Propfyldte fængsler landet over

Belægget i Kriminalforsorgen ligger på 101 procent. Det højeste i flere år.

TOP 20: Her er der mest fyldt op (Note: Gennemsnitligt belæg jan.-sep. 2023)

Alt optaget. Sådan lyder den korte beskrivelse af situationen i Kriminalforsorgen i år.

Hvor det i 2022 lykkedes at komme under 100 procent, er der i år helt fyldt op. I gennemsnit har 101 procent af pladserne været i brug i de første ni måneder.

Det er ellers besluttet fra politisk side maksimalt at belaste fængslerne 96 procent og arresthusene 95 procent. Vi skal tilbage til 2017 for at finde et år, hvor den målsætning blev indfriet. Siden er antallet af indsatte steget fra 3.600 til 4.200, men Kriminalforsorgen har ikke været i stand til at åbne pladser i samme tempo.

Problemet er, at der ikke er mandskab til det. Antallet af fængselsbetjente er faldet med 450 siden 2017. Løsningen er derfor at stuve de indsatte mere sammen efter burhønsprincippet: Jo mindre plads. Desto færre ansatte skal der til.

Det gør sig for eksempel gældende i Næstved Arrest, som indtager førstepladsen med et gennemsnitligt belæg på 118 procent i år. Ifølge Fængselsforbundets tillidsrepræsentant Kenneth Højhus Platz kan det kun lade sig gøre, fordi arresthuset har sat køjesenge op i fire celler – udover de to dobbeltceller, der var i forvejen.

”Så nu har vi seks dobbeltceller ud af 14. Derudover bruger vi besøgslokalet i perioder. Det slider selvfølgelig på personalet og på de indsatte. Det er et stort arbejde at få dobbeltbelægningerne til at fungere sammen,” siger han.

Ikke desto mindre tager huset gerne imod indsatte: ”Vi gør aktivt det, at vi ringer til Vestre eller Storstrøm og tilbyder vores hjælp, når vi kan se, de er pressede, så vi kan aflaste dem,” siger tillidsrepræsentanten.

Hobbyrum
Også Vejle Arrest er overfyldt. Her ligger tallet på 115 procent i gennemsnit. Det er for meget, siger tillidsrepræsentant Jan Bruun: ”Vi har plads til 32 indsatte, men vi har konstant flere. I dag har vi for eksempel 10 ekstra. Det svarer til et belæg på 133 procent. Det betyder, at vi er nødt til at gøre brug af både besøgslokaler, hobbyrum og køjesenge på flere celler til dobbeltbelæg. Vi begrænses også af, at vores sexkriminelle ikke må møde de øvrige indsatte.”

Huset er kendt for et godt arbejdsmiljø, men det er ved at ændre sig. ”Vi har i år haft langt flere konflikter med de indsatte i forhold til tidligere,” siger Jan Bruun.

Reddet af julen
Blandt fængslerne ligger Jyderup højest. 107 procent af pladserne har været optaget i år.

“For at få plads, har vi 12 dobbeltceller på vores åbne afdeling, 12 dobbeltceller i arresten og en dobbeltcelle i den lukkede afdeling,” siger tillidsrepræsentant Jørn Nørgaard.

Og det kunne faktisk være endnu være. Det er nemlig ikke alle indkaldte, som møder op til afsoning. I øjeblikket udebliver omkring hver tredje: ”Det har nok at gøre med, at det snart er jul, og folk gerne vil undgå at sidde i fængsel hen over julen. Det er heldigt for os, men selvfølgelig ikke for samfundet,” siger Jørn Nørgaard.

Læs hele artiklen her

TOP 20: BELÆG