Silkeborg Forsyning

Skægkær og Sejling siger ja til fjernvarme

Borgerne i Skægkær og Sejling kan nu begynde at glæde sig til at skrue op for fjernvarmen. Med en foreløbig tilslutning på 64 procent kan Silkeborg Forsyning nemlig bringe fjernvarme til de to byer.

Skilt i en forhave med teksten: Jeg har valgt fjernvarme.

I de seneste måneder er der dukket flere og flere små skilte op i forhaverne i Skægkær og Sejling med budskabet: ”Jeg har valgt fjernvarme”.

Borgerne i de to byer har i en kampagneperiode fra den 1. september og til og med den 30. november 2023 kunnet tilmelde sig fjernvarme fra Silkeborg Forsyning. Og det tilbud er der rigtig mange, som har valgt at takke ja til.

Målet for tilslutningen i Skægkær og Sejling var mindst 60 procent. Med en tilslutning på 64 procent kan de to byer nu komme med på den nemme, konkurrencedygtige og klimavenlige fjernvarme fra Silkeborg Forsyning.

Opbakningen til fjernvarmeprojektet vækker glæde hos direktør hos Silkeborg Forsyning, Jens Bastrup.

”Vi er meget glade for, at borgerne i Skægkær og Sejling bakker op om at få fjernvarme. Gennem kampagneperioden har borgerne udvist stort engagement for at komme over på den fremtidssikre og klimavenlige fjernvarme. Vi ser frem til at byde dem velkommen som fjernvarmekunder.”

Borgerne i Skægkær og Sejling er blevet tilbudt at komme med på fjernvarmen til en fordelagtig kampagnepris på kun 22.500 kroner i tilslutningsbidrag. Hermed sparer de 15.400 kroner i forhold til normalprisen for tilslutningen, som lyder på 37.900 kroner (2023-priser).

Udover Skægkær og Sejling inkluderer projektet også 15 adresser i Balle, som er blevet tilbudt fjernvarme under samme kampagne.

Silkeborg Forsyning går nu videre med arbejdet med at få etableret fjernvarmenettet i området, herunder udbud af grave- og rørarbejdet.

Tilmeldingen er stadig åben

Med en tilslutning opgjort i dag, den 1. december, til 64 procent, kan fjernvarmeprojektet i Skægkær og Sejling nu gå ind i næste fase.

Har borgerne ikke fået tilmeldt sig endnu, kan de stadig nå det og få fjernvarme til den lave kampagnepris. Men de skal ikke vente for længe. Når gravemaskinerne først har gravet forbi deres ejendom, så gælder kampagneprisen ikke længere.

Silkeborg Forsyning forventer at gå i gang med at etablere fjernvarmenettet i februar 2024.

Den forventede tidsplan for gravearbejdet kan ses på projektets hjemmeside:

www.silkeborgforsyning.dk/skægkær-sejling

På hjemmesiden kan borgerne i Skægkær og Sejling orientere sig om, hvor og hvornår gravemaskinerne forventer at rykke ind. Tidsplanen bliver løbende opdateret.

Opbakning varmer godt op til kommende fjernvarmeprojekter

Tidligere på året afviklede Silkeborg Forsyning fjernvarmekampagne i Grauballe, hvor tilslutningen ved kampagnens afslutning den 1. juni lå på 64 procent. Langt over målet på 30 procent.

At fjernvarmeprojektet i Skægkær og Sejling nu også opnår god opbakning viser, at der er stor interesse for Silkeborg Forsynings tilbud om fjernvarme.

Det tegner godt for de kommende fjernvarmeprojekter, som dog stadig bliver udfordrende at få i mål, fortæller Jens Bastrup:

”De to succesfulde projekter i Grauballe og Skægkær/Sejling er kun begyndelsen. Vores ambitioner for fjernvarmen i Silkeborg Kommune er meget større. De næste projekter kan dog kun lade sig gøre, hvis vi endnu en gang opnår stor opbakning. Det bliver en udfordrende opgave, der vil kræve omfattende og synlige kampagner og mange ressourcer. Vi ser frem til at trække i arbejdstøjet og komme i dialog med de fremtidige fjernvarmekunder.”

Inden for de kommende år planlægger Silkeborg Forsyning at tilbyde fjernvarme til Resenbro og Skærbæk, Virklund, Sejs-Svejbæk, Them, Salten og Knudlund, Høje Kejlstrup og Voel.

Se Silkeborg Forsynings varmeatlas for en oversigt over de kommende fjernvarmeprojekter og forventede tidsplaner:

www.silkeborgforsyning.dk/varmeatlas

FAKTA:
Fjernvarmeunit på abonnement er eftertragtet

Silkeborg Forsyning tilbyder en ny abonnementsordning på en fjernvarmeunit, som går under navnet Unit⁺. I første omgang er Unit⁺ blevet tilbudt til kunderne i de to nye fjernvarmeområder Grauballe og Skægkær/Sejling.

Den nye abonnementsordning er eftertragtet. Størstedelen af de kommende fjernvarmekunder har valgt Unit⁺ ordningen.

Kort om Unit

• Unit⁺ er en abonnementsordning, hvor du lejer en fjernvarmeunit for et fast månedligt beløb. Prisen er pt. 215 kr. pr. måned.
  • Med Unit⁺ undgår du selv at købe en fjernvarmeunit, som er en dyr engangsomkostning.
  • Silkeborg Forsyning er ansvarlig for, at fjernvarmeunitten fungerer korrekt. Levering, installation, drift og vedligehold er derfor en del af abonnementet.

Læs mere om Unit⁺: www.silkeborgforsyning.dk/varme/unit

Skilt i forhaven hos en borger med teksten: "Jeg har valgt fjernvarme"
"Jeg har valgt fjernvarme"-skilt i forhaven hos en borger i Skægkær. Skiltene er blevet uddelt som en del af fjernvarmekampagnen, der løb fra den 1. september til den 30. november 2023. FOTO: Silkeborg Forsyning.
Download
Luftfoto af Skægkær og Sejling
Luftfoto af Skægkær og Sejling, som nu kan se frem til at skrue op for fjernvarme fra Silkeborg Forsyning. FOTO: Silkeborg Forsyning.
Download

I Silkeborg Forsyning er vi omkring 170 kompetente og engagerede medarbejdere, der i samarbejde med eksterne leverandører hver dag leverer multiforsyning til hele Silkeborg Kommune.

• Vi leverer stabil, klimavenlig og komfortabel fjernvarme til omkring 58.000 forbrugere.
  • Vi leverer noget af Danmarks bedste drikkevand til omkring 60.000 forbrugere.
  • Vi indsamler og håndterer affald fra kommunens omkring 100.000 indbyggere og sender det til genanvendelse.
  • Vi renser spildevandet fra en stor del af kommunen og sørger for rene søer og vandløb.

Samlet set når vi alle Silkeborg Kommunes omkring 100.000 borgere med en eller flere af vores ydelser. Vores kunder er meget vigtige for os, og vi vil fortsat forbedre og videreudvikle kundeoplevelsen.

Vi lytter til vores omverden og skaber innovative forsyningsløsninger i samspil med vores kunder og interessenter med fokus på miljø, klima og forsyningssikkerhed.

WWW.SILKEBORGFORSYNING.DK

Følg pressemeddelelser fra Silkeborg Forsyning