Nye tal: Hvert år ender tusindvis af udtjente og totalskadede danske biler i udlandet
Udtjente og totalskadede biler ender i stor stil på vejene i udlandet i stedet for at blive repareret eller ophugget herhjemme. Alene sidste år blev godt 17.000 brugte biler eksporteret til udlandet. Det viser en ny opgørelse fra Motorstyrelsen, som Autoparts24 har set.
Selvom en bil bliver vurderet for gammel eller for skadet til at reparere, er det ikke ensbetydende med, at den ender med at blive skilt ad hos en miljøgodkendt dansk ophugger.
Hvert år ender tusindvis af brugte biler med at blive eksporteret til udlandet, hvor de får lov at køre videre på vejene eller ender med at blive ophugget og frasolgt som reservedele.
Alene siden 2021 er 43.719 biler blevet eksporteret til udlandet fra Danmark.
Det viser en ny opgørelse fra Motorstyrelsen, som Autoparts24 har set.
Men selvom det som udgangspunkt kan være positivt, at brugte biler får et nyt liv i udlandet, så ender en væsentlig del af eksporten med at få en negativ effekt på både miljø og trafiksikkerhed, lyder vurderingen fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.
- Når vi kan se, at der er et støt stigende marked for at sende vores brugte og skadede biler til udlandet, må vi spørge os selv, om vi skal ændre vores tilgang til, hvordan vi vurderer, hvornår det kan svare sig at reparere biler herhjemme, siger han.
Som reglerne er i dag, bliver en bil vurderet til at være totalskadet, hvis en reparation vil koste mere end 75 procent af bilens værdi. Den beregning sker ud fra prisen på nye reservedele, og dermed ender forsikringsselskaberne årligt med tusindvis af biler, der er mere værd at sælge videre til udenlandske opkøbere end at reparere.
Dermed ender biler, der hverken er vurderet egnet til at reparere eller køre på vejene herhjemme, med at køre videre i udlandet eller ophugget uden de miljøkrav, vi kræver herhjemme.
- Når vi som samfund har så stort fokus på miljø og genanvendelse, er det paradoksalt, at reglerne på det her område er så rigide. Og her bør den store eksport af brugte biler være en form for wake-up call for beslutningstagerne, siger Troels Meier.
Om Autoparts24
Autoparts24 er dansk og en af Europas største onlinemarkedspladser for salg af brugte originale reservedele. Over 100 udvalgte autoophuggere over hele Europa sørger for, at vi altid har mere end fire millioner unikke reservedele på lager, der bliver leveret til private og professionelle på få dage. Til glæde for miljøet og økonomien.
Følg pressemeddelelser fra Autoparts24 ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Autoparts24 ApS
Import af benzinbiler fra Sverige i frit fald13.11.2024 11:43:37 CET | Pressemeddelelse
Mens det buldrer afsted med import af brugte elbiler fra Sverige, så er der samtidig historisk få brugte diesel- og benzinbiler, der er kommet til Danmark fra Sverige i 2024. Det viser en opgørelse, som Motorstyrelsen har foretaget for Autoparts24.
Danske bilister ignorerer bøder for millionbeløb9.10.2024 10:52:39 CEST | Pressemeddelelse
Selvom det nu er et år siden, der blev indført nye regler for kørsel i landets miljøzoner, så er over halvdelen af alle de knap 20.000 udstedte bøder ikke blevet betalt. Det svarer til lige knap 19 millioner kroner. Det viser en ny oversigt, som Miljøstyrelsen har udleveret til Autoparts24.
Sager om erstatningskrav fra bilister til Vejdirektoratet er eksploderet5.9.2024 10:43:06 CEST | Pressemeddelelse
Alene i årets første seks måneder har Vejdirektoratet modtaget 360 erstatningskrav fra bilister, der har fået skader på bilen efter at have kørt på en statsvej. Det er 70 procent flere end hele sidste år, hvor der var 210 sager om erstatning. Samtidig er det kun i meget få tilfælde, der rent faktisk bliver udbetalt erstatning. Det viser nye tal, som Vejdirektoratet har udleveret til Autoparts24.
Se listen: Her holder danskerne deres biler kørende i længst tid20.8.2024 08:36:15 CEST | Pressemeddelelse
De seneste 20 år er den danske bilpark gået fra at være en af de ældste i EU til for nogle år siden at være en af de yngste. Men de seneste år er udviklingen vendt, så den gennemsnitlige alder på bilerne igen er begyndt at stige, og den udvikling ses særligt i en række kommuner. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som Autoparts24 har analyseret.
Her er årets mest skrottede bilmodeller i Danmark18.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af skrotbiler har været nedadgående de seneste år, og de foreløbige tal for 2024 tyder ikke på, at den udvikling er ved at vende. Men en række bilmodeller er dog helt i top over dem, danskerne har skilt sig af med i årets første seks måneder. Det viser en ny opgørelse, som Autoparts24 har foretaget med tal fra Dansk Producentansvar.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum