Under en måned til deadline: Lovpligtig whistleblowerordning skal være etableret senest den 17. december
Fra søndag den 17. december er det lovpligtigt for private virksomheder mellem 50 og 249 ansatte at have implementeret en whistleblowerordning. Hvis man som virksomhed endnu ikke er påbegyndt etableringen af en whistleblowerordning, bør man gøre det nu, lyder det fra PwC.

Om få dage bliver det lovpligtigt for virksomheder med over 50 ansatte at have en whistleblowerordning. Ordningen skal give medarbejderne mulighed for at indberette lovovertrædelser og andre alvorlige forhold i virksomheden. Medarbejderne skal som minimum kunne indberette enten mundtligt eller skriftligt til virksomhedens whistleblowerordning. Dog er det op til virksomheden at beslutte, hvorvidt de ønsker at udvide ordningen, så også eksterne personer kan indberette aktiviteter.
“Vi oplever stadig, at flere virksomheder endnu ikke har påbegyndt hverken overvejelser eller etablering af en whistleblowerordning. Det er vores anbefaling at komme i gang hurtigst muligt. Implementering af en whistleblowerordning og udarbejdelse af lovpligtige politikker og procedurer tager tid, og det er vigtigt at handle nu, så virksomheder kan nå at leve op til lovkravet inden deadline,” siger Trine Vestengen Hopkins, partner og Head of Risk Assurance i PwC, og understreger:
"En whistleblowerordning er ikke blot en juridisk forpligtelse, men også et vigtigt værktøj for at sikre en sund og transparent virksomhedskultur. Det giver medarbejdere en stemme og sender et klart signal om virksomhedens forpligtelse til åbenhed, integritet og bæredygtig forretningspraksis."
Seneste opgørelse fra PwC viser, at de danske C25-virksomheder i 2022 havde 2.367 whistleblower-indberetninger mod 2.057 i 2021 og 1.111 i 2020.
Hvilke emner kan medarbejdere indberette om?
Whistleblowerordningens formål er at etablere en sikker og anonym kanal, hvorigennem medarbejdere trygt kan foretage indberetninger vedrørende alvorlige lovovertrædelser og andre betydningsfulde forhold. Medarbejderne kan bl.a. indberette forhold som seksuelle krænkelser, grove personrelaterede konflikter, overtrædelser af tavshedspligter, svig, tyveri eller misbrug af økonomiske midler.
“Whistleblowerordning er designet til at sikre, at medarbejderne har en fortrolig kanal til at indberette vigtige lovovertrædelser. Derudover er det et krav, at virksomheden tydeligt kommunikerer om ordningen og fortæller sine medarbejdere, hvor og hvordan de kan indberette. Det er et super redskab til at opretholde virksomhedens integritet, etiske standarder og sikre et transparent arbejdsmiljø,” afslutter Trine Vestengen Hopkins.
Siden december 2021 har det været lovpligtigt for offentlige og private virksomheder med 250 eller flere ansatte at have en intern whistleblowerordning.
Nøgleord
Om PwC
I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.
Succes skaber vi sammen …
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Nye afgørelser præciserer reglerne for håndværker- og servicefradraget15.9.2025 08:30:39 CEST | Pressemeddelelse
Skatterådet har i en række nye afgørelser afgjort, om der kunne opnås håndværker- og servicefradrag eller ingen af delene. Det understreger, hvor vigtigt det er at være helt sikker på, hvilke ydelser der faktisk giver ret til fradragene.
Lejer du din bolig ud? Disse skatteregler bør du kende11.9.2025 09:26:30 CEST | Pressemeddelelse
Højsæsonen for boligudlejning lakker mod enden, og det er for mange tid til at indberette til skat. Men langt fra alle danskere kender skattereglerne på området. Få styr på dem én gang for alle med hjælp fra PwC’s skatteekspert.
Privatøkonomi på skoleskemaet: Aarhus-elever lærer at mestre hverdagsøkonomi3.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
PwC og Skoleglæde.nu vender nu tilbage til Aarhus med undervisningsforløbet Ung privatøkonomi, der klæder elever på til at tage ansvar for deres økonomi. Projektet blev første gang introduceret i 2019, og nu er turen igen kommet til Aarhus, hvor elever fra 8. klasse på Strandskolen, Skåde Skole og Frederiksbjerg Skole skal arbejde med praktiske opgaver, der kobler matematik og økonomiforståelse til deres egen hverdag.
Pulsmåling: Virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk udskydelse2.9.2025 10:10:53 CEST | Pressemeddelelse
På trods af den politiske udskydelse af CSRD fortsætter det strategiske arbejde med bæredygtighed. Tre ud af fire virksomheder, der er omfattet af CSRD (bølge 1), arbejder med bæredygtighed som en integreret del af deres forretning, og 58 % mener, at bæredygtighedsagendaen vil påvirke dele af virksomhedens forretning. Det viser en pulsmåling fra PwC.
Nye skattesatser i 2026: Skattelettelser på vej til mange danskere29.8.2025 11:21:36 CEST | Pressemeddelelse
Nu er skattesatserne i 2026 blevet offentliggjort. Mange danskere kan se frem til betydelige skattelettelser efter årsskiftet, men særligt én gruppe danskere får glæde af det.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum