ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata25.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og indgivet en formel klage over den manglende transparens.
Inger Støjberg gæster ITD’s vognmandsarrangement21.3.2025 07:28:31 CET | Pressemeddelelse
Når ITD – International Transport Danmark – den 24. maj slår dørene op for årets første Åbent Vognmandsmøde, bliver det med prominent politisk deltagelse. Danmarksdemokraternes partiformand, Inger Støjberg, er hovedtaleren og vil adressere de udfordringer, transportbranchen står over for.
Vejafgift: ITD klager til EU-kommissionen over ulovlig bødepraksis18.3.2025 14:25:11 CET | Pressemeddelelse
Siden den nye kilometerbaserede vejafgift trådte i kraft, har staten spyttet uretmæssige bøder ud i hobetal. ITD – International Transport Danmark – kan nu offentliggøre, at praksissen bag bødeudstedelsen de facto er ulovlig. ITD’s direktør, Stefan K. Schou, kalder bruddet på EU-lovgivning for en skandale.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum