Mangel på frivillige i Aarhus: ”Vi risikerer, at de hjemløse skal sove ude i vinterkulden”

Aarhus' vinterherberg for hjemløse har haft åbent i en lille uge, og der er allerede brug for flere frivillige kræfter.

Aarhus Vinterherberg har brug for flere frivillige hænder for at kunne holde åbent hver nat. Foto: Aarhus Vinterherberg

Dørene til Aarhus’ vinterherberg åbnede for knap en uge siden. Her kan byens hjemløse få en seng at sove i, varm mad og trygge rammer i løbet af årets koldeste måneder. Men der er allerede mangel på frivillige hænder og hjerter, som er nødvendige for at få det hele til at løbe rundt.

”De er overladt til sig selv, hvis ikke vi kan holde åbent. Vi risikerer simpelthen, at de skal sove ude i vinterkulden. Det, håber vi, selvfølgelig ikke bliver tilfældet,” lyder det fra Martin Overgaard, der er leder af vinterherberget.

Der er plads til 22 overnattende pr. nat på Aarhus’ vinterherberg, som igen i år drives i et unikt samarbejde mellem Blå Kors, Røde Kors, Kirkens Korshær, Folkekirken i Aarhus og Aarhus Kommune.

Vinterherberget er for byens udenlandske hjemløse, da de ifølge lovgivningen ikke må benytte de almindelige overnatnings- og botilbud til hjemløse, selvom de opholder sig lovligt i Danmark.

”De har ikke andre steder at gå hen, fordi de ikke har et gult sygesikringsbevis. Det er en udsat gruppe,” siger lederen af vinterherberget.

Martin Overgaard forventer, at der kommer til at være fuldt hus på vinterherberget hver nat, og han har derfor en appel til aarhusianerne.

”Vi har brug for flere frivillige, så vi kan have åbent hver nat. Så har man lyst og overskud til at gøre en forskel for nogle af de mest udsatte i Aarhus, skal man endelig række ud. Der er både god mad, hyggelig stemning og søde mennesker,” siger han og tilføjer, at en nattevagt på vinterherberget er den bedste tid til at fordybe sig i sine studier.

”Ens opgave som frivillig er at være til stede og skabe ro. Så når gæsterne sover, er der fred og ro til at læse, skrive opgave, eller hvad man nu har,” slutter Martin Overgaard.

Er man interesseret i at give en hånd med eller høre mere om at være frivillig på vinterherberget, kan man kontakte Martin Overgaard martinovergaard@gmail.com.

Martin Overgaard, leder af vinterherberget i Aarhus, tlf. 31 66 20 25

Om Blå Kors Danmark

Nyt samarbejde skal støtte unge der vokser op i familier med alkoholmisbrug21.5.2024 09:45:30 CEST | Pressemeddelelse

26-årige Christian Landbo har fået terapi og støtte i TUBA for at bearbejde sin opvækst med alkoholmisbrug i familien. Han havde svært ved at vise og vide, hvem han rigtigt var, men i TUBA har han opbygget selvværd og lært at elske sig selv. Et nyt samarbejde skal samle midler ind og nedbryde tabu til fordel for Christian og andre unge, der vokser op i familier med alkoholmisbrug.

Nyt samarbejde: Gratis sundhedstjek og briller til udsatte danskere13.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Socialt udsatte mennesker har et langt dårligere helbred end resten af befolkningen, viser forskning. De springer lægebesøget over, og sundhedstjek af øjne er nedprioriteret. Det vil den sociale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark gøre op med i et nyt samarbejde med optikerkæden Louis Nielsen, som skal hjælpe udsatte til bedre syn og øjensundhed med gratis sundhedstjek og briller.