F&P: Godt med hjælp til stormflodsskader – nu gælder det plan for klimasikring

Næste års finanslov indeholder mange gode tiltag, lyder det fra forsikrings- og pensionsbranchen. F&P hæfter sig især ved den økonomiske håndsrækning til stormflodsramte kommuner, men opfordrer nu regeringen til at sætte tempo på klimatilpasning

Et historisk bredt flertal af Folketingets partier har sammen med regeringen netop fremlagt finanslovsaftale for 2024. Velfærd, det grønne og landdistrikter er alle områder, hvor aftaleparterne har allokeret midler til nye initiativermen især puljen til genopretning af kommunal infrastruktur og kommunale bygninger har F&Ps opmærksomhed.

- Stormfloden gjorde store skader på bygninger og kommunale anlæg og derfor falder finanslovens ekstraordinære stormflodspulje på 125 mio. kroner på et tørt sted for landets kommuner. Men de mange skader, der kom i forbindelse med stormfloden, tydeliggør også behovet for en national plan for klimasikring, så vi gør en indsats her og nu for at undgå den slags skader fremover, fortæller Kent Damsgaard, adm. direktør i F&P.

Han gør opmærksom på, at stormflodsordningen er en statslig ordning og dermed en lovreguleret dækning, som forsikringsselskaberne administrerer på vegne af staten. Forsikringsselskaberne ser gerne, at deres muligheder for at hjælpe de skadelidte forbedres.

- Forsikringsselskaberne har fra dag 1 efter stormfloden stået klar med ekstra mandskab og har være ude i de ramte områder og takseret skader. Medarbejderne har puklet for hurtigt at hjælpe de mange skadesramte og gør stadig alt, hvad der er menneskeligt muligt, siger Kent Damsgaard.

Folketingets partier har med finansloven oprettet en anlægspulje, der kan søges af kommuner og som giver dem mulighed for at ansøge om dækning af op til 25 pct. af udgifterne til genopretning efter stormflodsskaderne.

- Vores branche har længe argumenteret for, at der skal bedre fokus på forebyggelse af de følgevirkninger, vi ser på baggrund af klimaforandringerne. Det er godt, at Folketinget nu hjælper kommunerne med at få udbedret skaderne, men det viser også nødvendigheden af nationale handlingsplaner for klimasikring, siger Kent Damsgaard og fortsætter:

- Den plan, som regeringen fremlagde i efteråret, fokuserede næsten udelukkende på den jyske vestkyst, og det er langt fra tilstrækkeligt. Den seneste stormflod ramte kun østvendte kyster, så for at undgå lignede skader i fremtiden, så skal der tempo på det forbyggende arbejde i hele Danmark, siger Kent Damsgaard.

Nu må private køre taxi på små øer – så husk forsikring1.7.2024 13:45:41 CEST | Pressemeddelelse

RETTELSE FRA TIDLIGERE UDSENDT PRESSEMEDDELELSE: FORELØBIGT FIRE ØER, OG IKKE 27, ER FRA I DAG UNDTAGET TAXILOVEN. FLERE KAN ANSØGE OM UNDTAGELSE. 4 danske småøer er nu undtaget fra taxiloven, så privatpersoner kan bruge deres private bil til at transportere passagerer mod betaling. God ide, mener Forsikringsoplysningen. Men sørg for at have forsikringen i orden, inden du bruger din bil som taxi.