Mere end hver anden dansker har lavere rådighedsbeløb ved årets Black Friday
Danskerne møder op til årets forbrugsfest med en stækket købekraft sammenlignet med sidste år. Det ligner dog at salget vil tangere tidligere rekorder. Det viser en analyse fra bureauet Refyne.
Det har været et hårdt år for danskernes privatøkonomi, hvor energikrise, tårnhøj inflation og rentestigninger har sat en kæp i forbrugshjulet. Mere end hver anden dansker går ind til Black Friday med mindre købekraft i år end sidste år. Hver femte oplever et meget mindre rådighedsbeløb sammenholdt med sidste år. Det viser en analyse foretaget af Kantar Public for Refyne.
Hvor 56% på den ene side står med et formindsket rådighedsbeløb i år, står 5% på den anden side med et øget rådighedsbeløb. Dykker man ned i det tal, vil man se en markant forskel i fordelingen på køn. Her er der tre gange så mange mænd som kvinder, der i år oplever et større rådighedsbeløb. Det er nærmere bestemt 9% versus 3%. Ser man på de, med et lavere rådighedsbeløb, er det næsten dobbelt så mange kvinder, der har et meget mindre rådighedsbeløb i år end sidste år i forhold til mænd – 23% versus 13%.
Købelysten blandt unge er kraftigt stigende
En ting er er købekraft, noget andet er villigheden til at købe gode tilbud ved Black Friday. Dvæler man ved villighed er det tydeligt, at købelysten spirer hos det yngste segment, nærmere bestemt dem i alderen 18-35. Denne gruppe har med afstand den største forskydning i købelyst eftersom, at 25% er mere tilbøjelige til at købe gode tilbud ved årets Black Friday. Sammenligner man det med udviklingen i de ældre segmenter, når købelysten slet ikke samme højder. For de 36-59 årige og +60 årige er udviklingen henholdsvis 12% og 6%.
Mere end hver anden ældre 60+ køber aldrig på Black Friday selvom, at aldersgruppen har det næsthøjeste rådighedsbeløb
Kigger man nærmere på sammenhængen mellem købelyst og rådighedsbeløb står det klart, at Black Friday som koncept har svært ved at komme ind under huden på +60 segmentet. Det fremstår mere end tydeligt, da mere end hver anden ældre aldrig køber på Black Friday – nærmere bestemt 56%. Det er til trods for, at aldersgruppen har et af de højeste rådighedsbeløb.
Dem, som har mindst, er både dem, som er mest og mindst tilbøjelige til at købe på Black Friday.
Der findes iboende konflikter mange steder, men det er tydeligt, at en fremtrædende en af slagsen eksisterer blandt den gruppe med det laveste rådighedsbeløb. Her opstår der nemlig en dualitet i, at de, som har det laveste rådighedsbeløb, både er dem, som er mest og mindst tilbøjelige til at købe gode tilbud ved Black Friday. Det er ikke utænkeligt, at dualitetens årsag skal tilskrives at dem, som har det laveste rådighedsbeløb enten udvælger deres køb med kirurgisk præcision og opnår størst besparelse eller helt undlader at købe ved Black Friday – det er jo unægtelig altid den største besparelse.
Nøgleord
Kontakter
Thomas Astrup
Tlf:+45 71 80 7000thomas.astrup@refyne.dkrefyne.dkOm Refyne
Refyne er et data- og marketingbureau der blev stiftet i november 2020. Bureauet arbejder med data og annoncering for en række større danske virksomheder.
Følg pressemeddelelser fra Refyne Agency
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Refyne Agency
Mere end hver anden danske hjemmeside sporer brugere ulovligt24.8.2023 12:52:11 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af danske hjemmesider og næsten 60% af virksomhedssider sporer brugere ulovligt, viser undersøgelse af Refyne.
Tesla dominerer det danske bilmarked. Lokal efterspørgsel er dog anderledes.19.6.2023 09:30:25 CEST | Pressemeddelelse
Tesla med klart forspring på landsplan, men Volkswagen, Toyota, Skoda og Peugeot kæmper om dominans lokalt: Konsulenthuset Refyne afslører spændende regionale nuancer i danskernes bilvalg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum