Over stok og sten: MAN udvider TGE 4x4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

Som et supplement til de eksisterende TGE-modeller med firehjulstræk introducerer MAN Truck & Bus en ny version med 5,0 tons (Der kan nedvejes til 3.5 tons totalvægt og 3.5 tons trailerkapacitet) eller 5,5 tons tilladt totalvægt. MAN har etableret et samarbejde med den østrigske specialvirksomhed Oberaigner, og alle de nye modeller kan bestilles fra fabrikken.
- Permanent firehjulstræk med belastningsafhængig trækkraftfordeling
- Optimal mobilitet i terrænet med høj nyttelast
- Brede anvendelsesområder, herunder brandvæsen, kommuner og entreprenørkøretøjer
Med de nye TGE-varianter, hvor MAN allerede har modtaget mange kundebestillinger, tilbyder MAN nu firehjulstrukne køretøjer i intervallet fra 3,0 til 5,5 tons tilladt totalvægt, som alle kan opbygges individuelt efter kundernes behov. Det eksisterende program af lette firehjulstrukne modeller som chassis, kassevogn eller minibus suppleres nu med modeller på 5,0 til 5,5 tons, som MAN har udviklet sammen med det østrigske specialfirma Oberaigner. Typiske anvendelsesområder er bl.a. brandbiler og udrykningskøretøjer, kommunale transportopgaver, anlægskøretøjer eller terrængående mandskabsvogne.
Fælles for de nye modeller på 5,0 til 5,5 tons er permanent firehjulstræk med enkelreduktions-foraksel og en fordeler gearkasse, der sikrer belastningsafhængig fordeling af trækkraften mellem akslerne (Torsen-differentiale). Hvis grebet i underlaget skulle svigte på den ene aksel, tilføres der automatisk og uden forsinkelse mere moment til den anden aksel.
Grundlaget for de konverterede versioner er standard TGE-kassevogne og TGE-chassiser med baghjulstræk, bagtøjsudveksling på 4,7:1, tvillinghjul samt den kraftigste 2,0-liters dieselmotor på 130 kW (177 hk) og et moment på 410 Nm. Der kan vælges mellem en seks-trins manuel gearkasse og en otte-trins automatgearkasse samt akselafstande på 3.640 eller 4.490 millimeter. TGE-kassevognene kan også leveres med super-single-dækmontering.
Konverteringen til firehjulstræk har ikke nødvendiggjort nogen forøgelse af højden, så indstigningshøjden forbliver uændret - et klart plus ved brug som ambulance eller minibus. Det er dog muligt som ekstraudstyr at få forøget højden med 30 millimeter for at få større frihøjde.
Nyttelasten bibeholdes også næsten fuldt ud, idet den ekstra vægt af firehjulstrækket kun er cirka 130 kg. Dermed har en 177 hk 5,5 tons TGE med kort førerhus og kort akselafstand til trods firehjulstrækket en imponerende nyttelast på omkring 3.370 kg.
MANs danske varebilschef, Nicolai Sperling, er godt tilfreds med udsigten til at kunne levere endnu en stærk og professionel 4x4 løsning til de danske kunder. ”Vi vil gerne vise de danske varebilskunder at MAN er en stærk leverandør til det professionelle marked. Vi skal kunne give vores erhvervskunder præcis det, som de har brug for til at udføre deres erhverv. Til de af vores kunder, som har brug for ekstra fremkommelighed på byggepladsen, i skoven eller andre steder, hvor terrænet stiller krav om ekstra trækkraft, vil vi naturligvis gerne tilbyde vores assistance og knowhow"
Nøgleord
Kontakter
Claus Lindholm
Head of Market Communication – Scandinavia
claus.lindholm@man.eu
(+45) 43 20 77 67
Billeder
Om MAN Truck & Bus
MAN Truck & Bus er en af verdens førende producenter af erhvervskøretøjer og udbydere af transportløsninger. Virksomhedens produktportefølje omfatter lastbiler, varebiler og busser til passager- og godstransport. MAN har fokus på den grønne omstilling i transportsektoren og er langt fremme med udviklingen af kommercielle køretøjer på alternative drivmidler, som elektricitet. MAN Truck & Bus er et firma tilhørende TRATON SE og beskæftiger mere end 34.000 mennesker verden over.
Følg pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S
MAN Truck & Bus indgår ny rammeaftale om levering af busser til det danske Forsvar22.5.2025 10:40:23 CEST | Pressemeddelelse
Ny rammeaftale på busser til det danske forsvar baner vejen for effektiv logistik, når den nye værnepligt træder i kraft
MAN Truck & Bus Danmark A/S indgår historisk stor rammeaftale med Forsvaret28.3.2025 14:04:52 CET | Pressemeddelelse
MAN Truck & Bus Danmark A/S har indgået en fireårig rammeaftale med Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) om levering af eksterne værkstedsydelser til Forsvaret og Beredskabsstyrelsen.
Royal Unibrew bliver første virksomhed i Danmark til at teste MAN’s nye generation af elektriske lastbiler28.3.2025 09:23:30 CET | Pressemeddelelse
En milepæl er nået for MAN Truck & Bus, der netop har leveret sin første af den nye generation af elektriske lastbiler i Danmark til Royal Unibrew.
MAN eTruck sætter standarden for elektriske lastbiler25.9.2024 14:00:26 CEST | Pressemeddelelse
MAN eTGX har sikret sig førstepladsen i verdens første sammenligningstest af tunge, elektriske langdistancelastbiler, organiseret af det tyske fagblad ‘Trucker’.
Verdenspremiere for MAN eTGL på IAA messen4.9.2024 09:54:37 CEST | Pressemeddelelse
MANs lastbilportefølje nu fuldt elektrisk fra tolv til 42 ton
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum