Højsæson for parkeringsskader: To ud af fem har fået skader, mens bilen var parkeret
To ud af fem danskere har oplevet at få skader på en parkeret bil. Samtidig giver meget få gerningspersoner sig til kende, viser en undersøgelse, som Kantar Public har udført for Gjensidige.
Black Friday og julemåneden er ikke bare højsæson for tilbudsjagt og juleshopping – det er også højsæson for skader på biler, som holder parkeret ved indkøbscentre og omkring populære shoppinggader. To ud af fem danskere har inden for de sidste tre år fået skader som fx buler, ridser og knækkede sidespejle, mens deres bil har været parkeret. Det viser en undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Parkeringsskader er de hyppigste skader på biler, og Gjensidiges skadeafdeling ser en tydelig stigning i antallet af parkeringsskader på denne tid af året. Skaderne beløber sig til omkring 10.000 – 15.000 kroner pr. skade.
”Det er virkelig frustrerende for den enkelte bilejer, og det er en form for skader, som vi ser, når rigtig mange bilister parkerer samtidig og slås om pladserne lige omkring Black Friday og i forbindelse med julehandlen”, siger direktør i skade hos Gjensidige, Henrik Sagild.
Glemmer at lægge en seddel i ruden
Meget tyder på, at en stor del af bilisterne ikke har helt styr på reglerne for, hvordan forsikringen dækker, når man kommer til at lave buler og ridser i andres biler. Fire ud af fem gange har skadevolderen nemlig ikke lagt en seddel med kontaktoplysninger eller på anden måde orienteret bilisten, så den ansvarliges forsikring kan dække reparationen.
Forsikringsselskaberne dækker på lidt forskellig måde, men i udgangspunktet er det enten kaskoforsikringen eller ansvarsforsikringen, der kan komme i spil. Kaskoforsikringen dækker skader, man har fået på egen bil, hvis den ansvarlige ikke har givet sig til kende. Har man ikke en kaskoforsikring på bilen, må man selv betale udgifterne til reparation. Den lovpligtige ansvarsforsikring dækker, hvis man kommer til at lave en skade på en anden persons bil. Derudover kan der i nogle forsikringer være en selvrisiko. Selvrisikoen er det beløb, der bliver trukket fra udbetalingen.
”Det er virkelig dårlig stil ikke at give sig til kende, hvis man er kommet til at lave en skade på en andens bil. Hvis man har prøvet at stå i den situation, så ved man, hvor irriterende det er, og jeg tror, at flere ville efterlade en besked, hvis de vidste, at deres forsikring faktisk dækker den type skader,” siger Henrik Sagild.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.004 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i august og september 2023.
Har du inden for de sidste tre år oplevet, at din bil har fået skader, mens den har været parkeret? |
|
Ja, en enkelt gang |
25 % |
Ja, et par gange |
12 % |
Ja, tre gange eller mere |
1 % |
Nej |
61 % |
Ved ikke |
1 |
Var der efterladt en seddel, eller blev du orienteret på anden måde af den, der havde lavet skaden? |
|
Ja, hver gang |
11 % |
Ja, men ikke hver gang |
4 % |
Nej |
84 % |
Ved ikke |
1 % |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Stadig flere danskere har problemer ved billeje i udlandet3.10.2024 07:41:00 CEST | Pressemeddelelse
De seneste år er der sket en stor stigning i antallet af danskere, der har oplevet problemer med at leje bil i udlandet, viser nye tal fra Forbruger Europa. Samtidig afslører en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring, hvilke former for vildledning, danskere oftest bliver udsat for i forbindelse med billeje i udlandet.
Miljøzoner har kostet danskerne 30 millioner det første år30.9.2024 07:42:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er blevet udstedt godt 20.000 bøder til bilister i Danmarks fire største byer og på Frederiksberg, efter de nye regler om kørsel i miljøzoner blev indført 1. oktober sidste år. Det viser en oversigt, som Miljøstyrelsen har udleveret til Gjensidige. Men reglerne har ikke kun været med til at sende et millionbeløb i statskassen, de har også været med til at forbedre luftkvaliteten i de fem berørte kommuner.
Tyve klipper ladekabler til elbiler: Sådan dækker forsikringen27.9.2024 07:42:00 CEST | Pressemeddelelse
En bølge af klippede ladekabler har ramt danske elbilsejere og virksomheder, og selvom tyvene formentligt bliver skuffede over kobberudbyttet, så står man som ejer af en ladestander- eller kabler tilbage med et stort problem.
Ekstremt vådt vejr: Hver fjerde boligejer glemmer denne detalje17.9.2024 07:43:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er vigtigt at tjekke og rense boligens tagrender regelmæssigt. Særligt når vejret byder på kraftig storm og skybrud, lyder rådet fra en ekspert. Men det er langt fra alle boligejere, der husker det, viser en ny undersøgelse.
Mere fællesskab med naboerne står højt på ønskelisten hos boligsøgende - især hos de ældre12.9.2024 07:47:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end hver fjerde dansker er tiltrukket af tanken om en bolig, hvor der er mulighed for mere fællesskab med naboerne. Især blandt folk over 50 år er ønsket stort, viser en ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum