Vejdirektoratet

Vejdirektoratet vil belønne mere klimavenlig asfalt

Del

Næste år kan en entreprenør med et mere klimavenligt tilbud vinde over en billigere entreprenør i en udbudsrunde, når der skal udskiftes asfalt på statens veje. Vejdirektoratet vil i et nyt pilotprojekt præmiere CO2-besparende tiltag i en række udbudsrunder.

Foto af mænd der skifter asfalt
Hvert tons CO2 får en ”skyggepris” i form af et tillæg på 1.500 kroner. Idéen er hentet i Norge. Foto: Vejdirektoratet. Foto: Vejdirektoratet.

Uret begynder at tikke fra det øjeblik, at arbejdet går i gang i det norske granitbrud eller i ”genbrugsbunken” med at skaffe råvarer til dansk asfalt - til vejen er lagt. Man kunne kalde det fra granitbrud til vej.

Sådan beder Vejdirektoratet sine entreprenører om at opgøre deres CO2-regnskab indenfor asfaltarbejde, og det sker ved miljøvaredeklarationer (EPD), som er 3. part verificerede. I 2024 vil Vejdirektoratet efter norsk forbillede præmiere CO2-besparende tilbud i 10 større asfaltarbejder rundt om i landet. 

- Vi skal alle bidrage til at løse klimakrisen. På denne måde skaber vi et sundt incitament til at være mest klimavenlig. Tilbudsgivere, som har en mindre CO2-udledning, vil få en kontant fordel, når tilbuddene evalueres. Det betyder, at der måske vil være tilfælde, hvor et dyrere tilbud vil løbe med ordren, hvis de har det laveste CO2-aftryk, siger drifts- og teknikdirektør Michael Kirkfeldt.

Idéen er hentet i Norge
Hvert tons CO2 får en ”skyggepris” i form af et tillæg på 1.500 kroner. Idéen er hentet i Norge, hvor man begyndte på et lignende niveau for fem år siden. Baseret på norske erfaringer forventer Vejdirektoratet, at der vil kunne opnås en væsentlig nedbringelse af CO2-udledningen ved produktion og udlægning - i takt med at branchen implementerer mere klimavenlige løsninger.   

- Pilotprojektet har store perspektiver. Når vi har høstet erfaringer fra de første udbud, så kan metoden udbredes til alle statens asfaltarbejder. Og selvfølgelig skal vi løbende udvikle den hen ad vejen sammen med vores leverandører. Men sigtet om, at man har en konkurrencemæssig fordel ved et lavere CO2-aftryk, ligger fast. Vores erfaringer vil vi naturligvis også stille til rådighed til kommunerne, der ejer hovedparten af landets veje, siger Michael Kirkfeldt.

Bod eller bonus
Efter asfaltarbejdet er ovre, vil det blive kontrolleret, at entreprenøren har overholdt det lovede CO2-mål. I fald det er overskredet, skal entreprenøren betale en bod, og er CO2-regnskabet bedre end lovet, opnås en bonus.  

Transportminister Thomas Danielsen siger:
- Jeg er overbevist om, at det vil skubbe på udviklingen, når det bliver synligt, at der er en gevinst ved at begrænse udledningen. Derfor ser jeg frem til at følge pilotprojektet, hvor entreprenører i udbudsprocessen belønnes for at kunne levere en klimavenlig asfalt. Vi kan ikke komme udenom, at anlægsarbejde indebærer en CO2-udledning. Men jeg ved, at asfaltbranchen løbende udvikler og tester nye metoder, og en ”skyggepris” er et interessant værktøj til at skabe økonomisk incitament for grønnere valg.

I Asfaltindustrien, der er branche- og arbejdsgiverforening for danske virksomheder, der fremstiller og genbruger asfalt, er leverandører til branchen eller arbejder med veje, ser direktør Anders Hundahl positivt på pilotprojektet.

- Vi er glade, for at klima nu bliver tildelingskriterium i Vejdirektoratets udbud. Det betyder mindre CO2 i atmosfæren. Jeg håber, at Vejdirektoratets grønne initiativ bliver fulgt af kommuner og private bygherrer, når de også anlægger og vedligeholder veje, siger direktør Anders Hundahl.

Vejsektoren er netop i dag samlet i Nyborg til Vejforum, og Vejdirektoratets direktør vil i sin tale fortælle branchen om planerne. Først i det nye år vil branchen blive indbudt til et dialogmøde om pilotprojektet.

Kontakter

Billeder

Nær foto af ny vej med rygende varm asfalt, der er ved at blive lagt.
Vi kan ikke komme udenom, at anlægsarbejde indebærer en CO2-udledning. Men jeg ved, at asfaltbranchen løbende udvikler og tester nye metoder, og en ”skyggepris” er et interessant værktøj til at skabe økonomisk incitament for grønnere valg, siger transportministeren.
Foto: Vejdirektoratet.
Download

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Spærring på Skærbækvej og lukning af frakørselsrampe ved TSA 61 ved Taulov fra den 8. januar 202517.12.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Ombygningen af tilslutningsanlæg 61 ved Taulov påvirker igen trafikken i området. I starten af det nye år skal trafikanterne vænne sig til ændrede veje, spærringer og nye omkørselsruter. Den nye Adelvej er bygget, så der er ind-/udkørsel fra Skærbækvej. Rundkørslen ved Dronningens Kvarter er nedlagt og ombygget til et kryds, og dette nye kryds kommer nu delvist i funktion, da trafikanterne via krydset kan køre ad Adelvej. Den sydlige del af Skærbækvej åbner op for trafik mellem Kolding Landevej og Dronningens Kvarter/Adelvej. Det gælder også den nye dobbeltrettede cykelsti langs med Skærbækvej, så det bliver muligt at cykle på stien fra Kolding Landevej og op til Dronningens Kvarter. Skærbækvej spærres Skærbækvej bliver spærret i den kommende anlægsperiode, denne gang fra det nye kryds og op til rundkørslen ved motorvejens to sydlige ramper. Trafikken vil blive ledt via den nye Adelvej og via en midlertidig vejtilslutning mellem Adelvej og rundkørslen. Dermed kan anlægsarbejdet fortsæt

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye