Under en måned til deadline: Lovpligtig whistleblowerordning skal være etableret senest den 17. december
Fra søndag den 17. december er det lovpligtigt for private virksomheder mellem 50 og 249 ansatte at have implementeret en whistleblowerordning. Hvis man som virksomhed endnu ikke er påbegyndt etableringen af en whistleblowerordning, bør man gøre det nu, lyder det fra PwC.
Om få dage bliver det lovpligtigt for virksomheder med over 50 ansatte at have en whistleblowerordning. Ordningen skal give medarbejderne mulighed for at indberette lovovertrædelser og andre alvorlige forhold i virksomheden. Medarbejderne skal som minimum kunne indberette enten mundtligt eller skriftligt til virksomhedens whistleblowerordning. Dog er det op til virksomheden at beslutte, hvorvidt de ønsker at udvide ordningen, så også eksterne personer kan indberette aktiviteter.
“Vi oplever stadig, at flere virksomheder endnu ikke har påbegyndt hverken overvejelser eller etablering af en whistleblowerordning. Det er vores anbefaling at komme i gang hurtigst muligt. Implementering af en whistleblowerordning og udarbejdelse af lovpligtige politikker og procedurer tager tid, og det er vigtigt at handle nu, så virksomheder kan nå at leve op til lovkravet inden deadline,” siger Trine Vestengen Hopkins, partner og Head of Risk Assurance i PwC, og understreger:
"En whistleblowerordning er ikke blot en juridisk forpligtelse, men også et vigtigt værktøj for at sikre en sund og transparent virksomhedskultur. Det giver medarbejdere en stemme og sender et klart signal om virksomhedens forpligtelse til åbenhed, integritet og bæredygtig forretningspraksis."
Seneste opgørelse fra PwC viser, at de danske C25-virksomheder i 2022 havde 2.367 whistleblower-indberetninger mod 2.057 i 2021 og 1.111 i 2020.
Hvilke emner kan medarbejdere indberette om?
Whistleblowerordningens formål er at etablere en sikker og anonym kanal, hvorigennem medarbejdere trygt kan foretage indberetninger vedrørende alvorlige lovovertrædelser og andre betydningsfulde forhold. Medarbejderne kan bl.a. indberette forhold som seksuelle krænkelser, grove personrelaterede konflikter, overtrædelser af tavshedspligter, svig, tyveri eller misbrug af økonomiske midler.
“Whistleblowerordning er designet til at sikre, at medarbejderne har en fortrolig kanal til at indberette vigtige lovovertrædelser. Derudover er det et krav, at virksomheden tydeligt kommunikerer om ordningen og fortæller sine medarbejdere, hvor og hvordan de kan indberette. Det er et super redskab til at opretholde virksomhedens integritet, etiske standarder og sikre et transparent arbejdsmiljø,” afslutter Trine Vestengen Hopkins.
Siden december 2021 har det været lovpligtigt for offentlige og private virksomheder med 250 eller flere ansatte at have en intern whistleblowerordning.
Nøgleord
Om PwC
I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.
Succes skaber vi sammen …
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Ny afgørelse fra Landsskatteretten: Kørselsfradrag kan begrænses ved valg af længere rute20.12.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Landsskatteretten har med en nylig afgørelse skærpet fokus på, hvilken rute der kan danne grundlag for kørselsfradrag. I sagen blev en længere rute via Storebæltsbroen ikke godkendt, da en kortere og mere økonomisk rute via Odden-Aarhus/Ebeltoft vurderedes som "den normale transportvej".
Investorer: AI vil ikke fjerne behovet for medarbejdere18.12.2024 08:05:39 CET | Pressemeddelelse
7 ud af 10 investorer opfordrer virksomhederne til at investere i både AI og opkvalificering af medarbejdere. Investorer ser således vigtigheden i at investere i mennesker sammen med teknologi, og 74 % forventer, at virksomhederne vil øge investeringerne i opkvalificering. Det viser PwC’s Global Investor Survey 2024.
Høje skattefrie fradrag ved udlejning i både Danmark og udlandet17.12.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nye regler åbner for midlertidige bundfradrag ved udlejning gennem bureauer – også for fritidsboliger i EU-lande. Fradragene gælder allerede fra 2023, men kræver dokumentation for udlejning via et bureau med indberetningspligt.
Nye rentesatser fra Skat: Kan det betale sig at betale restskatten for 2024 inden årets udgang?10.12.2024 14:41:41 CET | Pressemeddelelse
Skat har netop lanceret de nye rentesatser for restskat i 2025, og det er værd at overveje, hvordan du bedst håndterer en eventuel restskat for 2024. For langt de fleste kan det nemlig betale sig at betale restskatten.
Forsigtig optimisme at spore på ejendomsmarkedet9.12.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der er forsigtig optimisme at spore på det europæiske ejendomsmarked, på trods af voksende geopolitisk usikkerhed og bekymringer omkring økonomisk vækst. London, Madrid og Paris står øverst på listen over de foretrukne byer for investeringer og udviklingspotentiale i Europa, mens København går 2 pladser frem til en 16. plads. Det viser en ny rapport om ejendomsmarkedet fra PwC og Urban Land Institute (ULI).
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum