Velkommen A/S

Energiselskab advarer: ”Lad dig ikke lokke af en fastprisaftale på el nu”

Almindelige forbrugerne bør som udgangspunkt holde sig fra fastprisaftaler på el. Sådan lyder det fra energiselskabet Velkommen efter en række mindre udsving i elpriserne den seneste tid.

Energiselskabet Velkommen opfordrer forbrugerne til at være kritiske, hvis de bliver tilbudt en fastprisaftale på el.

Den seneste tid har der været en række mindre bølgeskvulp på energimarkedet, som har fået elpriserne til at stige mærkbart på nogle tidspunkter af døgnet.

De pludselige prisstigninger kan nok give nervøse trækninger hos mange forbrugere, som kun alt for tydeligt husker energiprisernes himmelflugt sidste vinter.

Og selvom der stadig er meget langt fra de nuværende elpriser til rekordpriserne sidste år, så skaber de små bølgeskvulp alligevel røre i elmarkedet, hvor kunderne begynder at have stigende interesse i for muligheden for at fastlåse deres elpris.

Sådan lyder det fra energiselskabet Velkommen, der dog fraråder sine kunder at vælge en fastprisaftale – og derfor tilbyder selskabet heller ikke sine kunder sådanne aftaler.

- I takt med, at vinteren kommer nærmere, oplever vi flere og flere kunder, der er interesserede i at indgå en fastprisaftale med os. Det har vi dog aldrig tilbudt vores kunder, og generelt fraråder vi også almindelige forbrugere at indgå sådan en aftale – for på den lange bane er en variabel pris næsten altid billigst, siger Thomas Søgaard-Andersen, adm. direktør i Velkommen, og uddyber:

- Virksomhederne, der tilbyder fastprisaftaler, påtager sig naturligvis en risiko, og den skal de kompenseres for. Derfor betaler man også en højere kWh-pris på en fastprisaftale. Det er ligesom på kasino – du kan godt være heldig at vinde på den korte bane, men på den lange bane vinder huset altid. Det skal man være bevidst om, hvis man indgår en fastprisaftale, fortsætter han.

Går glip af billige perioder
Da elpriserne toppede sidste vinter, var der dog heller ikke mange selskaber der længere havde fastprisaftaler i deres sortiment.

- Da fastprisaftalerne var en åbenlys fordel for kunderne, blev aftalerne suspenderet, og de vendte først tilbage på markedet, da priserne igen begyndte at falde, og der var en større chance for, at selskaberne vandt på dem. Almindelige familier med et almindeligt strømforbrug vil sjældent have gavn af at låse elprisen over en længere periode, siger Thomas Søgaard-Andersen, der samtidig peger på, at man med en minimal indsats har mulighed for at bruge udsvingene i elpriserne til sin fordel.

- Hvis man følger elprisen time for time og forsøger at planlægge sit forbrug efter, hvornår elprisen af lavest, så har man mulighed for at spare en del penge. Hvis man derimod har låst sin elpris til et fast niveau, så har man mindre incitament til at bruge strømmen, når den er billigst, og det er elleverandøren naturligvis være nødt til at tage med i sin beregning af den faste pris. Fastlåste priser bør stille og roligt være noget, der forsvinder fra privatmarkedet, siger Thomas Søgaard-Andersen.

Om Velkommen A/S

Velkommen er et dansk energiselskab, der blev etableret på Amager tilbage i 2016. Selskabet tilbyder udelukkende 100 procent certificeret grøn strøm samt varmepumper af bedste kvalitet, ladestandere til private, attraktive mobilløsninger og et bredt udvalg af forsikringer og naturgas. Selskabet har i dag godt 90.000 kunder fra hele landet.

Følg pressemeddelelser fra Velkommen A/S

Flere pressemeddelelser fra Velkommen A/S