HEARTLAND 2022/2023
HEARTLAND offentliggør resultatet for regnskabsåret 2022/23 med en årsrapport, der viser en styrket omsætning og et samlet resultat før skat på 2,1 mia. kr., hvilket er på niveau med året før.
Et ændret finansielt marked og markante kursudsving kan mærkes i HEARTLAND.
– Vi har over de sidste 24 måneder haft værditab for 60 milliarder. Til gengæld er det ikke værdier, vi har haft bogført – derfor kan det heller ikke ses i vores resultatopgørelse eller balance, ligesom vores soliditetsgrad har været stigende. Vores værditab er konsekvensen af at have investeret i virksomheder, som har jagtet muligheder og vækst fremfor profitabilitet. Med det skifte, vi har set i den globale økonomi, har det ikke været nemt at være fintech- eller e-com-virksomhed i de seneste år. Det har vi også konstateret i HEARTLAND, siger direktør Lise Kaae.
I det seneste regnskabsår løftede den danske familievirksomhed sin omsætning til 55 mia. kr. sammenlignet med 50,5 mia. kr. året før, mens resultatet før skat lander på 2,1 mia. kr., hvilket er på niveau med året før.
– Alle, der har fulgt os, ved, at vi har været ydmyge og påpasselige med vores forventninger, og nu kan vi se resultatet af et år med fortsat svære betingelser. Men det ændrer ikke på, at vi gerne så et bedre samlet resultat, og vi vil fremadrettet fortsætte med at arbejde hårdt på at indfri vores ambitioner, siger Lise Kaae.
Fremgang og geninvesteringer
Mens årsrapporten blev positivt påvirket af resultater i blandt andet modevirksomheden BESTSELLER og detailkæden NORMAL, som begge har løftet deres omsætning og leveret solid indtjening, har en række tech- og e-com-virksomheder i porteføljen mødt fortsatte udfordringer.
– Resultatet afspejler, at vi har en række partnere, som dygtigt og solidt præsterer under svære vilkår, men også at andre naturligt er mere udfordret. Vi ser samtidig, at forholdet mellem on- og offline i mange kategorier er ved at finde et mere naturligt leje. Vi er en langsigtet investor, og det er også med dette sigte, vi løbende vurderer vores investeringer. Nogle har sværere betingelser, som de skal formå at beherske i disse år. Som familieejet selskab har vi mulighed for at være tålmodige i processen, og det er vi, så længe vi kan se, at ambitionerne og ihærdigheden efter at skabe fremskridt og resultater er på plads. Vi forventer, at der er en upside forude, men tager ingenting for givet, siger Lise Kaae.
I det forgange år har HEARTLAND derfor også geninvesteret i flere selskaber i sin portefølje:
– Vi har i højere grad end i tidligere år rettet fokus indad og sikret udvikling og fremdrift i vores portefølje via geninvesteringer. Bl.a. i Klarna, Lunar og ASOS. Sideløbende er vi rykket nogle skridt nærmere de relevante partnere for i fællesskab at balancere udfordringerne og sætte retningen for at indfri vores fælles forventninger og mål. Det gælder både i relation til finansielle mål og målsætninger indenfor bæredygtighed, som er et bærende, fælles ansvar for os alle, uddyber Lise Kaae.
Nye partnerskaber budt velkommen
Regnskabsåret er også kendetegnet ved fortsatte investeringer i den grønne omstilling. Blandt andet i land- og naturprojekter samt et energiprojekt i Bangladesh, hvor store tekstilproducenter får mulighed for at opføre solcelleanlæg på deres fabrikker – og dermed integrere vedvarende energi i produktionen. Det er forankret i joint venture-selskabet Greener Garments Initative, hvor HEARTLAND samarbejder med SolShare, der arbejder for en generel omstrukturering af energiforsyningen i Bangladesh.
Greener Garments Initative er en naturlig fortsættelse af, at HEARTLAND i 2021 opførte det, der var en af Nordeuropas største solcelleparker. HEARTLANDs største virksomheder, herunder BESTSELLER og NORMAL, får deres europæiske energiforbrug dækket af produktionen fra solcelleanlægget gennem PPA’er:
– Den globale, grønne omstilling er afgørende og nødvendig. Derfor er vi glade for at kunne bidrage og give gode forslag til fremtidens løsninger. Vi ser gode og betydningsfulde initiativer, ikke mindst i Danmark, men der er også behov for, at vi hjælper med at tage ansvar for den grønne omstilling i lande, hvor forudsætningerne er mere vanskelige. Det er investeringen og samarbejdet i Bangladesh et godt eksempel på, siger Lise Kaae.
- - - - - - - - -
mia. DKK |
22/23 |
21/22 |
20/21 |
19/20 |
18/19 |
Omsætning |
55,0 |
50,5 |
39,2 |
32,3 |
32,4 |
Resultat før skat |
2,1 |
2,2 |
7,0 |
0,4 |
1,8 |
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter nært partnerskab med lang, ny aftale15.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter deres 10 år lange samarbejde med en ny fireårig aftale. Med aftalen, der er den længste, de to organisationer har indgået til dato, vil Aarhus Motion og BESTSELLER løfte det populære halvmaraton i Aarhus’ gader og fortsætte den kollektive løbefest, som i år var totalt udsolgt.
BESTSELLERs Olympiske Håb 2024: Her er de nominerede28.10.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
De tre nominerede til BESTSELLERs Olympiske Håb 2024 er fundet. Prisen uddeles hvert år til en atlet, der forventes at kunne sætte sit præg på fremtidens olympiske eller paralympiske lege. Vinderen kåres til Sport 2024-showet den 4. januar 2024.
BESTSELLER indfører bæredygtighedsbonus for alle medarbejdere14.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den danske modevirksomhed BESTSELLER vil accelerere sin omstilling. Derfor indfører virksomheden nu en række bonusmål, der er relateret til virksomhedens arbejde med bæredygtighed, med den hensigt at motivere alle medarbejdere til at bidrage til at omstille forretningen.
BESTSELLER investerer i fremtiden trods udfordrende marked11.10.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
BESTSELLERs seneste regnskabsår 2023-2024 blev påvirket af sværere betingelser i modeindustrien. Alligevel lykkedes det den danske modevirksomhed at sikre et tilfredsstillende resultat og samtidig investere i en række initiativer, der har til formål at accelerere virksomhedens udvikling og omstilling.
ONLY fordobler mængden af Afrikansk økologisk bomuld2.10.2024 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden 2023 har BESTSELLER-brandet ONLY mere end fordoblet mængden af økologisk bomuld, der købes fra afrikanske landmænd. Firmaet vil i de kommende år øge sine investeringer i foretrukne materialer, der er afgørende for modebranchens omstilling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum