Hempel A/S

Hempel A/S fejrer Hempel Fondens 75-års jubilæum

I 1948 blev Hempel Fonden grundlagt af J.C. Hempel. Visionen med Fonden var, at den skulle sikre langsigtet vækst og udvikling i grundlæggerens virksomhed, Hempel A/S, alt imens den gav tilbage til samfundet.

Hempel Foundation 75

FORTROLIGT INDTIL 0800 CET TORSDAG 30. NOVEMBER 2023

Hovedbudskaber:

• Hempel A/S fejrer Hempel Fondens 75-års jubilæum.
  • Hempel Fonden blev grundlagt af J.C. Hempel i 1984 med visionen om at sikre sin virksomhed langsigtet vækst og udvikling samt med et ønske om at kunne give tilbage til samfundet.
  • I 2022 brugte Hempel Fonden €21 millioner på at støtte velgørende formål inden for uddannelse, biodiversitet og videnskab.
  • Alle Hempels medarbejdere bidrager til Hempel Fonden via deres arbejde.

Den 30 november 2023 fejrer 7.500 Hempel-medarbejdere verden over Hempel Fondens 75-års jubilæum. Fonden blev grundlagt i 1948 af J.C. Hempel med visionen om at sikre sin virksomhed langsigtet vækst og udvikling samt med et ønske om at kunne give tilbage til samfundet.

Hempel Fondens mission er at skabe positiv forandring inden for områderne uddannelse, biodiversitet og videnskab - og alene i 2022 donerede Fonden €21 millioner til netop disse formål.

”Som medarbejder i Hempel bidrager du hver dag til Hempel Fondens arbejde”, forklarer Michael Hansen, administrerende direktør i Hempel A/S. ”Fondens arbejde er en konstant inspirationskilde for mig og alle andre Hempel-medarbejdere; det bekræfter os i, at vi hver og en kan være med til at gøre en forskel ved at gøre dét, vi gør bedst, og som i sidste ende genererer overskud til Fonden. Nemlig at levere banebrydende løsninger der beskytter vores kunders mest værdifulde aktiver mod korrosion. Løsninger og produkter der bringer farve til vores hjem og arbejdspladser, forlænger levetiden på udstyr og øger energieffektiviteten i nogle af verdens største skibe”.

Hempel Fonden modtager typisk et årligt udbytte fra Hempel A/S, og historisk set har det udgjort omkring halvdelen af virksomhedens årlige resultat. I 2022 svarede det til cirka €3000 fra hver enkel Hempel-medarbejder.

Større ambitioner for en lysere fremtid

Hempel Fonden er sat i verden for at skabe en global, positiv forandring inden for områderne uddannelse, biodiversitet og videnskab.

• I 2030 forventer Fonden at have stillet grundlæggende uddannelse af god kvalitet til rådighed for omkring 1 million børn fra lavindkomst familier.
  • Hempel Fonden samarbejder med globale partnere inden for naturfredningsområdet og forventer derigennem at have beskyttet 5 millioner hektarer af de mest vitale tropiske skove, når vi når 2030.
  • Fonden har taget første skridt imod at etablere et verdensførende uddannelses-, research- og innovationscenter på DTU med håbet om at gøre overfladebeskyttelse og maling mere effektivt og bæredygtigt.

For at opleve og se Hempel Fondens globale arbejde med deres egne øjne, tager en gruppe Hempel-medarbejdere hvert år på en såkaldt “iWitness tour” - og i de foregående år er turen blandt andet gået til Rwanda, Uganda og Indonesien. Medarbejdere med enhver form for baggrund og på tværs af landegrænser opfordres til at søge om at komme med og dermed lære meget mere om Hempel Fonden og de projekter, som Fonden er involveret i.

Hempel Foundation 75

Om Hempel

Hempel, der er en af verdens førende leverandører inden for pålidelige malingsløsninger, er en global virksomhed med stærke værdier, som samarbejder med kunder inden for segmenterne husmaling, marine, infrastruktur og energi. Hempel har et globalt set-up med fabrikker, innovations- og forskningscentre samt lagre på tværs af lande og regioner.

Hempels maling og overfladebehandlinger beskytter og udsmykker bygninger, infrastruktur og andre aktiver, og spiller en vigtig rolle i vores kunders globale forretning. De hjælper med at minimere vedligeholdelsesomkostninger, giver forbedret æstetik og bedre energieffektivitet.

Hos Hempel er formålet at skabe en bedre fremtid med bæredygtige løsninger til overfladebehandling. Vi er overbeviste om, at vejen til succes ligger i at gøre bæredygtighed til kernen i vores forretning. Det er ikke bare det rette at gøre, det vil også styrke vores konkurrencedygtighed, gøre os mere modstandsdygtige og minimere risici.

Hempel blev etableret i København i 1915. Hempel Fonden er den stolte ejer af Hempel og er med til at sikre et solidt økonomisk grundlag for Hempel-koncernen. Fondens andet formål er at støtte kulturelle, sociale, humanitære og forskningsrelaterede formål i hele verden.

Om Hempel Fonden

Hempel Fonden er en kommerciel fond dedikeret til at gøre en forskel. Fonden er eneaktionær i Hempel A/S og en engageret filantrop inden for områderne uddannelse, bæredygtige overfladebehandlinger, opretholdelse af biodiversitet og realisering af store initiativer, der medfører positive forandringer. www.hempelfonden.dk.

Følg pressemeddelelser fra Hempel A/S

Flere pressemeddelelser fra Hempel A/S