Furesø Kommune

Ny samarbejdsaftale mellem kommune og boligselskaber i Furesø

Del

Furesø Kommune og de 7 almene boligorganisationer i kommunen styrker samarbejdet om attraktive og trygge boligområder frem mod 2030. Med en ny udviklingsaftale har parterne særligt fokus på en styrket boligsocial indsats, øget biodiversitet samt en balanceret beboersammensætning i alle boligområder.

Farum Midtpunkt er en af de 16 boligafdelinger i Nordsjællands Almene Boligselskab.
Farum Midtpunkt er en af de 16 boligafdelinger i Nordsjællands Almene Boligselskab. Mikkel Arnfred

De almene boligområder udgør 28 procent af boligerne i Furesø. De 4.849 almene boliger er fordelt på 90 procent familieboliger, 3 procent ungdomsboliger og 7 procent ældreboliger.

Samarbejdsaftalen bygger på anbefalinger fra et særligt udvalg, hvor repræsentanter fra boligorganisationerne og byrådet i fællesskab og med inddragelse af udefrakommende fagfolk drøftede forslag til at gøre de almene boligområder i Furesø Kommune endnu bedre.

Samarbejdsaftalen indeholder en styrket boligsocial indsats – herunder en fremskudt beskæftigelsesindsats, en indsats for at gøre boligområderne mere grønne og bæredygtige samt en indsats for at fremme en balanceret beboersammensætning i alle boligområder. Planen forudsætter et tæt samarbejde mellem boligselskaber, beboere, civilsamfund og kommunen.

”Det er rigtig glædeligt, at vi nu starter et tæt samarbejde op med alle boligselskaber i Furesø. At kommunen og vores 7 almene boligselskaber har indgået en fælles aftale er historisk og lover godt for det fremtidige samarbejde. Jeg vil gerne takke de enkelte boligselskaber for at række ud og finde ind i et forpligtende samarbejde med kommunen og de øvrige selskaber. Med en fælles udviklingsaftale fortsætter vi det gode samarbejde med de almene boligorganisationer om at sikre endnu bedre almene boligselskaber til gavn for beboerne og hele Furesø ”, fortæller borgmester Ole Bondo Christensen (A).

Samarbejde om boligsociale udfordringer

Udviklingsaftalen indeholder et forpligtende samarbejde om boligsociale udfordringer. Blandt andet er det intentionen at iværksætte initiativer, som kan støtte op om beboernes beskæftigelses- og uddannelsesniveau.

Det er et samarbejde, som glæder udvalgsformanden for Handicap, Social og Psykiatri, Hasan Yilmaz (A): ”De almene boligorganisationer er en vigtig samarbejdspartner om boligsociale udfordringer. Med aftalen bekræfter vi det samarbejde og giver alle parter bedre forudsætninger for at nå længere ud til borgere med udfordringer og løbende sparring og vidensdeling med hinanden”.

Som tredje og sidste fokusområde i udviklingsaftalen, er der også medtaget en målsætning om at øge biodiversiteten og den vilde natur på boligafdelingernes grønne områder.

”Vi har tiltrådt aftalen for at sikre de bedst mulige forhold for vores beboere i boligafdelingerne – særligt den fremskudte beskæftigelsesindsats forventer vi kan hjælpe de beboere der er på kanten af arbejdsmarkedet”, siger Thomas Jensen, formand for Nordsjællands Almene Boligselskab.

Fakta

  • Udviklingsaftalen følges af et boligforum og en administrativ styregruppe med repræsentanter fra boligorganisationerne og Furesø Kommune.
  • Udviklingsaftalen træder i kraft pr. 1. januar 2024 og løber 4 år frem. Der er aftalt midtvejsevaluering af aftalen senest i efteråret 2025.
  • Se anbefalingerne fra §17, stk. 4-udvalget om Boligsociale udfordringer: https://www.furesoe.dk/vaer-med/raadgivende-udvalg/2020-boligsociale-udfordringer/

Kontakter

Billeder

Farum Midtpunkt er en af de 16 boligafdelinger i Nordsjællands Almene Boligselskab.
Farum Midtpunkt er en af de 16 boligafdelinger i Nordsjællands Almene Boligselskab.
Download
Download
Download

Følg pressemeddelelser fra Furesø Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Furesø Kommune

Styrelsen for Patientsikkerhed ophæver påbud på Plejehjemmet Solbjerghaven20.2.2024 09:53:17 CET | Pressemeddelelse

En målrettet indsats på Plejehjemmet Solbjerghaven har haft den ønskede effekt på patientsikkerheden. Det blev bekræftet efter, at Styrelsen for Patientsikkerhed gennemførte et opfølgende tilsyn på plejehjemmet i januar 2024. Styrelsen fremhæver i deres afgørelse, at Plejehjemmet Solbjerghaven har arbejdet målrettet med at bringe de sundhedsmæssige forhold i orden, og de har netop ophævet begge påbud.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye