Udkantsgymnasier beholder tilskud efter elevers opråb

Dagens finanslov forlænger det midlertidige tilskud til udkantsgymnasierne. Det sker efter 22 elevrådsforpersoners opråb i et åbent brev til regeringen. Nu starter arbejdet mod at finde en permanent løsning på gymnasiernes finansieringsproblemer. DGS foreslår et system, hvor gymnasierne får penge per klasse, i stedet for per elev.

Foto: Ursula Mygind Meibom

Tilskud forlænges, men vi er ikke i mål

De 32 udkantsgymnasier vil frem til 2027 modtage det forhøjede tilskud på en halv million kroner per gymnasium. Det står klart efter regeringen og de 8 aftalepartier har afsat penge til at viderføre tilskuddet på finansloven for 2024.

"Vi er rigtig glade for at tilskuddet nu bliver forlænget. Kvaliteten af ens uddannelse må aldrig afhænge af hvor man bor. Det er vi glade for at regeringen og partierne bag finansloven kunne blive enige om." udtaler Asger Kjær Sørensen, forperson for Danske Gymnasieelver Sammenslutning.

Forlængelsen af tilskuddet afværger besparelser på gymnasierne her og nu, men det underliggende system er stadig pilskævt. Derfor er det positivt at regeringen vil se på at udvikle en ny model for gymnasiernes økonomi.

"Det er rigtig godt, at man holder hånden under udkantsgymnasierne her og nu, men vi er først i mål, når systemet fungerer uden behov for ekstraordinære tilskud og andre lappeløsninger.
Derfor glæder vi os til at komme med elevernes perspektiver på et nyt taxametersystem." siger Asger Kjær Sørensen.

Skæv økonomi på gymnasierne

I dag får gymnasierne primært penge per elev, der går på gymnasiet. Det betyder at de gymnasier, der kan fylde klasserne op, får markant flere penge end de gymnasier, hvor der ikke sidder lige så mange i klasserne. For at gøre op med den skævhed mener DGS, at gymnasierne i højere grad burde få penge per klasse, i stedet for per elev.

"Den helt store udgift på gymnasierne er løn til lærerne og en lærer får altså det samme i løn lige meget om de underviser 20 eller 30 elever. Derfor burde gymnasiernes indtægter også knytte sig mere til hvor mange klasser de har, i stedet for mange elever, der sidder i dem." siger Asger Kjær Sørensen.

Propfyldte klasser skaber dårlig undervisning. Derfor vil en omlægning fra et elevbaseret system til et klassebaseret system, ikke kun være godt for eleverne på de små gymnasier. Det vil også gøre undervisningen bedre for elever på store gymnasier, med for mange elever i klasserne.

"Vi ved at det skaber dårlig undervisning, når for mange elever stuves sammen i klasserne.
Alligevel får gymnasierne i dag flere penge, hvis de kan stoppe en masse elever ind i klasserne. Gymnasierne burde ikke blive belønnet for at skabe dårlig undervisning. Derfor er der behov for et nyt system." siger Asger Kjær Sørensen.