MENY: Donation er godt for fokus på bælgfrugter

Det skal være let for danskerne at spise bælgfrugter. En stor donation skal hjælpe en kampagne på vej, og MENY, der er med i kampagnen, ser det som et stort plus.

Bælgfrugter og særligt danske bælgfrugter er en vigtig faktor på vejen mod en mere bæredygtig kost. Derfor skal det være let for danskerne at lave mad med bælgfrugterne, og det skal en donation fra Fonden for Plantebaserede Fødevarer, hjælpe med til.

Fonden har givet 3,6 millioner kroner til kampagnen ”Gør det let at spise bælgfrugter”. I den kampagne vil Forbrugerrådet Tænk sammen med MENY, Salling Group, Coop, Nemlig.com og Rema 1000 sætte fokus på børnefamilier og inspirere danskerne til at tage de første skridt på vejen mod flere bælgfrugter på tallerkenen.

Selv om andre i år har oplevet et fald i salget af bælgfrugter, så har MENY haft en vækst på 10-12 procent af salget. Formentlig på grund af et aktivt tilvalg.

“I MENY tager vi ansvar for – sammen med producenterne – at vise danskerne vejen til en mere bæredygtig kost. Det gør vi blandt andet ved at “overinvestere” i de plantebaserede varer. Vi har fx mere end dobbelt så mange af disse varer på hylderne i forhold til, hvad salget berettiger til. Fordi vi gerne vil investere i at gå forrest,” siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i MENY.

“Tidligt på efteråret indledte vi et forsøg i en af vores butikker, hvor vi sammen med Meyers Køkken valgte at sælge bælgfrugter i løs vægt. For nogle kunder kan det måske virke uoverskueligt at skulle købe et halvt eller et kilo, hvis man ikke ved, om man kommer til at bruge dem. På denne måde kan de købe en mindre mængde og prøve det af. Inden længe er dette tiltag udvidet, så kunderne kan købe bælgfrugter i løs vægt i 10-11 butikker i hovedstadsområdet. Og vi håber selvfølgelig, at det kommer endnu længere ud i den kommende tid,” fortsætter Jesper Bjerring.

Fonden for Plantebaserede Fødevarer uddeler i alt næsten 60 millioner kroner til forskellige projekter.

Dagrofa Foodservice inviterer til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’ – tilmelding er åben27.6.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 11. september danner TAP1 i København rammen for inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’, som fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice står bag. Messen har fået nyt navn, og det er også første gang, at arrangementet skal afholdes i TAP1. Her bliver det muligt at opleve over 115 leverandører og masser af gastronomiske events.