Ung landbrugsskoleelev, Christian Orthmann modtager årets Klima- og Bæredygtighedspris for Unge

Den 15. november ved et arrangement på Bygholm Landbrugsskole modtog landbrugsskoleeleven, Christian Orthmann, Klima- og Bæredygtighedsprisen for Unge 2023.

Christian Orthmann, der til daglig læser til agrarøkonom på Dalum Landbrugsskole og er hovedbestyrelsesmedlem i LandboUngdom, blev den 15. november ved Karrieredag på Bygholm Landbrugsskole overrakt prisen Klima- og Bæredygtighedsprisen for Unge.

Frivilligt arbejde er en stor del af hans liv, og det er især arbejdet for en grønnere fremtid, der fylder. Den unge agrarøkonom er særligt aktiv i LandboUngdom, hvor han udover sit arbejde i hovedbestyrelsen også bruger sin stemme i forskellige debatter og inspirerer unge i landet. Han er derudover verdensmålsambassadør.

Christian fik prisen, fordi han formår at kommunikere sin vision for en grønnere fremtid både klart og imponerende. Han er en aktiv spiller i forskellige debatter og engagerer sig i mange ting med det formål at fremme den grønne omstilling.

Klima- og Bæredygtighedsprisen for Unge tildeles en ung, der har gjort en særlig bemærkelsesværdig indsats for at fremme den grønne dagsorden. De kan have udmærket sig ved at skrive artikler, dele budskabet på sociale medier, deltage i debatter eller stille op til podcasts, radio- eller tv-programmer.

Udvalget, der havde til opgave at udvælge en vinder blandt de nominerede, fortalte i deres begrundelse:

Christian repræsenterer landbruget på en imponerende måde og formår klart at kommunikere sin vision for fremtiden, der fokuserer på bæredygtighed som kerneforretning. Han er dygtig til at få det bedste ud af de muligheder, som han får til at dele ud af sine erfaringer og holdninger om emnet. Han er god til at kommunikere på en måde, så han får andre med. Han er nysgerrig på andres tilgang og holdninger og bruger dem aktivt i egne refleksioner og dialoger, så disse bliver nuancerede og forståelige for medhørerne/læserne.

Til arrangementet på Bygholm Landbrugsskole blev de tre finalister til prisen præsenteret. Udover Christian var også AgnesMarie Skovmose og Rasmus Dybro blandt finalisterne. De tre unge har det til fælles, at de deler deres viden og holdninger om landbruget og påvirker dermed den politiske debat til fordel for fremtidens landbrug.

Klima- og bæredygtighedsprisen for Unge (Ungeprisen) er skabt i et samarbejde mellem Nykredit, Forenet Kredit og Landbrug og Fødevarer. I panelet, der skulle udvælge vinderen af Ungeprisen, sad også Niels Skovgaard, formand i LandboUngdom.

Da Christian Orthmann gik på scenen og modtog diplomet, var det hans mentor Lene Gade Hovmøller fra Nykredit, der overrakte det. Lene stod for at overrække prisen og havde forinden holdt et oplæg om mentorordningers fordele i landbruget, men pga. sit mentorskab for en nomineret, deltog hun ikke i udvælgelsen af de tre finalister.