Blå Kors Danmark

Håndsrækning til udsatte borgere i Kolding

I en tid med høje priser på blandt andet dagligvarer har hjælpeorganisationen Blå Kors Danmark fået mulighed for at gøre en ekstra indsats for gæster på væresteder og varmestuer. På værestedet Café Nærværket i Kolding giver hjælpen mulighed for maduddeling og gratis morgenmad til udsatte voksne.

Takket være inflationshjælpen er der gratis morgenmad på værestedet Café Nærværket, og ved særlige lejligheder laver Ulrik Siegumfeldt, leder af Café Nærværket, pandekager til brugerne. Foto: Café Nærværket

Selvom inflationen er aftagende, er den stadig på et højt niveau, og det kan særligt mærkes hos danskere i udsatte livssituationer.

Regeringen og en række partier i Folketinget har bevilliget inflationshjælp til civilsamfundsorganisationer med det formål at hjælpe børn i udsatte familier og andre borgere i udsatte positioner.

En af organisationerne er Blå Kors Danmark, som blandt andet har fokus på at hjælpe udsatte og ensomme voksne på organisationens 12 væresteder rundt om i landet. Et af værestederne er Café Nærværket i Kolding, der drives i samarbejde med Kirkeibyen.

”Vi ønsker at gøre mere for flere, fordi behovet er stort her i Kolding. Det giver inflationshjælpen os mulighed for,” lyder det fra Ulrik Siegumfeldt, der er leder af værestedet Café Nærværket.

”Vi bruger hovedsageligt midlerne til at uddele mad til trængte familier og udsatte voksne, fordi mad og fællesskab er det, de søger, dem der besøger os. Der er ca. 75 familier og udsatte voksne, som kommer hver fredag og får en kasse mad med hjem,” fortsætter han.

Maduddelingen sker gennem værestedets foodbank, der indsamler overskudsmad fra lokale butikker, og hvor de tilføjer nyindkøbte madvarer som fx ost, mel og makrel takket være inflationshjælpen.

Genfinder troen på sig selv
På en almindelig dag besøger omkring 15-20 personer Café Nærværket, og Ulrik Siegumfeldt fortæller, at værestedet er der, hvor de hygger, drikker kaffe og snakker.

”Folk kommer her i høj grad for fællesskabet, og de samles om måltider. Så derfor bruger vi også nogle af midlerne på at kunne give gratis morgenmad til vores gæster, som ikke nødvendigvis får så meget mad ellers,” siger værestedslederen og understreger, at værestedet er for alle, hvad end man er økonomisk presset, ensom, hjemløs eller kæmper med andre sociale udfordringer.

Ulrik Siegumfeldt oplever, at den faste kerne af besøgende ikke er så stor, fordi folk, der kommer på værestedet, finder ud af, at de kan noget. De får troen på dem selv igen.

”Vi hjælper dem med stort og småt, som fx at lave jobansøgninger eller få styr på aftaler på sygehuset. Og mindst lige så vigtigt, så lytter vi til folks historie, hvis de har lyst til at dele den, og taler med dem om deres drømme,” fortæller Ulrik Siegumfeldt, inden han fortsætter:

”Den anden dag overværede jeg fire personer med fire forskellige nationaliteter og fire forskellige sprog, som lavede dansklektier sammen. De kommunikerede via en app, der oversatte for dem. Det var fantastisk.”

Blå Kors Danmark har samlet set modtaget 30,9 mio. kroner i inflationshjælp, hvoraf knap 25 mio. kroner går til børn i udsatte familier, som bl.a. får mad gennem Blå Kors’ familienetværk. Resten af pengene går til udsatte voksne, som får hjælp via væresteder.

Ulrik Siegumfeldt, leder af Café Nærværket, tlf. 31 68 85 85
Thomas Røddik, kommunikationschef Blå Kors Danmark, tlf. 26 20 20 46

Om Blå Kors Danmark

Blå Kors er en kristen social hjælpeorganisation, som hjælper socialt udsatte mennesker i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark

Flere pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark