Det er oftest batteriets skyld, når der er behov for vejhjælp
Nu hvor den kolde årstid kommer snigende, stiger risikoen for, at du vil få brug for vejhjælp. Ifølge statistik fra 3,4 millioner sager om vejhjælp fra de forenede tyske motorejere ADAC er startbatteriet synderen i de fleste tilfælde. Et fuldt opladet hovedbatteri i elbiler er tydeligvis ikke nok. Elektriske biler har også et startbatteri, og et defekt 12V batteri var skyld i hele 55,6 procent af vejhjælpen til denne biltype.
Uanset om det drejer sig om en forbrændingsmotor eller en elmotor, er startbatteriet årsagen til de fleste sager om vejhjælp. Særligt om vinteren når temperaturen er lav og den interne forbrændingsmotor trækker mere på batteriet end om sommeren. Desuden reduceres batteriets ydeevne ved lave temperaturer, især hvis batteriet i forvejen har taget skade af høje sommertemperaturer. "Hvis man vil undgå problemer med bilen i de kommende måneder, bør man oplade og vedligeholde batteriet i god tid," lyder rådet fra René Mejer Andersen fra Clarios til alle bilister. "Batterivedligeholdelse kan også være en del af bilens vintertjek."
Hvorfor er der så tit problemer med 12V batteriet i elbiler?
Det er ofte fordi 12V batterierne i den første generation af elbiler nærmer sig slutningen af den forventede levetid på fire til fem år, hvorefter de skal udskiftes. I nogle modeller skyldes problemerne, at 12V batteriet forsyner hele styringselektronikken med strøm. "I nogle elbilproducenters systemer er opladningsstrategien for 12V batterierne stadig ikke perfekt," siger Clarios chefingeniør for design, Nadine Dehnert. "Det medfører ofte, at 12V batteriet bliver helt fladt. Årsagen er, at startbatteriet kræver en større spænding end den ydeevne, som er til rådighed.
Hvis batteriet ikke er tilstrækkeligt opladet, for eksempel fordi bilen har været uden strøm eller ikke har været brugt i lang tid, kan der opstå problemer, især hvis det sker gentagne gange og under ekstreme forhold," forklarer hun. "Med en bedre opladningsstrategi for 12V batteriet eller ved at bruge et større batteri kan bilproducenterne minimere eller helt forbygge disse problemer."
Systemopdateringer kræver masser af strøm
En anden årsag er, at 12V batteriet leverer al strømmen til styringselektronikken, og som ved mange andre elbiler bruges batteriet flere gange i løbet af en opdatering eller hvis motoren tændes gentagne gange af andre årsager. Dette kræver meget af startbatteriet, og hvis det sker mange gange uden at batteriet oplades, kan der opstå startproblemer. Det sker typisk, hvis bilen står parkeret i flere unger i ferier, eller hvis den opdateres jævnligt.
For at være på den sikre side bør man få startbatteriet undersøgt på et værksted, når sommeren er forbi og under alle omstændigheder før vinteren begynder. "Kun faglærte specialister kan udskifte bilens batteri sådan at ydeevnen og sikkerhedsfunktionerne fortsat fungerer korrekt", understreger Mejer Andersen.
Gennem uddannelsesprogrammet fra VARTA Training Academy holdes vores partneres viden om batteriservice hele tiden opdateret. Bilejere kan hurtigt finde et værksted i nærheden her.
Glem ikke dæk og lys
Startbatteriet er ikke det eneste, som kan give problemer om vinteren. Når det gælder sikkerhed, er vinterdæk (- ikke helårsdæk) med tilstrækkelig mønsterdybde, kombineret med fungerende og korrekt indstillede lys, helt afgørende. Et specialværksted er også den bedste løsning her. "Spar tid og penge ved at få det gjort på samme tid som batteritjekket", anbefaler Mejer Andersen.
Særlige tips til ejere af elbiler
- For at undgå unødvendig belastning af batteriet om vinteren er det en fordel at parkere i en garage om natten. Det er også godt for 12V batteriet.
- Forvarm kun elbilen, hvis den er tilsluttet en ladestander, ellers vil det reducere bilens rækkevidde. I de fleste tilfælde kommer varmen fra opladningen, så der er brug for mindre varme under køreturen. Effektiv sædevarme og ratopvarmning er som regel nok. Dette mindsker belastningen af kørebatteriet.
- Vær forsigtig i alle tilfælde: nogle bilmodeller bruger stadig 12V batteriet til opvarmning, mens batteriet lades op. Hvis dette afbrydes før batteriet er helt ladet op, kan ladestikket ikke trækkes ud, fordi det styres af et elektrisk kredsløb, som forsynes med strøm fra 12V batteriet.
Kontakter
For at få yderligere information kan du kontakte:
Christian Riedel
Direktør, Ekstern kommunikation
Am Leineufer 51
30419 Hannover
Tyskland
Tel.: +49 (0)511 975 1094
E-mail: christian.m.riedel@clarios.com
Presseside Clarios EMEA: https://clarios-press.kr-apps.de/
Billeder
Information om Clarios:
Clarios er den førende leverandør af moderne lavspændingsbatterier og systemer i verden. På verdensplan drives en ud af tre biler i dag med Clarios-batterier. Med 16.000 medarbejdere i mere end 100 lande arbejder vi tæt sammen med vores aftermarket- og OEM-partnere for at understøtte dem med systemer, løsninger og serviceydelser, som kan fremme den igangværende energiomstilling i bilbranchen. Clarios har forpligtet sig til bæredygtighed og ren produktion og genbruger, genanvender og genvinder op til 99 % af sine batterimaterialer. Virksomheden er et datterselskab af Brookfield Business Partners.
Følg pressemeddelelser fra Clarios
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.