Frederiksværk-slagter: ”Pludselig kan en MobilePay-transaktion koste over 300 kr.”

Del

Slagter Duelund i Frederiksværk forsøger at få kunderne til at tænke over, hvilket betalingsmiddel de bruger, når de handler i slagterbutikken. Det sker efter MobilePay har hævet priserne.

Den seneste prisstigning fra MobilePay er for stor, så nu har vi besluttet, at vi ikke kommer til at forlænge samarbejdet med virksomheden, fortæller Morten Duelund fra Slagter Duelund i Frederiksværk.
Den seneste prisstigning fra MobilePay er for stor, så nu har vi besluttet, at vi ikke kommer til at forlænge samarbejdet med virksomheden, fortæller Morten Duelund fra Slagter Duelund i Frederiksværk.

For kunderne er der ingen forskel. Men for de butiksdrivende kan der være stor forskel på, hvilket betalingsmiddel, kunderne vælger at bruge, når de betaler for deres varer. 

Sådan lyder det fra Morten Duelund, slagtermester og indehaver af Slagter Duelund i Frederiksværk, efter MobilePay sidste måned hævede det gebyr, som virksomheden tager for, at butikker som eksempelvis Slagter Duelund kan tage imod MobilePay-betalinger. 

- MobilePay er en smart løsning, når vi eksempelvis leverer mad ud af huset eller er ude til festivaler og forskellige arrangementer. Kunderne kan hurtigt og let betale for deres mad, og pengene går hurtig igennem til mig. Men den seneste prisstigning er for stor, så nu har vi besluttet, at vi ikke kommer til at forlænge samarbejdet med MobilePay, siger Morten Duelund. 

Det, der fik bægeret til at flyde over for Slagter Duelund, var en madleverance for nylig, hvor fire kunder til sammen skulle betalte en regning på 33.000 kr. med MobilePay. 

- Transaktionerne fandt sted før den 1. oktober, så jeg slap med et gebyr på 3 kr. Det vil jeg med glæde betale. Men skulle jeg lave den samme transaktion i dag, ville det koste mig over 300 kr. at tage imod kundernes penge. Det finder jeg fuldstændig urimeligt, siger han. 

Dankortet er billigst
MobilePay er dog langt fra det eneste betalingsmiddel, som påfører butikkerne udgifter, viser en gennemgang, som TV2 har lavet.

Hos Nets svinger de maksimale gebyrer for butikkerne mellem 2,29 og 2,78 procent af hvert beløb, afhængigt af om du betaler med Visa eller MasterCard. Til sammenligning kostede den gennemsnitlige transaktion med et Dankort cirka 0,20 procent af beløbet, viser Konkurrence og Forbrugerstyrelsens årlige betalingsrapport fra 2022.

Derfor vil man i Slagter Duelund gøre mere for at synliggøre, de udgifter, som betalingsmidlerne påfører de lokale erhvervsdrivende.

- Vi er ikke ude på at gøre det svært for kunderne at betale for deres varer – men vi vil gerne være med til at sprede budskabet om, at hvis man har et Dankort, så er det klart det billigste betalingsmiddel for butikkerne. Det er der nok i virkeligheden ikke ret mange af os, der tænker på, når vi svinger kortet, siger Morten Duelund.

Digitalisering koster penge
Hos FødevareDanmark, der repræsenterer små og mellemstore fødevarevirksomheder i Danmark, bakker direktør Leif Wilson Laustsen op om Morten Duelunds opråb. 

- Der er mange af vores medlemmer, der ligesom Morten Duelund er fortørnede over de betalingsgebyrer, som de bliver pålagt af bankerne, kortudbyderne og indløservirksomhederne. Vi er jo glade for princippet om, at kunderne ikke skal betale ekstra for at bruge de digitale betalingsmidler, men det er på sin plads at gøre opmærksom på, at digitaliseringen medfører en øget omkostninger for de erhvervsdrivende, siger Leif Wilson Laustsen.

Tidligere kostede det Slagter Duelund ca. 0,75 kr. at tage imod en MobilePay-betaling. I dag er prisen 0,99 procent af salgsprisen. 

Nøgleord

Kontakter

FødevareDanmark er en paraplyorganisation for små og mellemstore virksomheder inden for fødevaresektoren. Organisationen blev grundlagt i 2015 af Danske Slagtermestre, Smagen af Danmark, Konditorbager A/S, Ostehandlerforeningen for Danmark, Danmarks Fiskehandlere og SMV Fødevarer. FødevareDanmark bygger på en grundlæggende tiltro på, at udviklingen kommer fra små og mellemstore virksomheder i Danmark, og FødevareDanmark fungerer således som talerør for denne del af fødevaresektoren, idet lovgivningen omkring fødevareproduktionen i Danmark typisk er lavet til fordel for de store virksomheder. Dermed er der behov for en organisation, der særligt kan tale netop disse virksomheders sag – både i pressen og over for politikere, myndigheder og andre beslutningstagere.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye