Digital Dogme

Redi School er årets prisvinder for digitalt, social impact

For første gang nogensinde er prisen for årets digitale social impact blevet uddelt, og prisvinderne er ReDi School, som arbejder med digital opkvalificering af kvinder med flygtninge- og migrantbaggrund.

Adm. direktør Vibe Lindgård Bach(tv) og tidligere elev Nooshin Lashgari Chaleshtori fra ReDi School, som vinder Digital Dogmes pris for digital social impact. Pris blev overrakt af André Rogaczewski, adm. direktør i Netcompany og formand for Digital Dogme. Foto: Jacob Nielsen.

Baggrunden for prisen er at hædre et initiativ, en organisation eller en virksomhed, som har gjort en særlig indsats for at fremme eller sætte fokus på digitale kompetencer i samfundet. Det kan være en indsats målrettet den brede befolkning eller en bestemt målgruppe, f.eks. børn og unge, eller en gruppe, der har særlige udfordringer med at håndtere tidens krav til digitale kompetencer for at kunne begå sig i samfundet.

ReDI School of Digital Integration Denmark er en nonprofitorganisation, der har som formål at hjælpe kvinder og non-binære personer med flygtning- og migrantbaggrund ind på danske arbejdspladser gennem digital opkvalificering. Mere end 60 pct. af ReDI Copenhagens elever, der færdiggjorde enten tech- eller begynderuddannelsen i 2022, er efter endt ReDI-uddannelse i job, praktik eller videre uddannelse.

Direktør i ReDi School of Digital Integration Denmark, Vibe Lindgård Bach, modtog prisen sammen med en tidligere elev Nooshin Lashgari, og satte bagefter ord på hæderen.

“Vi er stolte over at modtage en så fornem pris, ikke mindst fordi det er virksomhederne, de potentielle arbejdsgivere, som står bag den. Prisen understreger, at vi lykkes med at få de kvinder, som er længst fra arbejdsmarkedet, med om bord”, siger Vibe Lindgård Bach.

”Det koster vores virksomheder og samfund mange penge, når vi ikke formår at hjælpe disse kvinder ind på det danske arbejdsmarked, hvor de kan bidrage til hele samfundets økonomi. Effekten er en forandring af den enkelte kvindes muligheder, som har økonomisk gevinst på flere generationer fremover, siger Vibe Lindgård Bach.

Nooshin har været elev på ReDi School’s tech-hold, og har nu fået en praktikplads i Danske Bank. Derudover underviser hun frivilligt på begynderholdene.

Dommerpanelet begrunder blandt andet valget af RediSchool således:

”ReDI School Danmark yder en enestående indsats for at skabe socialt impact gennem digital opkvalificering, og viser, at digitale kompetencer har livsforandrende potentiale for den enkelte og er en kæmpe styrke for samfundet som helhed. Organisationen flytter grænserne for, hvad digitale kompetencer kan betyde for individer og familier. I en verden, hvor et stigende antal mennesker er på flugt fra krig, sult og fattigdom er det helt afgørende at vi finder veje til at give flygtninge ressourcer og kompetencer. Ikke mindst kvinderne, som kan være særligt sårbare, men som også har enorm betydning for deres familiers mulighed for at klare sig.”

Prisen blev overrakt af André Rogaczewski, adm. direktør i Netcompany og formand for dommerpanelet, på konferencen Danmarks Digitale Kompetencer 2023, der blev afholdt i Industriens Hus d. 6. december.

Dommerpanelet består af:

• André Rogaczewski, Adm. direktør i Netcompany (formand)
  • Lilian Mogensen, Prof. bestyrelsesmedlem og rådgiver, fhv. direktør, ATP og Udbetaling Danmark
  • Nana Bule, Særlig rådgiver hos Goldman Sachs og formand for regeringens digitaliseringsudvalg
  • Louisa Loran, Head of Supply Chain & Logistics i Google
  • Henrik Lund, Adm. direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, Københavns Kommune

Kontakt:
Vibe Lindgård Bach, Adm. direktør i ReDi School, 2226 0184, vibe@redi-school.org
Mette Beck-Nielsen, Adm. direktør i Digital Dogme, 2634 3294, mette@digitaldogme.dk

Billeder

Følg pressemeddelelser fra Digital Dogme