Storstilet vision skal løfte Aalborgs idræts- og breddekultur til højeste niveau

Otte aktører har i næsten et å r arbejdet med en storstilet vision for, at Aalborg i fremtiden kan levere idræt og kultur i verdensklasse. Visionen indeholder et nyt fodboldstadion, en ny håndbold- og koncertarena – og en modernisering af Aalborg Kongres & Kultur Center.

De otte organisationer og virksomheder er ErhvervNorddanmark, AaB, DBU, Aalborg Håndbold, Aalborg Pirates, SIFA, Spar Nord Arena– Aalborg Væddeløbsbane og Aalborg Kongres & Kultur Center, der nu er klar med en sammenhængende vision for fremtidens sports- og kulturliv i Aalborg.

”Udgangspunktet for visionen er, at Aalborg som regional hovedstad skal kunne løfte værtskabet for internationale sportsbegivenheder inden for alle store sportsgrene, ligesom Aalborg skal kunne afvikle koncerter og messer i stor skala”, siger formand Rasmus Haugaard, ErhvervNorddanmark, der er én af initiativtagerne til visionen.

Han uddyber: ”Det er ikke muligt i tilstrækkelig grad at udbygge de eksisterende faciliteter ved Aalborg Stadion, Gigantium eller Aalborg Kongres & Kultur Center. Derfor lægger visionen op til, at Spar Nord Arena – Aalborg Væddeløbsbane flyttes uden for by centrum, så arealerne på og ved travbanen kan anvendes til etablering af et nyt fodboldstadion med en kapacitet på op mod 30.000 tilskuere. Foruden at være hjemmebane for AaB vil det nye stadion kunne trække landskampe på alle niveauer til Aalborg – og byen vil kunne afvikle storskalakoncerter.”

Nye hjemmebaner
I visionen er der et ønske om en overdækket arena med kapacitet til minimum 12.000 tilskuere som fremtidig hjemmebane for Aalborg Håndbold og som multiarena til indendørs koncerter. Direktør Jan Larsen, Aalborg Håndbold, siger:

”Vi har de seneste år manifesteret os blandt Europas absolutte top inden for håndbold, og for os vil det være en drøm, der bliver til virkelighed, nå r vi vil kunne afvikle vores hjemmekampe i en arena med topmoderne faciliteter, der som minimum svarer til det, vi møder hos vores modstandere.”

Også i bestyrelsen for AaB A/S ser man med stor interesse på projektet. Niels David Nielsen siger:

”På vegne af AaB, Aalborg og hele idræts- og kulturlivet i Nordjylland mener vi, at der er tale om en spændende og fremsynet vision, som vi kun kan bakke op om. For AaB’s vedkommende er vores ambitioner for fremtiden store og intakte. I den sammenhæng er planerne om i en samlet løsning at opføre et nyt og tidssvarende stadion vigtig for vores udvikling som klub, som by og som region.”

Arena af international klasse
I visionen indgår en modernisering og opgradering af Aalborg Kongres & Kultur Centers eksisterende bygningsmasse ved Kildeparken samt etablering af yderligere messe- og koncertfaciliteter på enten travbanen eller den frigjorte stadiongrund.

”En storby som Aalborg fortjener et sted at kunne præsentere de helt store, internationale koncert[1]navne og sportsbegivenheder. Erhvervslivet i Nordjylland fortjener også de rigtige rammer til at afvikle store erhvervsmesser. Hvis det skal kunne lade sig gøre, er vi nødt til at have den rette messe- og kulturarena, som matcher international klasse. Det har vi ikke lige nu, men det vil vi få gennem dette projekt, som dermed vil føre utallige muligheder med sig både for Aalborg og Nordjylland”, siger Nicolaj Holm, direktør i Aalborg Kongres & Kultur Center.

Fra vision til realisering
Samtlige berørte arealer og bygninger i visionen er ejet af Aalborg Kommune. Den fornødne finansiering til gennemførelse af byggerierne i visionen skal komme ved salg af byggegrunde på travbanen og ved Aalborg Kongres & Kultur Center samt kapitalbidrag fra de direkte interessenter i de pågældende anlæg.

Visionen er blevet præsenteret for borgmester Lasse Frimand Jensen (S) og rådmændene for de berørte forvaltninger – Jan Nymark Rose Thaysen (V) fra By og Land og Jes Lunde (R) fra Sundhed og Kultur – som over for initiativtagerne har tilkendegivet støtte til visionen.

”Jeg synes, at det er en rigtig flot vision. Det er helt vildt spændende både som borgmester og som borger, der elsker store sports- og kulturoplevelser. Hvis det her lykkes, vil det være med til, at vi også i fremtiden er på landkortet som en ambitiøs elitesports- og kulturkommune.

Breddeidrætten vil også få stor glæde af projektet, da det vil give nye faciliteter og muligheder i for eksempel Gigantium, hvis Aalborg Håndbold rykker ind i ny arena”, siger Lasse Frimand Jensen og fortsætter: ”Aalborg Kommune tilbyder at være tovholder i undersøgelsesfasen, for jeg kan høre på reaktionerne fra Aalborg Byråd, at der er opbakning til at afdække, hvad der skal til, for at projektet kan realiseres.”

Stort potentiale
Jes Lunde er særdeles positiv og ønsker også , at Aalborg Kommune tager næste skridt på vejen fra vision til realisering:

”Jeg ser et stort potentiale i visionen, som kan skabe bedre forhold for både breddeidrætten og den professionelle idræt i Aalborg Kommune. Foreningslivet er en vigtig del af Aalborgs DNA, og vi kan med visionen forbedre rammerne for rigtig mange idrætsudøvere og samtidig skabe endnu større oplevelser for publikum. På koncertområdet er der et potentiale for fantastiske koncerter med store danske og internationale navne. Planerne vil give et kvantespring i mulighederne for både idræt og koncertoplevelser. Vi skal være parate til at gennemføre det og tage fat på alt det, der skal afklares. Vi skal samtidig være ambitiøse i bæredygtighed – og i arkitektur – så byggerierne, der skal stå i rigtigt mange år, bidrager til at gøre byen smukkere.”

Jan Nymark Rose Thaysen ønsker også, at kommunen går med ind i projektet:

”Jeg kan se et stort bystrategisk perspektiv i visionen, og derfor skal kommunen gå konstruktivt ind i projektet og belyse de store muligheder og udfordringer, hvad enten det gælder infrastruktur, klima eller andet. Der er et stort arbejde forude, hvor vi skal finde ud af, hvordan det i sidste ende kan realiseres, men det vil være en kæmpe gevinst for byen og dens gæster, herunder både idrætsudøvere, fans på tribunerne, kulturlivet, sponsorer, konferencegæster og byens borgere.”

Yderligere information:
Rasmus Haugaard, formand for ErhvervNorddanmark, mobil 30785132
Lasse FrimandJensen, borgmester, Aalborg Kommune – via presseansvarlig på Borgmesterkontoret, Line Christensen, mobil 25201620
Jan Larsen, Aalborg Håndbold, mobil 2177 1914
Niels David Nielsen, AaB A/S, mobil 2871 5032