HEARTLAND 2022/2023
HEARTLAND offentliggør resultatet for regnskabsåret 2022/23 med en årsrapport, der viser en styrket omsætning og et samlet resultat før skat på 2,1 mia. kr., hvilket er på niveau med året før.
![](/data/images/public/13560666/13755005/0237c5a1-6228-4da1-9dc8-9855d11ec1dc-w_720.png)
Et ændret finansielt marked og markante kursudsving kan mærkes i HEARTLAND.
– Vi har over de sidste 24 måneder haft værditab for 60 milliarder. Til gengæld er det ikke værdier, vi har haft bogført – derfor kan det heller ikke ses i vores resultatopgørelse eller balance, ligesom vores soliditetsgrad har været stigende. Vores værditab er konsekvensen af at have investeret i virksomheder, som har jagtet muligheder og vækst fremfor profitabilitet. Med det skifte, vi har set i den globale økonomi, har det ikke været nemt at være fintech- eller e-com-virksomhed i de seneste år. Det har vi også konstateret i HEARTLAND, siger direktør Lise Kaae.
I det seneste regnskabsår løftede den danske familievirksomhed sin omsætning til 55 mia. kr. sammenlignet med 50,5 mia. kr. året før, mens resultatet før skat lander på 2,1 mia. kr., hvilket er på niveau med året før.
– Alle, der har fulgt os, ved, at vi har været ydmyge og påpasselige med vores forventninger, og nu kan vi se resultatet af et år med fortsat svære betingelser. Men det ændrer ikke på, at vi gerne så et bedre samlet resultat, og vi vil fremadrettet fortsætte med at arbejde hårdt på at indfri vores ambitioner, siger Lise Kaae.
Fremgang og geninvesteringer
Mens årsrapporten blev positivt påvirket af resultater i blandt andet modevirksomheden BESTSELLER og detailkæden NORMAL, som begge har løftet deres omsætning og leveret solid indtjening, har en række tech- og e-com-virksomheder i porteføljen mødt fortsatte udfordringer.
– Resultatet afspejler, at vi har en række partnere, som dygtigt og solidt præsterer under svære vilkår, men også at andre naturligt er mere udfordret. Vi ser samtidig, at forholdet mellem on- og offline i mange kategorier er ved at finde et mere naturligt leje. Vi er en langsigtet investor, og det er også med dette sigte, vi løbende vurderer vores investeringer. Nogle har sværere betingelser, som de skal formå at beherske i disse år. Som familieejet selskab har vi mulighed for at være tålmodige i processen, og det er vi, så længe vi kan se, at ambitionerne og ihærdigheden efter at skabe fremskridt og resultater er på plads. Vi forventer, at der er en upside forude, men tager ingenting for givet, siger Lise Kaae.
I det forgange år har HEARTLAND derfor også geninvesteret i flere selskaber i sin portefølje:
– Vi har i højere grad end i tidligere år rettet fokus indad og sikret udvikling og fremdrift i vores portefølje via geninvesteringer. Bl.a. i Klarna, Lunar og ASOS. Sideløbende er vi rykket nogle skridt nærmere de relevante partnere for i fællesskab at balancere udfordringerne og sætte retningen for at indfri vores fælles forventninger og mål. Det gælder både i relation til finansielle mål og målsætninger indenfor bæredygtighed, som er et bærende, fælles ansvar for os alle, uddyber Lise Kaae.
Nye partnerskaber budt velkommen
Regnskabsåret er også kendetegnet ved fortsatte investeringer i den grønne omstilling. Blandt andet i land- og naturprojekter samt et energiprojekt i Bangladesh, hvor store tekstilproducenter får mulighed for at opføre solcelleanlæg på deres fabrikker – og dermed integrere vedvarende energi i produktionen. Det er forankret i joint venture-selskabet Greener Garments Initative, hvor HEARTLAND samarbejder med SolShare, der arbejder for en generel omstrukturering af energiforsyningen i Bangladesh.
Greener Garments Initative er en naturlig fortsættelse af, at HEARTLAND i 2021 opførte det, der var en af Nordeuropas største solcelleparker. HEARTLANDs største virksomheder, herunder BESTSELLER og NORMAL, får deres europæiske energiforbrug dækket af produktionen fra solcelleanlægget gennem PPA’er:
– Den globale, grønne omstilling er afgørende og nødvendig. Derfor er vi glade for at kunne bidrage og give gode forslag til fremtidens løsninger. Vi ser gode og betydningsfulde initiativer, ikke mindst i Danmark, men der er også behov for, at vi hjælper med at tage ansvar for den grønne omstilling i lande, hvor forudsætningerne er mere vanskelige. Det er investeringen og samarbejdet i Bangladesh et godt eksempel på, siger Lise Kaae.
- - - - - - - - -
mia. DKK |
22/23 |
21/22 |
20/21 |
19/20 |
18/19 |
Omsætning |
55,0 |
50,5 |
39,2 |
32,3 |
32,4 |
Resultat før skat |
2,1 |
2,2 |
7,0 |
0,4 |
1,8 |
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER klæder de danske atleter på ved sommerens OL og PL i Paris19.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når det danske hold drager mod Paris til sommer, bliver det iklædt dansk design fra BESTSELLER-mærkerne JACK & JONES og VERO MODA. Det er femte gang i træk, at modevirksomheden designer og leverer den officielle OL/PL-kollektion.
Med stort brancheinitiativ vil BESTSELLER fremme grønne landvindinger gennem finansiel hjælp til tekstilproducenter13.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tekstilfabrikker, der bruger færre ressourcer og mere vedvarende energi, er målet med et opsigtsvækkende samarbejde, hvor flere internationale modevirksomheder nu investerer samlet for at bane vej for en hurtigere og nødvendig omstilling af modeindustriens produktionsapparat. Initiativet skal bidrage til en markant, samlet CO2-reduktion i modebranchen.
BESTSELLER støtter Brandes bedste ideer13.5.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For sjette år i træk uddeler og donerer BESTSELLER midler, som skal støtte udviklingen af gode, bidragende projekter i Brande, hvor modevirksomheden er beliggende. Ansøgningsvinduet er åbent nu.
Jesper Buchs unge iværksættere åbner unik butik med dansk modebrand3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang får studerende fra Jesper Buchs Iværksætterakademi en ganske særlig mulighed for at prøve kræfter med virkeligheden i den danske detailbranche, når de fra fredag den 5. april skal drive en modebutik i det centrale København helt på egen hånd. Projektet er skabt i samarbejde mellem blandt andre Jesper Buch og BESTSELLER-brandet SELECTED i en fælles ambition om at fremme dansk iværksætteri.
Serieiværksætter skal styrke BESTSELLER-brands jagt på nye kundegrupper12.2.2024 14:09:56 CET | Pressemeddelelse
Et ellers turbulent modemarked bremser ikke vækstambitionerne hos det BESTSELLER-ejede modebrand VILA, der nu overlader jagten på de mere kræsne forbrugere til iværksætteren og profilen Melissa Bech, som tidligere har bevist, at hun kan bygge stærke danske niche-modebrands.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum