EU-udspil om dyretransporter er det rene nonsens
Det har været længe undervejs, og i dag præsenterede Europa-Kommissionen så sit forslag til en revision af de europæiske regler for dyretransporter. I brancheforeningen ITD International Transport Danmark er man ikke imponeret over udspillet, som ITD ikke mener har hold i virkeligheden.
Hos ITD finder man et servicetjek af reglerne for relevant, men Europa-Kommissionens nye udspil fremstår desværre mangelfuldt og på nogle områder uden hold i virkeligheden. Europa-Kommissionen har meldt ud, at formålet med opdateringen er at skabe bedre dyrevelfærd. Men som udspillet foreligger, bliver det ikke tilfældet. Tværtimod vil det skabe mere bøvl, siger Stefan K. Schou, adm. direktør i ITD.
- De danske vognmænd transporterer hver dag dyr efter de allerhøjeste standarder. Problemet med den nuværende lovgivning er, at det ikke er alle, der kan efterleve de høje standarder. I udspillet konkluderes det endda, at håndhævelsen rundt omkring i EU i dag er inkonsekvent. Derfor bør vi i stedet se på regler, der kan løfte niveauet af dyretransporter, samtidig med at vi kigger på løsninger, der rent faktisk vil medføre en positiv forandring for dyrene, forklarer Stefan K. Schou.
Listen over uforståelige forslag til ændringer i lovgivningen er lang. Blandt andet lægges der op til at ændre pladskravene og reducere transporttiden. Problemet er bare, at der ikke er entydig videnskabelig evidens for, at disse ændringer alene vil øge dyrevelfærden, mener ITD-direktøren.
- Når jeg kigger på forslagene, bliver det for mig ikke-løsninger på ikke-problemer. Vi kan give dyrevelfærden et løft, hvis vi kigger på ting som f.eks. bedre uddannelse af chauffører og tekniske løsninger i selve bilen, fortæller ITD-direktøren.
Et andet besynderligt krav er, at det bliver indskærpet ved hvilke temperaturer, en dyretransport må finde sted. F.eks. må en transport i dagtimerne vare maks. ni timer, hvis temperaturen er 25-30 grader. Er temperaturen højere end det, skal chaufføren vente med at køre til sent på aftenen eller om natten.
- Vi ved jo alle, hvor usikre vejrudsigter kan være, og hvordan prognoser kan variere. Transporter af dyr bliver planlagt ned til mindste detalje, og derfor vil dette skabe alt for stor usikkerhed, hvis hele fundamentet for en transport kan ændre sig fra time til time. Det er som at stikke en finger op i luften og gætte på, hvordan temperaturen bliver, siger Stefan K. Schou og fortsætter:
- Derudover er det ikke de ydre faktorer, der er afgørende for dyrenes velbefindende. Du er nødt til at registrere den faktiske temperatur inde i bilen. Dét er reel dyrevelfærd, fastslår Stefan K. Schou.
ITD havde også håbet, at Kommissionen ville kigge på en mere rimelig ansvarsfordeling, når det kommer til at vurdere dyrenes transportegnethed. Som det er i dag, er det chaufføren, der skal tjekke, om alle dyrene er friske nok til at blive transporteret. Men sådan bør det ikke være.
- En chauffør har ikke en kinamands chance for at se, om der skulle være et betændt sår eller en dårlig ankel. Det er landmanden, der kender sine dyr. Og derfor bør det også være ham/hende, der skal sige god for, at dyrene er egnede til transport, lyder det fra ITD's administrerende direktør.
Lovforslaget skal nu behandles i Rådet og Europa-Parlamentet. ITD opfordrer derfor minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Jacob Jensen (V), og politikerne i Bruxelles til at trække i arbejdstøjet og sikre en lovgivning, der er baseret på fakta, og som samtidig understøtter den høje standard af dyretransporter, vi har i Danmark.
Kontakter
Stefan K. Schou, adm. direktørITD
Tlf:2387 9090sks@id.dkBilleder
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport3.7.2024 12:34:42 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.
ITD Arbejdsgiver fik ikke medhold i Strasbourg26.6.2024 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vil ikke behandle ITD Arbejdsgivers klagesag. Dermed er de juridiske muligheder for at ophæve 3F’s monopol på det danske arbejdsmarked udtømte for ITD Arbejdsgiver. Arbejdsgiverforeningen overvejer nu sin fremtid.
ITD: Iværksætterudspil med mange gode elementer12.6.2024 13:55:07 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark roser regeringen for det iværksætterudspil, der i dag blev præsenteret i Erhvervsministeriet. Brancheorganisationen understreger samtidig, at det er vigtigt, at man får motiveret og støttet unge iværksættere, der ikke nødvendigvis har en boglig baggrund, samt at iværksætteri er vigtigt i hele landet og ikke kun de store byer.
International Transport Danmark ansætter ny chef for Public Affairs3.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en stærk og erfaren profil, der den 1. juni tiltræder i stillingen som chef for Public Affairs i International Transport Danmark (ITD). Berit Toft Fihl skal være med til at få italesat de politiske dagsordener for vejgodstransporten, og arbejdet med politiske agendaer er en rolle hun kender rigtig godt.
EU giver ITD ret – Regeringen mangler fagligt belæg for indførslen af dansk særregel31.5.2024 08:47:39 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark (ITD) har ret, når brancheorganisationen siger, at der ikke er et ordentligt fagligt grundlag for at indføre et nyt krav om indvendig etagehøjde på dyretransporter. Det er konklusionen på en skriftlig kommentar, som Europa-Kommissionen netop har udsendt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum