Farvel til tusindkronesedlen

Tusindkronesedlen udfases efter 31. maj 2025. Købmændene hilser initiativet velkommen.

”En tusindkroneseddel kan være som Sorteper i et spil kort. Tusindkronesedler kan ikke benyttes som byttepenge, og det er dyrt, at aflevere kontanter i bankerne. Vi hilser derfor udfasningen velkommen”, siger vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen fra De Samvirkende Købmænd, DSK.

Analysen fra Nationalbanken åbner samtidig op for en debat om den såkaldte kontantpligt. Hos De Samvirkende Købmænd lyder i den forbindelse en stor opfordring til, at politikerne giver kontantpligten et serviceeftersyn.

”Dagligvarebutikkerne kommer fortsat til at tage imod kontanter i langt de fleste åbningstimer, men vi ønsker frivillighed i forhold til at modtage kontanter i aften og nattetimerne. Konkret foreslår vi, at butikkerne lokalt må afvise kontanter fra kl. 18:00 til kl. 08:00 næste morgen. Det er i de timer, hvor der er mindst bemanding i butikkerne, og hvor det – i en stor del af året – er mørkt udenfor. Frivilligheden skal være en mulighed for den enkelte butik, hvis man lokalt mener, at det er en god idé. Det kan f.eks. være for at sikre tryghed og forebygge røverier” siger Claus Bøgelund Nielsen.

Fakta om tusindkronesedlen:

• Der er for 25,2 mia. 1000-kronesedler i Danmark. Det svarer til 25,2 mio. sedler
  • I 3. kvartal 2023 var der 4,808 mio. danskere over 18 år (Danmarks Statistik, Statistikbanken: FOLK1A og egne beregninger)
  • Det svarer til, at hver dansker over 18 år i gennemsnit har 5,2 tusindkronesedler liggende i en skuffe derhjemme
  • En tusindkroneseddel er i øvrigt 165 mm (16,5 cm) lang. Hvis man lagde de 25,2 mio. tusindkronesedler i forlængelse af hinanden, ville rækken være 4.158 km lang. Det svarer til at rejse til Nordpolen og 400 km videre på den anden side.