Finans Danmark

Ny Svindel Task Force tager kampen op med de kriminelle

Stigningen i den digitale kriminalitet får nu Finans Danmark til at nedsætte en Svindel Task Force. Målet er, at gennemføre en 360 graders analyse af de processer, metoder og it-systemer, der bliver anvendt af de kriminelle. Det handler om at komme et skridt foran i bekæmpelsen af den omfattende kriminalitet. Task Forcen bliver bredt nedsat og skal arbejde gennem hele 2024 med at finde løsninger.

Netop offentliggjorte tal fra Finans Danmark viser, at den digitale kriminalitet er i stor stigning. Alene antallet af netbanksvindelsager er mere end fordoblet på et år. Og selvom bankerne stopper mere end halvdelen af kriminalitetsforsøgene, så slipper de kriminelle afsted med millionstore beløb hvert år.

Derfor nedsætter Finans Danmark nu en Svindel Task Force, der skal finde løsninger til at få stoppet langt mere af den omfattende kriminalitet og ruste borgerne til at modstå den.

”Svindelbekæmpelse og forebyggelse er en opgave, som bankerne i den grad har taget på sig. Nu går vi skridtet endnu længere og sætter en Task Force sammen med en række forskellige aktører og bankerne selv, der i samarbejde skal finde de løsninger og tiltag, der endnu ikke er afprøvet. Vi kan som samfund ikke leve med, at denne type kriminalitet er så stor,” siger Ulrik Nødgaard, administrerende direktør i Finans Danmark.

I spidsen for Svindel Task Forcen står Christiane Vejlø, der i dag er udnævnt som formand. Christiane Vejlø er fremtidsanalytiker og en af landets førende eksperter, når det gælder digitale trends og forholdet mellem mennesker og teknologi. Hun er blandt andet medlem af dataetisk råd og tidligere medlem af regeringens Disruptionråd.

”Jeg glæder mig meget til at være en det af det her projekt. Det er bekymrende hvor mange borgere der allerede er ofre for digital kriminalitet, og med den hastige teknologiske udvikling bliver det sværere og sværere for os alle at gennemskue en potentiel farlig situation. Prisen for ofrene er ikke kun økonomisk. At blive udsat for digital svindel kan være en voldsom og endda traumatiserende oplevelse for ofrene og deres pårørende”, siger Christiane Vejlø, formand for Finans Danmarks Svindel Task Force.

Medlemmerne af den samlede Svindel Task Force er sammensat bredt og dækker kompetencer indenfor forebyggelse, IT-sikkerhed, telekommunikation og bank. Medlemmerne af Svindel Task Forcen bliver præsenteret hurtigst muligt.

Læs nyhed og se kommissorium (finansdanmark.dk)

Finans Danmark

Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit, kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark.

www.finansdanmark.dk

Følg pressemeddelelser fra Finans Danmark

Flere pressemeddelelser fra Finans Danmark

Danskere opretter aktiesparekonti i rekordantal efter forhøjelse af indskudsloft19.7.2024 07:23:11 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af 1. halvår af 2024 steg antallet af danskere med en aktiesparekonto med 71.000. Det er den største stigning på seks måneder siden ordningens etablering i 2019. Stigningen kommer i kølvandet på, at aktiesparekontoens indskudsloft blev hævet med knap 30.000 kr. ved årsskiftet til 2024. De mange indehavere af en aktiesparekonto kan se frem til, at indskudsloftet hæves igen i 2025.

Nu går den svære boligjagt i gang for de kommende studerende17.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når de kommende studerende i næste uge får at vide, om de er optaget på deres drømmestudie, bliver det for mange også startskuddet til jagten efter et nyt hjem. Og det kan være svært. Lejeboligmarkedet er præget af lange ventelister og høje lejepriser. Og selvom der er kommet flere mindre ejerlejligheder til salg i studiebyerne end sidste sommer, kan det være svært at få råd til at købe. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark.