EU og Grønland indgår strategisk partnerskab om værdikæder for bæredygtige råstoffer

I går underskrev EU i Bruxelles et aftalememorandum med Naalakkersuisut, den grønlandske regering, om et strategisk partnerskab til udvikling af værdikæder for bæredygtige råstoffer.

Ledende næstformand med ansvar for den europæiske grønne pagt, interinstitutionelle forbindelser og fremsyn i Europa-Kommissionen, Maroš Šefčovič, underskrev aftalememorandummet sammen med Naaja H. Nathanielsen, minister for erhverv, handel, råstoffer, justitsområdet og ligestilling.

Grønlands omfattende naturrigdomme er et vigtigt aktiv for at høste fordelene ved globale værdikæder, da man søger at diversificere økonomien på en bæredygtig måde. 25 af de 34 kritiske råstoffer, som Kommissionen har identificeret som strategisk vigtige for Europas industri og den grønne omstilling, forekommer i Grønland.

Underskrivelsen af aftalememorandummet vil bidrage til udvikling af bæredygtige projekter langs råstofværdikæderne og til etablering af den infrastruktur, der er nødvendig for at udvikle dem.

Fem samarbejdsområder

Dette aftalememorandum etablerer et tæt samarbejde mellem Grønland og EU på følgende fem områder:

• Økonomisk og industriel integration af værdikæder for kritiske råstoffer og andre råstoffer. Dette omfatter netværkssamarbejde, udvikling af projekter i fællesskab, oprettelse og fremme af nye forretningsmodeller, tiltrækning af investeringer, støtte til adgang til finansiering, lettelse af handelsforbindelser, udvikling og integration af støtte til økonomisk diversificering og sikring af velfungerende og modstandsdygtige værdikæder.
  • Samarbejde om at udnytte høje internationale miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige standarder (ESG) for at sikre, at Grønlands mineralsektor er en løftestang for bæredygtig og inklusiv økonomisk vækst med lokal og indenlandsk værdiskabelse. Dette omfatter bæredygtig udnyttelse af mineralressourcer i tæt dialog med det grønlandske samfund — enkeltpersoner, organisationer, virksomheder og andre interessenter — under fuld hensyntagen til Grønlands uberørte områders unikke karakter og anvendelse af høje ESG-standarder, der er fastsat ved lovgivning, aftaler, retningslinjer og bedste praksis.
  • Etablering af den infrastruktur, der er nødvendig for udviklingen af råstofværdikæder. Dette omfatter hensyntagen til de særlige forhold, der gør sig gældende for Grønlands transport- og energiinfrastrukturbehov, hvor der gælder arktiske eller subarktiske betingelser, og støtte til mobiliseringen af midler til denne infrastruktur.
  • Styrkelse af kapacitet og udvikling af færdigheder i råstofværdikæderne. Dette omfatter udvikling af færdigheder på alle niveauer i råstofindustrien og samfundet som helhed.
  • Samarbejde om forskning og innovation og deling af viden og teknologier i forbindelse med bæredygtig efterforskning, udvinding, forarbejdning og raffinering af råstoffer. Grønland er berettiget til at deltage i EU's rammeprogram for forskning og innovation, og jordobservationsdata og Copernicus giver lovende muligheder med relevans for efterforskning efter mineraler, dvs. kortlægning af forekomster, overvågning af minedrift, herunder affaldshåndtering, og overvågning af miljøpåvirkningerne.

Næste skridt

Efter underskrivelsen af aftalememorandummet vil EU og Grønland i fællesskab udarbejde en køreplan med konkrete tiltag for at omsætte det strategiske partnerskab til praksis.