Højsæson for parkeringsskader: To ud af fem har fået skader, mens bilen var parkeret
To ud af fem danskere har oplevet at få skader på en parkeret bil. Samtidig giver meget få gerningspersoner sig til kende, viser en undersøgelse, som Kantar Public har udført for Gjensidige.

Black Friday og julemåneden er ikke bare højsæson for tilbudsjagt og juleshopping – det er også højsæson for skader på biler, som holder parkeret ved indkøbscentre og omkring populære shoppinggader. To ud af fem danskere har inden for de sidste tre år fået skader som fx buler, ridser og knækkede sidespejle, mens deres bil har været parkeret. Det viser en undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Parkeringsskader er de hyppigste skader på biler, og Gjensidiges skadeafdeling ser en tydelig stigning i antallet af parkeringsskader på denne tid af året. Skaderne beløber sig til omkring 10.000 – 15.000 kroner pr. skade.
”Det er virkelig frustrerende for den enkelte bilejer, og det er en form for skader, som vi ser, når rigtig mange bilister parkerer samtidig og slås om pladserne lige omkring Black Friday og i forbindelse med julehandlen”, siger direktør i skade hos Gjensidige, Henrik Sagild.
Glemmer at lægge en seddel i ruden
Meget tyder på, at en stor del af bilisterne ikke har helt styr på reglerne for, hvordan forsikringen dækker, når man kommer til at lave buler og ridser i andres biler. Fire ud af fem gange har skadevolderen nemlig ikke lagt en seddel med kontaktoplysninger eller på anden måde orienteret bilisten, så den ansvarliges forsikring kan dække reparationen.
Forsikringsselskaberne dækker på lidt forskellig måde, men i udgangspunktet er det enten kaskoforsikringen eller ansvarsforsikringen, der kan komme i spil. Kaskoforsikringen dækker skader, man har fået på egen bil, hvis den ansvarlige ikke har givet sig til kende. Har man ikke en kaskoforsikring på bilen, må man selv betale udgifterne til reparation. Den lovpligtige ansvarsforsikring dækker, hvis man kommer til at lave en skade på en anden persons bil. Derudover kan der i nogle forsikringer være en selvrisiko. Selvrisikoen er det beløb, der bliver trukket fra udbetalingen.
”Det er virkelig dårlig stil ikke at give sig til kende, hvis man er kommet til at lave en skade på en andens bil. Hvis man har prøvet at stå i den situation, så ved man, hvor irriterende det er, og jeg tror, at flere ville efterlade en besked, hvis de vidste, at deres forsikring faktisk dækker den type skader,” siger Henrik Sagild.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.004 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i august og september 2023.
Har du inden for de sidste tre år oplevet, at din bil har fået skader, mens den har været parkeret? |
|
Ja, en enkelt gang |
25 % |
Ja, et par gange |
12 % |
Ja, tre gange eller mere |
1 % |
Nej |
61 % |
Ved ikke |
1 |
Var der efterladt en seddel, eller blev du orienteret på anden måde af den, der havde lavet skaden? |
|
Ja, hver gang |
11 % |
Ja, men ikke hver gang |
4 % |
Nej |
84 % |
Ved ikke |
1 % |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Skjulte farer i din hudpleje: Så mange danskere undlader at tjekke ingredienslisten23.4.2025 07:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Hudirritation, allergiske reaktioner og hormonforstyrrelser. Det er nogle af de risici, du løber, hvis du ikke tjekker ingredienslisten på dine hudplejeprodukter. En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige viser at 4 ud af 10 ikke undersøger indholdet af deres hudplejeprodukter inden brug.
Det flyder med skrald i vejkanten: Fire ud af ti danskere har set bilister smide affald ud af vinduet17.4.2025 07:39:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvert år ender tonsvis af affald i vejkanten, fordi bilister ikke gider bruge en skraldespand. Problemet er så omfattende, at fire ud af ti danskere det sidste år har oplevet bilister, der smider skrald ud af bilvinduet. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
Hjælp fra YouTube: Sådan søger vi viden om renovering i hjemmet15.4.2025 07:37:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er blevet populært at lave forbedringer og renoveringer i hjemmet uden professionel hjælp. I stedet vælger en stor del af danskerne at finde råd og vejledning på sociale medier som Instagram og Youtube. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og NRGi.
Danskerne glemmer vigtig ting på ferien11.4.2025 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Påsken er lige rundt om hjørnet, og det betyder at rigtig mange danskere pakker bilen og kører udenlands på ferie. Hver fjerde dansker kender dog ikke til reglerne for det digitale kørekort i udlandet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Flertal af danskerne glemmer vigtigt eltjek: Kan få alvorlige konsekvenser2.4.2025 07:40:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er de færreste danskere, der husker at teste deres fejlstrømsafbryder, selvom det kan forhindre brand og livsfarlige stød. En ny undersøgelse fra YouGov, foretaget for Gjensidige og NRGi, viser, at over halvdelen af danskerne ikke ved, hvordan de tester deres HPFI-relæ.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum