Nu åbner Lollands største lynladestation i Maribo

Clever har i dag åbnet Lollands største lynladestation i Maribo. Stationen ligger tæt ved motorvejsafkørsel 48, hvor 18 biler har mulighed for at lade lynhurtigt på samme tid.

I dag indviede borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen, den nye lynladestation i Maribo. Fra venstre ses Casper Kirketerp-Møller, CEO hos Clever, Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland Kommune og Jesper Lange, Executive Vice President hos Andel og bestyrelsesformand for Clever. PR-foto: Clever

Det er nu blevet lettere at være elbilist på Lolland. I dag åbnede Lollands største lynladestation ved Maribo Erhvervspark, Europavej 5 – lige ved motorvejsafkørsel 48.

På den nye lynladestation, der er konstrueret i et prisvindende design med bæredygtigt træ, er det muligt for 18 elbiler at få lynhurtig strøm på samme tid.

De 18 lynladepunkter indgår nu i Danmarks største lynladenetværk, der tæller flere end 550 Clever-lynladepunkter over hele landet. På den nye Maribo-station er det muligt at lade elbilen fra 0-80 pct på under 30 minutter. Det bliver dermed nemmere for både besøgende og borgere i Maribo at lade elbilen hurtigt op.

”Elbilsalget er fordoblet det seneste år. Og vi forventer, at der bare næste år kommer flere end 100.000 nye elbiler på de danske veje. Det skaber et naturligt behov og høj efterspørgsel efter lademuligheder – også på Lolland. Derfor er vi rigtig glade for at åbne en stor lynladestation i Maribo. Stationen er en udvidelse af Danmarks største lynladenetværk og en vigtig milepæl for den grønne omstilling. For netop et stort og lettilgængeligt ladenetværk er afgørende for at gøre livet som elbilist nemt og inspirere endnu flere mennesker til at tage springet fra benzin- eller diesel til el,” siger Casper Kirketerp-Møller, CEO hos Clever.

Han indviede i dag den nye lynladestation med Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland Kommune og Jesper Lange, Executive Vice President hos Andel og bestyrelsesformand for Clever.

Også hos Lolland Kommune oplever man en stigende efterspørgsel hos borgerne for flere og hurtigere lademuligheder. Holger Schou Rasmussen er derfor også glad for at kunne byde Clevers lynladenetværk velkommen til kommunen.

”Vi har en ambition om at reducere kommunens CO2-udledning med 70 pct. i 2030. Her spiller en grøn omstilling af infrastrukturen en afgørende rolle. Det kan kun lade sig gøre, hvis det bliver nemt og bekvemt for borgerne at vælge elbilen til. Her er et omfattende netværk med lademuligheder afgørende for at imødekomme det nuværende og fremtidige behov. Både for lokale borgere, men også for vores virksomheder, besøgende og turister. Vi er derfor glade for at byde Clevers lynladenetværk velkommen til området,” siger Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland Kommune.

Hos Danmarks ledende energi- og fibernetkoncern, Andel, glæder man sig over Clever massive udbygning af den danske ladeinfrastruktur, der gør det mere attraktivt og nemmere at køre elbil.

”Vi står som samfund over for en vigtig opgave med at bekæmpe klimaforandringerne. Her er den grønne omstilling af vores transport en afgørende brik. Derfor er jeg rigtig stolt af, at vi i Andel siden 2009 har taget samfundsmæssigt medansvar ved at investere langsigtet og tålmodigt i udrulningen af Danmarks største ladenetværk gennem vores selskab Clever. Det er vigtigt, at vi kan oplade elbilen, uanset hvor vi er, og derfor er jeg særligt glad for, at vi i dag giver ladeinfrastrukturen i regionen og på Lolland en kraftig opgradering,” siger Jesper Hjulmand, CEO hos Andel.

Om Clever og Andel

• Clever er Danmarks største ladeoperatør med flere end 28.000 ladepunkter fordelt omkring i byen, på landet, på arbejdspladsen, ved supermarkedet og langs motorvejene, heriblandt de 18 lynladepunkter i Maribo..
  • Andel er et andelsselskab ejet af 400.000 andelshavere og en ledende energi- og fibernetkoncern. Koncernen har 2,8 millioner kundeforhold og yder via datterselskaberne Clever, Andel Energi, Energi Danmark, Fibia og netselskaberne Cerius og Radius markedets bedste energiløsninger og den skarpeste kunderådgivning. Andel beskæftiger ca. 2.300 kolleger og har hovedsæde i Svinninge samt primære lokationer i Ballerup, Haslev og Virum. I 2022 var koncernens omsætning på 369,1 mia. kr.

Den nye lynladestation med 18 lynladepunkter bliver Lollands største.
De 18 lynladepunkter indgår nu i Danmarks største lynladenetværk, der tæller flere end 550 Clever-lynladepunkter over hele landet..
Lynladestationen er placeret ved Maribo Erhvervspark, Europavej 5 – lige ved motorvejsafkørsel 48.