Forsikringsbranchen forundret over stormflodskritik fra ministeren

Den såkaldte stormflodsordning er en statslig ordning, som de private forsikringsselskaber understøtter ved at bistå skaderamte borgere og taksere stormflodsskaderne. Siden den seneste stormflod ramte i oktober, har selskaberne og deres medarbejdere arbejdet på højtryk for at hjælpe borgerne. Derfor er branchen forundret over, at Erhvervsministeriet rejser kritik af branchen for ikke i tilstrækkelig grad at overholde et pludseligt defineret servicemål på 24 timer.

- Rigtig mange selskaber er stadigvæk i fuld gang med at hjælpe borgere, der blev ramt af stormfloden, og derfor er vi mildest talt forbløffede over, at ministeren nu rejser kritik på baggrund af et politisk servicemål på 24 timer, som først blev meldt ud midt under stormfloden. Vi står fuldt ud ved den store indsats, som selskaberne har lagt i opgaven for at understøtte den statslige ordning. Selskaberne har taget et stort ansvar her – og over halvdelen af sagerne endda inden for et døgn, siger Forsikrings & Pensions forsikringsdirektør Thomas Brenøe.

Han oplyser, at selskaberne har hjulpet flere end 3100 skaderamte borgere under stormflodsordningen – ud over alle deres egne skader, og selskaberne er stadigvæk er i fuld gang.

- Stormflodsskaderne har ramt rigtig mange borgere og erhvervsdrivende hårdt, og skaderne har været så betydelige, at takseringen er tilsvarende omfattende. Derfor har det også trukket store ressourcer i selskaberne, som også har brugt meget tid og kræfter på at informere borgerne om vilkårene i den statslige ordning, siger Thomas Brenøe.

Han ser frem til, at myndighederne indkalder til en videre dialog om ordningen og håndteringen af den.

- Stormfloden har blotlagt nogle udfordringer ved ordningen, som er gode at få drøftet, fx spørgsmål om genhusning og beliggenhed inden for diger. Men i sidste ende er det jo ene og alene et politisk spørgsmål, hvordan vilkårene og dækningen skal være i en statslig ordning, hvor erstatningerne bliver dækket af resten af befolkningen. Vi er fortsat klar til at bistå som branche, selvom vi nok havde forventet en betydelig større politisk anerkendelse, siger Thomas Brenøe.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:18:57 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE TIL SVAR VEDRØRENDE FESTIVAL - FORSIKRINGEN DÆKKER IKKE OVERSVØMMELSE I TELT.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:00:37 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE I SPØRGSMÅL OM FESTIVAL

Ny analyse: Det er blevet dyrere at opstille havvindmøller6.6.2024 18:29:36 CEST | Pressemeddelelse

Danmark har store ambitioner for havvind, som Partnerskab for Havvind støtter op om. En ny analyse viser imidlertid, at på bare to år er det blevet 13 mia. kr. dyrere at opføre en gigawatt havvind som investeringscase. Derfor er det ifølge partnerskabet afgørende, at rammevilkår for fremtidige investeringer fra virksomheder og investorer bliver forudsigelige og konkurrencedygtige – også for at kunne udvikle Danmark som Produktionsland.