Skidt for sikkerheden: Mange glemmer tågelygten
Næsten hver tredje bilist tænder aldrig eller sjældent tågelygterne, og det kan skabe farlige situationer, når der er lav sigtbarhed. Derfor er det godt at forberede sig på hvordan og hvornår, lygterne skal tændes
Hvordan er det nu lige, jeg tænder tågelygten? Og hvornår skal jeg bruge den? De spørgsmål sidder mange danskere med, når tågen lægger sig som en dyne over landskabet. Men det er vigtigt at få styr på, for det gør din bil mere synlig for medtrafikanterne.
”Der er faktisk ret mange, der kan blive bedre til at tænde tågelygterne. Det gør meget for både din egen og andres sikkerhed, at du ved, hvordan det fungerer, når der pludselig er tæt tåge,” siger Jesper Hemmingsen, der er chefkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.
”Det er flere årsager til, at tågelygten ikke bliver tændt. Vi kan fx være i tvivl om, hvornår der er nedsat sigtbarhed, og mange ved heller ikke, hvordan de aktiverer tågelygten. Og det er altså ikke nogen god idé at forsøge at sætte sig ind i med 110 km/t på motorvejen,” siger han.
En undersøgelse foretaget af YouGov for energiselskabet OK er med til at bekræfte tendensen. I undersøgelsen svarer seks procent, at de ’aldrig’ benytter tågelygter, når der er dårlig sigtbarhed, mens 27 procent svarer, at de ’sjældent’ benytter dem. Groft sagt; næsten hver tredje bilist glemmer mere eller mindre tågelygten.
Jesper Hemmingsen og Rådet for Sikker Trafik anbefaler, at man bruger 10 minutter på at få helt styr på lygterne hjemme i indkørslen.
”Sæt dig ind i bilen, vælg de forskellige lygteindstillinger på skift og gå en tur rundt om bilen. Du kan også finde en butiksrude eller lignende og tjekke, hvad der sker, når du vælger de forskellige indstillinger. Ud over problemet med tågelygterne, kommer nogle ved en fejl også til at sætte den på parkeringslys eller positionslys. Det tager ikke lang tid at få styr på lygterne, men det har stor betydning,” siger han.
Tågelygter for og bag
Tågelygten på bagenden af din bil er obligatorisk, mens tågelygter foran er et lidt nyere tiltag, der fx kan høre under ekstra udstyr, når du køber bil. Det er ikke et lovkrav at tænde hverken de forreste tågelygter eller den bagerste, obligatoriske lygte ved lav sigtbarhed, men det er en rigtig god idé.
De bagerste tågelygter giver et kraftigt rødt lys, så bagfrakommende kan se dig i god tid, og tågelygterne foran gør, at du bedre kan se, hvad der sker foran dig, fordi du undgår, at vanddråberne i tågen reflekterer lyset fra forlygterne tilbage i dine øjne.
Så hvornår skal de bruges?
Tåge er især et dominerende vejrfænomen om efteråret, men forekommer også i vinterhalvåret i Danmark, ligesom heftige regn- og snebyger gør. Det er her, tågelygten kommer ind i billedet, for i virkeligheden skal man mere tænke på tågelygten som en ’lav-sigtbarheds-lygte’. En tommelfingerregel er, at hvis sigtbarheden kun rækker til næste markeringspæl på vejen, det vil sige 100 meter og derunder, så bliver tågen kategoriseret som tæt, og så bør du tænde tågelygterne.
Lige så snart sigtbarheden ikke længere er nedsat, bør du til gengæld slukke igen, da det skarpe lys kan virke blændende for andre bilister. Faktisk kan du få en bøde, hvis du ikke bruger tågelygterne korrekt. Det vil sige, du risikerer ikke en bøde, hvis du glemmer at tænde tågelygterne i tågen, men du kan risikere det, hvis du glemmer at slukke dem eller benytter dem i vejr, hvor det ikke er påkrævet.
Kort fortalt:
- Tågeforlygter og tågebaglygter må kun anvendes i tåge, kraftigt regn- eller snevejr.
- I lygtetændingstiden, det vil sige i mørke, skal du huske, at bilens lyskontakt skal være drejet til stillingen, som også giver almindeligt nærlys på bilen.
- Du bør straks slukke tågelygterne, når du ikke længere kører i vejr med dårlig sigtbarhed
Kilde: Færdselsstyrelsen/OK
Nøgleord
Kontakter
Kristoffer WeibelKommunikationskonsulent
krwe@ok.dkRasmus BoserupKommunikationschef
Tlf:2213 8601rabo@ok.dk- OK er et bredt funderet energiselskab for private og erhverv. På hylderne er alt fra brændstof og ladestandere til grøn el og varmepumper.
- OK er desuden en af de største elleverandører i Danmark
- OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab og tæller udover moderselskabet OK datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Energiteknik.
- OK omfatter mere end 685 tankstationer, mere end 230 vaskehaller samt mere end 80 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
Følg pressemeddelelser fra OK
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra OK
De første af mange: Nu kan du oplade bilen hos BAUHAUS i Odense20.11.2024 08:36:34 CET | Pressemeddelelse
Energiselskabet OK er i fuld gang med at etablere ladestandere ved BAUHAUS’ varehuse. Nu er de første lynladere netop idriftsat i Odense
OK har landets mest tilfredse elkunder - igen18.11.2024 08:15:00 CET | Pressemeddelelse
Tilliden til energiselskaberne stiger, og det samme gør kundetilfredsheden. Helt i top ligger OK, som for andet år i træk har Danmarks mest tilfredse kunder på elmarkedet. Det viser netop offentliggjort brancheanalyse fra EPSI
OK åbner ny lynladepark ved den midtjyske motorvej4.11.2024 08:28:33 CET | Pressemeddelelse
I første kvartal af 2025 forventer OK at åbne en ladepark i Lindved nordvest for Vejle, hvor 12 biler kommer til at kunne oplade samtidigt
Historisk stor aftale mellem OK og Danske Fragtmænd på infrastruktur til eldrevne lastbiler24.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med aftalen styrker Danske Fragtmænd sin indsats på ladeinfrastruktur til tung transport. Det er den største enkeltstående satsning på området i Danmark til dato
OK styrker elforretningen med ny produktchef for erhverv10.10.2024 09:23:32 CEST | Pressemeddelelse
Mads Bolkjær Winther bliver ny produktchef i OK. Han kommer fra en lignende stilling i Norlys Energi og tiltræder den 1. november
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum