Emirates foretager som de første en testflyvning med ren SAF jetbrændstof på én af deres A380'ere

Del
  • For første gang tankes SAF ved drop-in-metoden på en Emirates A380
  • Testen skete i samarbejde med Airbus, Engine Alliance, Pratt & Whitney, ENOC, Neste og Virent
  • Den historiske flyvning blev gennemført med 100 procent SAF i én af de fire motorer for at teste ydeevne og kompatibilitet
null

Emirates blev i denne uge verdens første flyselskab til at gennemføre en testflyvning med en af deres A380'ere, det største eksisterende passagerfly, og til dato det første af sin slags til at have fløjet med én af flyets fire motorer drevet udelukkende af 100 procent ren SAF (Sustainable Aviation Fuel).

SAF kan reducere CO2-udledningen med op til 85 procent* over brændstoffets levetid sammenlignet med konventionelt jetbrændstof, og testflyvningen blev foretaget for at demonstrere, at SAF har potentiale som en brugbar erstatning for konventionelt jetbrændstofs tekniske og kemiske egenskaber.

Vigtigt skridt på vejen

SAF er i øjeblikket kun godkendt i 50/50 blanding med konventionelt jetbrændstof i motorerne til kommercielle flyvninger, men testflyvninger, som den der blev udført den 22. november, baner vejen for fremtidig standardisering, kvalifikation og godkendelse af flyvning på 100 procent SAF.

Emirates aktuelle testflyvning understreger ydeevnen og kompatibiliteten i forbindelse med flyvning på 100 procent SAF. Testen bidrager også til den voksende mængde forskning, der udføres af industrien for at evaluere flyvning med 100 procent SAF. 

Samarbejde med europæiske Airbus

Den drop-in SAF, der blev brugt på den aktuelle flyvning, bygger på fornybare aromater og efterligner nøje egenskaberne ved konventionelt jetbrændstof. Det er første gang, drop-in SAF er blevet brugt på et A380-fly med forventning om at være kompatibelt i forhold til alle flyets øvrige systemer.

Flyet medbragte fire ton SAF, bestående af HEFA-SPK (forkortelse for 'Hydroprocessed Esters and Fatty Acids Synthetic Paraffinic Kerosene') leveret af Neste og HDO-SAK (forkortelse for 'Hydro Deoxygenated Synthetic Aromatic Kerosene') fra Virent. Emirates National Oil Company, ENOC, forstod blanding af de to brændstofkomponenter samt selve påfyldningen på deres facilitet i Dubai International Airport forud for testflyvningen.

Den rene SAF blev tanket i den ene Engine Alliance GP7200-motor, mens konventionelt jetbrændstof blev brugt i de tre øvrige motorer. Flyets PW980 APU fra Pratt & Whitney Canada fløj også på ren SAF.

Som forberedelse gennemførte Emirates i forrige uge en separat jordtest - uden altså at gå i luften - på en A380 Engine Alliance GP7200-motor ligeledes med 100 procent SAF for at bekræfte motorens evne til at fungere på den specielt blandede 100 procent drop-in SAF uden at påvirke motorens ydeevne eller kræve justeringer. Jordtesten fandt sted på Emirates Engineering Centre i Dubai.

Adel Al Redha, Chief Operating Officer, Emirates Airline, siger om testflyvningen: "Emirates er verdens første passagerflyselskab, der flyver en A380'er med 100 procent drop-in SAF på én af de fire Engine Alliance GP7200-motorer. Dette er endnu et stolt øjeblik for Emirates og vores samarbejdspartnere, hvor vi omsætter ord til handling med forskning og test af højere koncentrationer af SAF som kan føre til branchens overgang til 100 procent SAF-flyvning. Dette markerer endnu et betydeligt skridt i at validere brugen af SAF i en af motorerne på A380, et langdistancefly med fire motorer. Den voksende globale efterspørgsel efter alternative jetbrændstoffer med lavere emissioner er evident, og producenter og leverandørers arbejde med at gøre SAF tilgængeligt vil være afgørende i de kommende år for at hjælpe Emirates og luftfartsindustrien generelt med at fremskynde udviklingen mod lavere kulstofemissioner."

Julie Kitcher, Airbus Executive Vice President Communications and Corporate Affairs, tilføjer: At se Emirates flyve en A380, verdens største passagerfly, med en motor drevet af 100 procent SAF jetbrændstof, er et symbolsk øjeblik. Disse brændstoffer er den mest effektive måde at tackle CO2-udledninger i luftfartsindustrien i dag, og støttes i stigende grad af verdens førende luftfartsselskaber. SAF er afgørende for at opfylde sektorens mål om net-zero emissioner i 2050, men det kræver opbakning fra hele industrien. Hos Airbus arbejder vi på at gøre alle vores fly 100 procent SAF-egnede inden 2030. Vi samarbejder også med partnere for at udvide det globale marked for SAF i de kommende år. Airbus' formål som virksomhed er at bane vejen for bæredygtig luftfart for en sikker og forenet verden. Gennem vores partnerskab med Emirates matcher vi den ambition med handling."

_

*Beregnet med etablerede metoder til livscyklusvurdering (LCA), såsom CORSIA-metodologien.

null

Emirates har en meget aktiv strategi for test og udvikling af blandt andet SAF som alternativ til konventionelt jetbrændstof.

  • Tidligere på året gennemførte Emirates MENA-regionens første succesfulde testflyvning med 100 procent SAF på en GE90-drevet Boeing 777-300ER.
  • Sidste måned lettede de første Emirates-fly med SAF leveret af Shell Aviation. Shell har leveret 1.2 mio. liter blandet SAF påtankning fra Emirates hub, Dubai International Airport, i Dubai.
  • Flyselskabet udvidede for nylig sit samarbejde med Neste om levering af over 11 mio. liter blandet SAF i 2024 og 2025 til flyvninger fra Amsterdam Schiphol og Singapore Changi lufthavne.
  • Emirates tanker allerede SAF i Norge og i Frankrig, og selskabet fortsætter med at afsøge mulighederne for at tanke SAF i andre lufthavne, efterhånden som det bliver praktisk muligt.

Læs den fulde (engelske) pressemeddelelse

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Fra venstre mod højre: Edgar Steenwinkel, Senior vice President Technology at Virent; Klaas Pel, Global Head of Aviation Regulation, Neste; Farid Bastaki, Director, ENOC Aviation; Mikail Houari, President Africa and Middle East at Airbus; Adel Al Redha, Chief Operating Officer, Emirates Airline; Aziz Koleilat, Vice President of Global Sales and Marketing for the Middle East, Eastern Europe, and Turkey at GE Aerospace; Ahmed Safa, Divisional Senior Vice President Emirates Engineering; Alexandre Jay, A380 Chief Engineer, Airbus.
Fra venstre mod højre: Edgar Steenwinkel, Senior vice President Technology at Virent; Klaas Pel, Global Head of Aviation Regulation, Neste; Farid Bastaki, Director, ENOC Aviation; Mikail Houari, President Africa and Middle East at Airbus; Adel Al Redha, Chief Operating Officer, Emirates Airline; Aziz Koleilat, Vice President of Global Sales and Marketing for the Middle East, Eastern Europe, and Turkey at GE Aerospace; Ahmed Safa, Divisional Senior Vice President Emirates Engineering; Alexandre Jay, A380 Chief Engineer, Airbus.
Download
Download
Download

Følg pressemeddelelser fra Emirates

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Emirates

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye