EU-udspil om dyretransporter er det rene nonsens

Del

Det har været længe undervejs, og i dag præsenterede Europa-Kommissionen så sit forslag til en revision af de europæiske regler for dyretransporter. I brancheforeningen ITD International Transport Danmark er man ikke imponeret over udspillet, som ITD ikke mener har hold i virkeligheden.

Hos ITD finder man et servicetjek af reglerne for relevant, men Europa-Kommissionens nye udspil fremstår desværre mangelfuldt og på nogle områder uden hold i virkeligheden. Europa-Kommissionen har meldt ud, at formålet med opdateringen er at skabe bedre dyrevelfærd. Men som udspillet foreligger, bliver det ikke tilfældet. Tværtimod vil det skabe mere bøvl, siger Stefan K. Schou, adm. direktør i ITD. 

- De danske vognmænd transporterer hver dag dyr efter de allerhøjeste standarder. Problemet med den nuværende lovgivning er, at det ikke er alle, der kan efterleve de høje standarder. I udspillet konkluderes det endda, at håndhævelsen rundt omkring i EU i dag er inkonsekvent. Derfor bør vi i stedet se på regler, der kan løfte niveauet af dyretransporter, samtidig med at vi kigger på løsninger, der rent faktisk vil medføre en positiv forandring for dyrene, forklarer Stefan K. Schou. 

Listen over uforståelige forslag til ændringer i lovgivningen er lang. Blandt andet lægges der op til at ændre pladskravene og reducere transporttiden. Problemet er bare, at der ikke er entydig videnskabelig evidens for, at disse ændringer alene vil øge dyrevelfærden, mener ITD-direktøren. 

- Når jeg kigger på forslagene, bliver det for mig ikke-løsninger på ikke-problemer. Vi kan give dyrevelfærden et løft, hvis vi kigger på ting som f.eks. bedre uddannelse af chauffører og tekniske løsninger i selve bilen, fortæller ITD-direktøren. 

Et andet besynderligt krav er, at det bliver indskærpet ved hvilke temperaturer, en dyretransport må finde sted. F.eks. må en transport i dagtimerne vare maks. ni timer, hvis temperaturen er 25-30 grader. Er temperaturen højere end det, skal chaufføren vente med at køre til sent på aftenen eller om natten. 

- Vi ved jo alle, hvor usikre vejrudsigter kan være, og hvordan prognoser kan variere. Transporter af dyr bliver planlagt ned til mindste detalje, og derfor vil dette skabe alt for stor usikkerhed, hvis hele fundamentet for en transport kan ændre sig fra time til time. Det er som at stikke en finger op i luften og gætte på, hvordan temperaturen bliver, siger Stefan K. Schou og fortsætter: 

- Derudover er det ikke de ydre faktorer, der er afgørende for dyrenes velbefindende. Du er nødt til at registrere den faktiske temperatur inde i bilen. Dét er reel dyrevelfærd, fastslår Stefan K. Schou.  

ITD havde også håbet, at Kommissionen ville kigge på en mere rimelig ansvarsfordeling, når det kommer til at vurdere dyrenes transportegnethed. Som det er i dag, er det chaufføren, der skal tjekke, om alle dyrene er friske nok til at blive transporteret. Men sådan bør det ikke være. 

- En chauffør har ikke en kinamands chance for at se, om der skulle være et betændt sår eller en dårlig ankel. Det er landmanden, der kender sine dyr. Og derfor bør det også være ham/hende, der skal sige god for, at dyrene er egnede til transport, lyder det fra ITD's administrerende direktør. 

Lovforslaget skal nu behandles i Rådet og Europa-Parlamentet. ITD opfordrer derfor minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Jacob Jensen (V), og politikerne i Bruxelles til at trække i arbejdstøjet og sikre en lovgivning, der er baseret på fakta, og som samtidig understøtter den høje standard af dyretransporter, vi har i Danmark. 

Kontakter

Billeder

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye