Rønne Havn styrker sin organisation og ledelse

Rønne Havn skal fortsat drives professionelt, serviceorienteret og med kvalitet - også i den massive vækstperiode der kommer i årene fremover. Derfor styrker havnen nu organisationen og den daglige ledelse.

- Det er vigtigt for Rønne Havn, at vi løbende fastholder og udvikler havnens position, og hele tiden sikrer at den organisatoriske og ledelsesmæssige praksis også kan understøtte den udvikling. Vi står over for endnu en massiv vækstperiode, hvor der skal være en stærk forretningsmæssig og kommerciel tilgang, fokus på sikker drift og kapacitetsstyring samt på havnens strategiske infrastrukturudviklings- og byggeprojekter, siger Lars Nordahl, CEO på Rønne Havn.

For at matche de øgede kommercielle muligheder har Rønne Havn valgt at styrke det forretningsmæssige og kommercielle ansvar på havnen.  I den forbindelse indtræder Jeppe la Cour i en ny stilling som CCO, Chief Commercial Officer.

42-årige Jeppe la Cour får til opgave at styrke alle havnens forretningsområder, som udover Færger og Bulk også tæller Krydstogt, Offshore samt udlejning af arealer og bygninger.

Jeppe la Cour har været en del af Rønne Havn A/S siden 2019, hvor han har været ansvarlig for udviklingen af Offshore afdelingen og projekterne indenfor havvind.

- Det er med stolthed, at jeg påtager mig ansvaret for at styrke det kommercielle arbejde. Jeg ser også frem til at tage en udvidet rolle i den fremtidige strategiske og ledelsesmæssige udvikling af havnen. I lyset af den stigende aktivitet på havnen er et godt og tæt samarbejde i afdelingerne og på tværs af organisationen helt afgørende. Jeg ser med forventning frem til også at intensivere samarbejdet i dagligdagen med mine dygtige kollegaer på tværs af forretningsområderne i den kommercielle afdeling, siger Jeppe la Cour.

I arbejdet med at styrke ledelsesniveauet på havnen vil der også blive ansat en ny COO, der har det drifts- og vedligeholdelsesmæssige ansvar for havnen. Opgaven omkring både drift og udvikling af havnen varetages pt af COO, Jørn Nygaard. Rønne Havn A/S har netop igangsat en større fremtidssikring af havnen, der over de næste knap to år skal styrke havnens position som Bornholms primære forsyningshavn og Østersøens centrum for grøn energi.

Arbejdet med at finde den rette person til stillingen som COO er gået i gang. Indtil en ny COO er på plads vil både byggearbejdet og havnedrift fortsat være samlet hos Jørn Nygaard.

Når en ny COO er på plads fortsætter Jørn Nygaard i en ny stilling som projektchef med ansvar for alle havnens større infrastruktur- og byggeprojekter.

Jeppe la Cour, ny CCO, Chief Commercial Officer, på Rønne Havn A/S

Rønne Havn A/S

Rønne Havn A/S drifter Bornholms forsyningshavn og Danmarks østligst beliggende erhvervshavn. Havnen er en vækstmotor for Bornholm og Østersøens centrum for grøn energi, primært gennem udskibning af vindmøllekomponenter i Østersøen.