Lidl donerer overskudsmad til udsatte børn og voksne i julen
Efter lukketid den 23. december henter frivillige fra Blå Kors Danmark mad i en række af Lidls butikker. Maden skal sprede juleglæde hos udsatte familier og enlige.
Julen varer længe og koster mange penge. Sådan lyder det slutteligt i en kendt julesang og er samtidig også en oplevelse, som mange danskere kan nikke genkendende til. Særligt dem, hvor pengene i forvejen er små.
Derfor donerer dagligvarekæden Lidl igen i år mad til Blå Kors Danmarks sociale tilbud. Det betyder, at den mad, som er i overskud, når butikkerne lukker ned lillejuleaften, bliver givet videre til familier og enlige voksne, der er i forskellige udsatte livssituationer.
Det er blandt andet familier, som er økonomisk trængte eller er presset af sygdom eller sociale udfordringer samt brugere af væresteder og botilbud, hvor for eksempel ensomhed, hjemløshed og misbrug fylder i hverdagen.
"Julen er forbundet med rigtig mange bekymringer for familierne. Om de har penge nok til at give deres børn den jul, de drømmer om, eller om de overhovedet har nogen at holde jul med. Maden, som Lidl donerer, er i den grad med til at sprede smil, håb og glæde i juletiden," siger Morten Skov Mogensen, som er generalsekretær i Blå Kors Danmark.
Forsøder juletiden for familier
Den 23. december, når Lidls butikker lukker ned inden helligdagene, kan de frivillige fra Blå Kors' familienetværk, væresteder, botilbud og terapitilbud til børn, Barnets Blå Hus, hente den mad, som er i overskud. Det kan blandt andet være frugt, grønt, brød og mejeriprodukter, som ikke kan holde sig og ellers ville blive smidt ud.
Maden bliver derefter fordelt i poser og udleveret til familierne op mod jul til at forsøde juledagene. Det er et initiativ, som giver rigtig god mening, fortæller Jens Stratmann, som er adm. direktør i Lidl Danmark:
“Jeg vil gerne takke Blå Kors og deres mange dedikerede frivillige samt vores dygtige butikspersonale for endnu en gang at gøre det hele muligt,” siger Jens Stratmann og fortsætter:
“I Danmark har vi en tradition om at samles om måltidet, og det forstærkes i juletiden. Vi er derfor glade for og stolte over, at overskudsmad fra vores butikker kan være med til at sprede juleglæde hos de mest trængte familier og socialt udsatte i Danmark.”
Lidl og Blå Kors har siden 2017 samarbejdet om at mindske madspild til fordel for socialt udsatte danskere. Derudover støtter Lidl blandt andet også Blå Kors' ferielejre for børn og unge gennem en række initiativer og indsamler julegaver til børn fra familier med alkohol- og stofmisbrug.
Kontakter
Thomas Røddik KorneliussenChef for kommunikation og CSR i Blå Kors Danmark og TUBA
Tlf:26 20 20 46trk@blaakors.dkThomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Den Blå Mølle fejrer 25-års jubilæum med havefest22.8.2024 09:15:34 CEST | Pressemeddelelse
Mandag den 2. september inviterer værestedet blandt andre brugere, lokale, tidligere ansatte, samarbejdspartnere og venner af huset til jubilæumsfejring i haven med aktiviteter som amerikansk lotteri, fællessang og food truck.
Den Blå Sociale Café i Hjørring får ny leder14.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Peder Winberg Morre skifter sygeplejerskejobbet ud med stillingen som ny leder af Blå Kors' værested i Hjørring. Han har tidligere haft lignende job i Aalborg.
Flertal vil forbyde alkoholsalg på ungdomsuddannelser13.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
60 procent af danskerne mener, at unge under 18 år ikke skal kunne købe alkohol i fredagsbarer eller til fester på gymnasier og erhvervsskoler, viser en ny undersøgelse fra Voxmeter for Blå Kors Danmark.
Kunder strømmer til lokal genbrugsbutik26.7.2024 12:52:02 CEST | Pressemeddelelse
Blå Kors Genbrug i Søndervig oplever stor tilstrømning til butikken i sommermånederne, så de har udvidet åbningstiderne for at kunne følge med efterspørgslen.
Ny undersøgelse: Hver tredje dansker dropper alkohol23.7.2024 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Næsten 35 procent af danskerne har bevidst fravalgt at drikke alkohol inden for det seneste år, mens flere overvejer det. Det viser en ny undersøgelse af Voxmeter for Blå Kors Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum