Vejdirektoratet vil belønne mere klimavenlig asfalt
Næste år kan en entreprenør med et mere klimavenligt tilbud vinde over en billigere entreprenør i en udbudsrunde, når der skal udskiftes asfalt på statens veje. Vejdirektoratet vil i et nyt pilotprojekt præmiere CO2-besparende tiltag i en række udbudsrunder.

Uret begynder at tikke fra det øjeblik, at arbejdet går i gang i det norske granitbrud eller i ”genbrugsbunken” med at skaffe råvarer til dansk asfalt - til vejen er lagt. Man kunne kalde det fra granitbrud til vej.
Sådan beder Vejdirektoratet sine entreprenører om at opgøre deres CO2-regnskab indenfor asfaltarbejde, og det sker ved miljøvaredeklarationer (EPD), som er 3. part verificerede. I 2024 vil Vejdirektoratet efter norsk forbillede præmiere CO2-besparende tilbud i 10 større asfaltarbejder rundt om i landet.
- Vi skal alle bidrage til at løse klimakrisen. På denne måde skaber vi et sundt incitament til at være mest klimavenlig. Tilbudsgivere, som har en mindre CO2-udledning, vil få en kontant fordel, når tilbuddene evalueres. Det betyder, at der måske vil være tilfælde, hvor et dyrere tilbud vil løbe med ordren, hvis de har det laveste CO2-aftryk, siger drifts- og teknikdirektør Michael Kirkfeldt.
Idéen er hentet i Norge
Hvert tons CO2 får en ”skyggepris” i form af et tillæg på 1.500 kroner. Idéen er hentet i Norge, hvor man begyndte på et lignende niveau for fem år siden. Baseret på norske erfaringer forventer Vejdirektoratet, at der vil kunne opnås en væsentlig nedbringelse af CO2-udledningen ved produktion og udlægning - i takt med at branchen implementerer mere klimavenlige løsninger.
- Pilotprojektet har store perspektiver. Når vi har høstet erfaringer fra de første udbud, så kan metoden udbredes til alle statens asfaltarbejder. Og selvfølgelig skal vi løbende udvikle den hen ad vejen sammen med vores leverandører. Men sigtet om, at man har en konkurrencemæssig fordel ved et lavere CO2-aftryk, ligger fast. Vores erfaringer vil vi naturligvis også stille til rådighed til kommunerne, der ejer hovedparten af landets veje, siger Michael Kirkfeldt.
Bod eller bonus
Efter asfaltarbejdet er ovre, vil det blive kontrolleret, at entreprenøren har overholdt det lovede CO2-mål. I fald det er overskredet, skal entreprenøren betale en bod, og er CO2-regnskabet bedre end lovet, opnås en bonus.
Transportminister Thomas Danielsen siger:
- Jeg er overbevist om, at det vil skubbe på udviklingen, når det bliver synligt, at der er en gevinst ved at begrænse udledningen. Derfor ser jeg frem til at følge pilotprojektet, hvor entreprenører i udbudsprocessen belønnes for at kunne levere en klimavenlig asfalt. Vi kan ikke komme udenom, at anlægsarbejde indebærer en CO2-udledning. Men jeg ved, at asfaltbranchen løbende udvikler og tester nye metoder, og en ”skyggepris” er et interessant værktøj til at skabe økonomisk incitament for grønnere valg.
I Asfaltindustrien, der er branche- og arbejdsgiverforening for danske virksomheder, der fremstiller og genbruger asfalt, er leverandører til branchen eller arbejder med veje, ser direktør Anders Hundahl positivt på pilotprojektet.
- Vi er glade, for at klima nu bliver tildelingskriterium i Vejdirektoratets udbud. Det betyder mindre CO2 i atmosfæren. Jeg håber, at Vejdirektoratets grønne initiativ bliver fulgt af kommuner og private bygherrer, når de også anlægger og vedligeholder veje, siger direktør Anders Hundahl.
Vejsektoren er netop i dag samlet i Nyborg til Vejforum, og Vejdirektoratets direktør vil i sin tale fortælle branchen om planerne. Først i det nye år vil branchen blive indbudt til et dialogmøde om pilotprojektet.
Kontakter
Vejdirektoratets pressetelefon
Tlf:51 83 33 93Billeder

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Vejdirektoratet inviterer til markedsdialog om tunnelbyggeri i Aalborg10.7.2025 14:51:45 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet indleder en dialog med markedet for at finde de bedste løsninger til byggeriet af en tunnel under Limfjorden med tilhørende veje og broer.
Ejer Bavnehøj rastepladser åbner og klar til sommerferiens kørepauser8.7.2025 09:17:05 CEST | Pressemeddelelse
Ombygningen af til- og frakørslerne ved <54> Ejer Bavnehøj på E45 Østjyske Motorvej er færdige. Dermed kan rastepladserne åbne til sommerens ferietrafik. Sneptrup-stien, der løber under til- og frakørslerne nord for rastepladserne, åbner også i denne uge.
Den gamle bro over E45 ved <58> Hedensted rives ned den 23. og 24. august – motorvejen spærres i aften- og nattetimerne4.7.2025 09:02:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udbygningen af E45 Østjyske Motorvej fra fire til seks spor, skal den gamle bro for Gesagervej over motorvejen ved <58> Hedensted rives ned. Både før, under og efter bronedrivningen vil der være gener og omkørsler for trafikanterne i området.
Ny asfalt på hovedvejen mellem Snoldelev og Solrød3.7.2025 12:56:43 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet lægger ny asfalt på Roskildevej mellem Snoldelev og Solrød fra mandag 7. juli til torsdag 24. juli. Vejen er spærret i aften- og nattetimerne.
Spærringer ved kryds syd for Grindsted i sommer og efterår3.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet er i gang med at ombygge krydset mellem Tingvejen og Søndre Ringvej/Vesterhedevej syd for Grindsted by ved Billund til en rundkørsel. I forbindelse med arbejdet er der behov for spærringer af bl.a. Søndre Ringvej, som spærres fra på mandag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum