Her er de nominerede til Danmarks ældste idrætspris

Feltet af nominerede til Årets Fund 2023 er på uhørt højt niveau og vidner endnu engang om, at talentmassen i dansk idræt er stor og stærk.

Danmarks ældste idrætspris ’Årets Fund’ er et kig i krystalkuglen. Her finder man navne, som med næsten garanti kommer til at præge dansk eliteidræt de kommende år. Lidt mere end en tredjedel af de 35 medaljer, som dansk idræt har vundet ved de seneste tre olympiske sommerlege, er vundet af tidligere Årets Fund-vindere. Og lige så imponerende er det, at listen over internationale VM- og EM-titler og alverdens andre prestigefyldte sejre, som tidligere prisvindere har taget alene de seneste 10 år, nærmest er uendelig.

Det er alle specialforbund under Danmarks Idrætsforbund (DIF), der har haft mulighed for at indstille atleter. Og som DIF, Team Danmark og Politiken i fællesskab har vurderet for at nå frem til en nominering af de 10 største gennembrud i det forgangne år.

Begejstringen for årets felt af nominerede er stor hos Christian Heide-Jørgensen, der er redaktionschef på Politikens sportsredaktion.

”Årets Fund er ikke bare den ældste, mens også vigtigste idrætspris, fordi prisen handler om fremtid, håb og drømme. Al den brændstof, der driver os fremad i livet. Den handler så at sige om alt det, der i en tid med krig og hastige forandringer, kan være svært at få øje på. Heldigvis er årets 10 nominerede alle eksempler på, at dansk idræt allerede har slået stærke rødder i fremtiden. Årets vinder skal vælges blandt et imponerende felt af unge atleter, der uden tvivl vil komme til at holde stjæle både spalteplads, seer- og lyttetid i medierne i årene, der kommer,” siger Christian Heide-Jørgensen.

Sportsdirektør i Team Danmark, Lars Balle Christensen er ligeledes dybt imponeret over niveauet på årets top 10-liste.

»Alene det at komme på dette års liste over nominerede er en kæmpe bedrift, for konkurrencen er simpelthen enorm i år. Prisen som Årets Fund er en meget prestigefyldt og vigtig pris i dansk eliteidræt, og jeg er igen i år dybt imponeret over de talenter, der er med blandt de ti bedste. De ti talenter vidner om dansk idræts store potentiale og et fremragende elitearbejde i forbundene«, siger Lars Balle Christensen, sportsdirektør i Team Danmark og medlem af dommerkomitéen.

Morten Mølholm Hansen, adm. direktør i DIF og med i prisens dommerkomité siger om de nominerede:

”Årets Fund er en af de mest spændende priser, fordi den hylder ungdommen, fremtiden og årets store gennembrud. Det viser listen med de ti nominerede i 2023 med al tydelighed. Den er spækket med navne, der har præsteret internationale toppræstationer og givet en masse unge atleter store gennembrud. Faktisk er listen den stærkeste, som jeg har set i mine 32 år i dommerkomitéen, og det siger ikke så lidt. Dertil kommer, at de nominerede repræsenterer ti vidt forskellige sportsgrene, hvilket vidner om, at talentarbejdet i foreningerne og i forbundene fungerer på allerøverste hylde. Stort tillykke til de ti nominerede og til dem, der står bag dem,” siger Morten Mølholm Hansen, der er administrerende direktør i DIF og med i prisens dommerkomité.

Prisen bliver uddelt 28. december ved et arrangement i Politikens Hus. Det er åbent for offentligheden.

De 10 nominerede er:

Volleyball

Villads Flügge Napier (17 år) og Andreas Sejer Kofod Brinck (17 år). Guld ved U18 EM i beachvolleyball, der var den første internationale turnering, som de spillede sammen som hold. Det er første gang nogensinde i Volleyball Danmarks historie, at et hold i såvel volleyball eller beachvolleyball vinder guld ved en slutrunde.

Atletik

Jonas G Isaksen (18 år). Har kæmpet sig op i den internationale elite med et regulært internationalt gennembrud i 2023 med guld ved U20 EM i Jerusalem på den legendariske 400 m distance. En yderst sjælden international guldmedalje i en af atletikkens sprintdiscipliner.

Golf

Smilla Tarning Sønderby (23 år). Vandt KPMG Women's Irish Open i 2023 og blev ny dansk europatour vinder. Sejren repræsenterer ikke kun et gennembrud for hende, men den garanterer også spilleretten i de kommende år på Ladies European Tour.

Cykling

Albert Withen Philipsen (17 år). Er ved udgangen af 2023 sæsonen forsvarende dansk U19 mester i cykelcross, MTB, linjeløb og enkeltstart. Og derudover er han forsvarende U19 verdensmester i linjeløb og MTB samt forsvarende U19 Europamester i enkeltstart. En resultatliste som gør, at den Philipsen, selv blandt mange meget store danske cykelsportstalenter i de senere år, skiller sig ganske særligt ud.

Håndbold

Simon Pytlick (22 år). Kometkarriere er ikke et anslag for meget at sætte på den udvikling, som Simon Pytlick har gennemgået det seneste år. Han bragede ind på den internationale håndboldscene med en helt afgørende rolle i Danmarks tredje VM-triumf på stribe. Han blev kåret som turneringens bedste venstre back, og i juni opnåede han den ultimative hyldest fra Det Europæiske Håndboldforbund, der kårede ham som årets mest værdifulde spiller i Europa.

Taekwondo

Edi Hrnic (19 år). Er på blot to år rykket fra den nederste del af ranglisten til nu at være blandt de allerbedste i verden. Edi gjorde sin entré på den internationale scene som 17-årig, da han vandt sølv ved EM, hvor han besejrede nogle af verdens bedste kæmpere. Senere vandt Edi guld ved U21-EM i 2022 og ved European Games i 2023. Han vandt den sidstnævnte medalje blot 48 timer efter, at han blev student.

Fodbold

Rasmus Højlund (20 år). Har fået sit helt store internationale gennembrud på højeste niveau og har spillet sig ind på et af verdens største klubhold med det samme og er holdets topscorer i Champions League. På landsholdet har Rasmus ligeledes haft sit gennembrud og vist sin målnæse med syv scoringer i sine seneste EM-kvalifikationskampe. På trods af sine kun 20 år udviser Rasmus allerede nu store kvaliteter på og uden for banen og er et forbillede for mange unge spillere og fans.

Kano/Kajak

Frederikke Hauge Matthiesen (23 år). Vandt VM guld i damernes 2’er kajak sammen med Emma

Aastrand Jørgensen. Den nye konstellation, der blev sat sammen i vinter, har gennem

sæsonen forbedret sig markant og er gået fra en 9. plads og 3. plads ved årets første to World

Cups og sølv ved European Games til guld ved VM i Duisburg og kvalifikation

til OL i 2024.

Skydning

Anne Bakke Nielsen (21 år). Satte punktum for sin juniorkarriere, da hun deltog til europamesterskaberne på 10m luftriffel. Her leverede hun skydning på højeste niveau og vandt EM-guld. En sjældenhed i dansk junior-skydesport.

Ridesport

Caroline Rehoff Pedersen (22 år). I springsport tager det normalt mange år at udvikle sig fra ungrytter (U21) til at kunne klare sig på internationalt seniorniveau. Caroline Rehoff Pedersen har med rekordfart gennemgået denne udvikling, og i en alder af kun 22 år er hun allerede en anerkendt rytter på internationalt niveau, og hun leverede en helt unik præstation ved Hamburg Springderby 2023, hvor hun var fejlfri og endte på en andenplads i et meget stærkt felt af erfarne seniorryttere.

FAKTA OM ÅRETS FUND

Årets Fund er ​Danmarks ældste idrætspris og uddeles i et samarbejde mellem Team Danmark, Danmarks Idrætsforbund og Politiken. Den blev uddelt første gang i 1929. Vinderen modtager ud over hæderen 75.000 kr.

Yderligere kommentarer:

Lars Balle Christensen, sportsdirektør i Team Danmark, 25145640