Danske Spil A/S

Så mange danskere tyvstarter på juleskrabekalenderen

En ganske stor del af danskerne skraber forud på deres juleskrabekalender, viser en ny undersøgelse fra Danske Spil, som understreger, at det er helt op til folk selv, hvordan de vil skrabe den ikoniske kalender.

Risengrød, ønskelister og skrabekalender.

Traditionerne står i kø i julen – og en af de helt store er juleskrabekalenderen fra Quick, der siden 1994 har været fast inventar i danskernes jul.

Noget, der ser ud til at fortsætte lige så sikkert som amen i kirken: Den populære juleskrabekalender er i år igen blevet trykt i over to millioner eksemplarer for at bringe forventningens glæde til danskerne.

Halvdelen af danskerne tyvstarter
Og den glæde kan mange danskere faktisk ikke dy sig med at tage forskud på i håbet om at vinde en af de fem milliongevinster. Godt halvdelen af danskerne (45 procent) skraber nemlig forud på Quick-julekalenderen. Det viser en ny undersøgelse fra Danske Spil foretaget af analyseinstituttet YouGov.

”Juleskrabekalenderen fra Quick er lidt af en institution i den danske jul, fordi den er traditionel, enkel at gå til og har en unik blanding af hygge og spænding. Og knap halvdelen af os skraber forud, fordi vi bare ikke kan vente. Skrabekalenderen er blevet den ultimative tålmodighedstest,” siger Malene Mølgaard, adm. direktør hos Danske Lotteri Spil, der står bag Quick.

Helt op til folk selv
Når man spørger danskerne, hvorfor de ikke kan vente, svarer 45 procent, at de bare er for utålmodige. 39 procent angiver, at det er selve spændingen om den mulige gevinst, der får dem til at skrabe forud.

Malene Mølgaard understreger, at det ikke er op til Danske Spil at fortælle, hvornår man bør tage hul på skrabekalenderen.

”Vi har designet kalenderen, så man kan hygge sig med den gennem hele julemåneden, men folk bestemmer selvfølgelig helt selv, om de vil skrabe alle felterne før den 24. december – det er ganske op til ens temperament. Vi forstår sagtens, hvorfor man kan have lyst til det, og udbetaler gerne gevinster allerede før juleaften, så de kan nå at bidrage til den gode julestemning, og måske forsøde selve juleaften med lidt større gaver og noget ekstra lækkert på middagsbordet eller juletræet,” siger Malene Mølgaard.

Den røde skrabekalender er at finde i butikker i hele landet.

Fakta om Danske Spils og Quicks juleskrabekalender

• Hvert år bliver der solgt mere end 2 millioner Quick-skrabekalendere.
  • Der er vundet i alt 72 millioner kroner i førstepræmier siden 1994.
  • Hovedgevinsten har altid været 1 million kroner. Der er hvert år fem eksemplarer med hovedgevinst på 1 million kroner, og i dag er der gevinster på ned til 50 kroner og på hvert tredje lod i gennemsnit. Fra 1994 til 2012 var der to hovedgevinster, og fra 2013 og frem har der været fem.
  • I kalenderens første år, 1994, solgte den ca. 1 million eksemplarer. Dengang kostede kalenderen det samme som i dag: 50 kroner.
  • Udover skrabekalenderen til 50 kroner, tilbyder Danske Spil også andre juleskrabelodder: Pakkejagt til 100 kroner, Den store julekalender til 150 kroner, Til og fra-kort til 10 kroner og bogstavspillet Juletræ til 30 kroner.
  • Ni ud af ti voksne danskere kender julekalenderen.
  • Knap halvdelen af danskerne har prøvet at skrabe forud på kalenderen.
  • Danske Spils skrabekalender skal i julen 2023 for første gang udstilles på Nationalmuseet og indgå i en udstilling om julens traditioner.

Lokale vinder facts

Der er vundet to gange i Bilka Næstved, hhv. i 2009 og 2013

Der er vundet to gange i Skaaning Vin i Rødovre med 22 års mellemrum, hhv. i 1996 og i 2018

Der er vundet 1 gang på Grønland, i Brugsen i Nanortalik i 2013

Der er vundet 4 gange på Bornholm, i Neksø i 1997, i Svaneke i 2000 og i Rønne i 2016 og 2018.

Hovedpræmier siden 1994 fordelt på regioner (og Grønland):

Hovedstaden: 26

Midtjylland: 15

Nordjylland: 5

Sjælland: 13

Syddanmark: 12

Grønland: 1

Følg pressemeddelelser fra Danske Spil A/S

Flere pressemeddelelser fra Danske Spil A/S

Det danske Herrelandshold skal have ny landstræner, men hvem skal mon løfte arven efter Hjulmand?19.7.2024 13:31:23 CEST | Pressemeddelelse

Kasper Hjulmand har i dag meddelt, at han stopper som landstræner for det danske Herrelandshold. Morten Wieghorst er indsat som midlertidig landsholdstræner, men hvilken profil, der skal stå i spidsen for det populære hold, når kalenderen siger 2025, vides endnu ikke. Spekulationerne er allerede i fuld gang, og nu kan man hos Danske Spil selv gætte med på, hvem den næste permanente landsholdstræner bliver.