Højsæson for parkeringsskader: To ud af fem har fået skader, mens bilen var parkeret
To ud af fem danskere har oplevet at få skader på en parkeret bil. Samtidig giver meget få gerningspersoner sig til kende, viser en undersøgelse, som Kantar Public har udført for Gjensidige.

Black Friday og julemåneden er ikke bare højsæson for tilbudsjagt og juleshopping – det er også højsæson for skader på biler, som holder parkeret ved indkøbscentre og omkring populære shoppinggader. To ud af fem danskere har inden for de sidste tre år fået skader som fx buler, ridser og knækkede sidespejle, mens deres bil har været parkeret. Det viser en undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Parkeringsskader er de hyppigste skader på biler, og Gjensidiges skadeafdeling ser en tydelig stigning i antallet af parkeringsskader på denne tid af året. Skaderne beløber sig til omkring 10.000 – 15.000 kroner pr. skade.
”Det er virkelig frustrerende for den enkelte bilejer, og det er en form for skader, som vi ser, når rigtig mange bilister parkerer samtidig og slås om pladserne lige omkring Black Friday og i forbindelse med julehandlen”, siger direktør i skade hos Gjensidige, Henrik Sagild.
Glemmer at lægge en seddel i ruden
Meget tyder på, at en stor del af bilisterne ikke har helt styr på reglerne for, hvordan forsikringen dækker, når man kommer til at lave buler og ridser i andres biler. Fire ud af fem gange har skadevolderen nemlig ikke lagt en seddel med kontaktoplysninger eller på anden måde orienteret bilisten, så den ansvarliges forsikring kan dække reparationen.
Forsikringsselskaberne dækker på lidt forskellig måde, men i udgangspunktet er det enten kaskoforsikringen eller ansvarsforsikringen, der kan komme i spil. Kaskoforsikringen dækker skader, man har fået på egen bil, hvis den ansvarlige ikke har givet sig til kende. Har man ikke en kaskoforsikring på bilen, må man selv betale udgifterne til reparation. Den lovpligtige ansvarsforsikring dækker, hvis man kommer til at lave en skade på en anden persons bil. Derudover kan der i nogle forsikringer være en selvrisiko. Selvrisikoen er det beløb, der bliver trukket fra udbetalingen.
”Det er virkelig dårlig stil ikke at give sig til kende, hvis man er kommet til at lave en skade på en andens bil. Hvis man har prøvet at stå i den situation, så ved man, hvor irriterende det er, og jeg tror, at flere ville efterlade en besked, hvis de vidste, at deres forsikring faktisk dækker den type skader,” siger Henrik Sagild.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.004 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i august og september 2023.
|
Har du inden for de sidste tre år oplevet, at din bil har fået skader, mens den har været parkeret? |
|
|
Ja, en enkelt gang |
25 % |
|
Ja, et par gange |
12 % |
|
Ja, tre gange eller mere |
1 % |
|
Nej |
61 % |
|
Ved ikke |
1 |
|
Var der efterladt en seddel, eller blev du orienteret på anden måde af den, der havde lavet skaden? |
|
|
Ja, hver gang |
11 % |
|
Ja, men ikke hver gang |
4 % |
|
Nej |
84 % |
|
Ved ikke |
1 % |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Ny undersøgelse: Hver femte dansker laver ulovligt el- og VVS-arbejde30.10.2025 07:38:00 CET | Pressemeddelelse
En gør-det-selv video på Youtube kan virke hjælpsom og brugbar i øjeblikket. Men uden den tekniske viden og erfaring kan en lille fejl i installationen blive dyr og medføre konsekvenser.
Gjensidige i Danmark tilpasser organisationen for at sikre fremtidig konkurrencekraft28.10.2025 16:07:38 CET | Pressemeddelelse
Den danske forretning er vækstet markant, men væksten har også medført et for højt omkostningsniveau i Gjensidige Danmark. De seneste år er der arbejdet målrettet med at reducere omkostningerne og effektivisere organisationen. Målet er fortsat at sikre en sund og konkurrencedygtig forretning, der også fremadrettet vil levere attraktive løsninger til kunderne. Tilpasningen betyder en reduktion i antallet af stillinger med 145. Heraf er der sagt farvel til 75 medarbejdere og ledere, mens 70 stillinger ikke genbesættes. Derudover lukkes enkelte afdelinger, herunder kontoret i Aabenraa pr. 31.12.2025. “Det har store menneskelige konsekvenser, når vi må sige farvel til kolleger, og vi ved, at det skaber usikkerhed og bekymring hos mange. Det er ikke en beslutning, vi har taget let på. Derfor har vi gennem længere tid haft fokus på at reducere omkostninger på en række andre områder end bemandingen, blandt andet ved at konsolidere ældre IT-systemer, sænke driftsomkostninger og automatisere pr
Tendens: Danskere tager sygdom med på arbejdspladsen23.10.2025 07:43:00 CEST | Pressemeddelelse
Med vinterens sygdomsbølge på vej og en tendens til at gå på arbejde trods sygdom og “bide tænderne sammen”, kan der opstå situationer på arbejdspladser, hvor smitte spreder sig og trivslen udfordres.
Pas på solarieforbruget: Hvert andet solcenter har fået påbud14.10.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
For høj UV-stråling, forkert ophængt sikkerhedsplakat eller manglende beskyttelsesbriller har det seneste år betydet, at hvert andet kontrollerede solcenter har fået påbud for at have overtrådt reglerne. Det viser nye tal som Sikkerhedsstyrelsen har udleveret til Gjensidige.
Ubehagelig overraskelse: 7 ud af 10 glemmer vigtigt ferietjek7.10.2025 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferien nærmer sig, og danskerne ser frem til sol og afslapning. Men midt i feriestemningen overser mange en vigtig detalje. Væggelus kan nemlig forvandle hjemkomsten til et mareridt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum