Apotekerne har rundet 1 mio. vaccinationer

Landets apoteker har indtil nu givet 1 mio. gratis vaccinationer mod influenza og covid-19 til personer i risikogrupper, og 75 pct. af alle over 65 år er vaccineret.

Siden 1. oktober, hvor tilbuddet om gratis vaccination af risikogrupper mod influenza og covid-19 gik i gang, har landets apoteker gennemført 1 mio. vaccinationer. Dertil kommer de influenzavacciner, som personer uden for risikogrupperne selv har betalt for. Det er et rekordstort antal på bare 2 måneder, hvor over 280 apoteker landet over har fungeret som et supplement til de regionale vaccinationscentre.

I samme periode har vaccinationscentrene m.v. foretaget omkring 1,2 mio. vaccinationer af borgere i risikogrupperne. Apotekerne står altså for cirka 45 pct. af vaccinationerne.

”Vi er glade for, at apotekerne med deres store tilgængelighed og nærhed til borgerne har kunnet bidrage så væsentligt til årets vaccinationsindsats. På en stor del af de apoteker, der tilbyder vaccination, kan man komme ind direkte fra gaden uden tidsbestilling. Det har mange benyttet sig af – ikke mindst de ældre, der ikke er særligt digitale og derfor har haft svært ved selv at booke en vaccinationstid på vacciner.dk,” siger Jesper Gulev Larsen, der er formand for Danmarks Apotekerforening.

I alt er der i Danmark givet over 2,5 mio. sæsonvaccinationer indtil nu. Heraf er op mod 1,9 mio. stik givet til borgere, der er fyldt 65 år. Målet fra WHO er, at 75 pct. af alle over 65 år bliver vaccineret mod influenza, og med 74,9 procent er det mål for vaccinationsraten hermed stort set nået.

Det er fortsat muligt at blive vaccineret mod influenza og covid-19 på en række apoteker. Det gratis tilbud gælder personer, der er fyldt 65 år, samt sårbare grupper såsom gravide efter 13. uge, svært overvægtige og personer med kroniske lungesygdomme, diabetes og hjertekarsygdomme. Tilbuddet gælder frem til 15. januar 2024.

Børn mellem 2 og 6 år tilbydes vaccination mod influenza, og den foregår som et pust i hvert næsebor. Det mindsker deres risiko for at få influenza i den kommende sæson samt risikoen for at smitte resten af familien. Er det første gang, barnet bliver vaccineret, skal det have vaccinationen to gange med en måneds mellemrum. Og skal det nås, inden tilbuddet udløber midt i januar, er 18. december sidste chance for at få den første vaccination.

Apotekerforeningens pressetelefon

Tlf:27732185