MAN Truck and Bus i 100 år: Forberedt på fremtiden

Med succes og erfaring som basis har MAN bygget effektive og driftsikre lastbiler i et århundrede
MAN-gruppens historie strækker sig mere end 250 år tilbage. Nu kan virksomheden fejre endnu et vigtigt jubilæum: I år er det 100 år siden, at MAN begyndte at bygge lastbiler. Her er et overblik over de vigtigste milepæle.
Den 21. juni 1915 blev der registreret en ny virksomhed i handelsregistret i Nürnberg, "Lastwagenwerke M.A.N.-Saurer". Dette firma var etableret som et joint-venture mellem Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG og Saurer, en schweizisk lastbilproducent. Den første MAN-Saurer 3 tons lastbil forlod snart efter den fælles fabrik i Lindau ved Bodensøen. Den blev snart fulgt af de første busser, der blev indsat som langtursbusser af det kejserlige postvæsen, og som transporterede såvel passagerer som breve og pakker. Det markerede begyndelsen på produktionen af erhvervskøretøjer hos MAN, og det er en succeshistorie, som ikke blot har formet historien om firmaet selv. MAN har nemlig gennem tiderne haft en betydelig indflydelse på udviklingen af lastbiler og busser med en lang række avancerede og ofte revolutionerende nyskabelser gennem de seneste 100 år – en udvikling, der fortsætter den dag i dag.
De første år
I 1916 blev produktionen flyttet til MAN-fabrikken i Nürnberg. I 1918 ophørte forbindelsen til Saurer, hvorefter firmaet kaldte sig "M.A.N. Lastwagenwerke". I 1924 præsenterede MAN den første lastbil med en dieselmotor med direkte indsprøjtning, hvilket dannede grundlaget for dieselmotorens sejrsgang i lastbiler. Den repræsenterede en besparelse i driftsomkostningerne på op til 75 procent i forhold til de benzinmotorer, der var det normale på det tidspunkt. Allerede dengang var økonomi og effektivitet de vigtigste mål for udviklingen hos MAN, og det har ikke ændret sig til i dag. Samme år byggede MAN den første bus med lavt gulv i kraft af en specialkonstrueret, lav chassisramme. De busser, som MAN havde bygget siden 1915, havde været baseret på lastbilchassiser.
I 1928 præsenterede MAN sin første treakslede lastbil, som var forløberen for alle senere tunge MAN-lastbiler. I 1932 kom S1H6-modellen med en dieselmotor af type D4086 med en effekt på 140 hk, som blev regnet for verdens kraftigste diesellastbil. I 1937 passerede man endnu en teknisk milepæl med udviklingen af en ekstremt brændstofeffektiv dieselmotor med direkte indsprøjtning samt indførelsen af træk på alle aksler.
MAN-lastbilernes rolle i genopbygningen
Efter Anden Verdenskrig var der stor efterspørgsel efter lastbiler. I 1950'erne var MAN F8-modellen med sin V8-motor på 180 hk et flagskib i den økonomiske genrejsning i den nye Forbundsrepublik. MAN demonstrerede sin innovationskraft ved at introducere den første tyske lastbil med turbolader så tidligt som i 1951. Dens 6-cylindrede motor præsterede 175 hk fra et slagvolumen på 8,72 liter, hvilket repræsenterede en forøgelse på 35 procent i forhold til modellen uden turbo. I 1955 flyttede MAN produktionen af lastbiler og busser til en ny fabrik i München, og fabrikken i Nürnberg blev centret for motorudvikling og -produktion.
MAN viste også sin nyskabende kraft inden for buskonstruktion. I 1961 introducerede virksomheden 750 HO-modellen, der var den første modulopbyggede bus. Det standardiserede chassis kunne udstyres med forskellige type opbygning som bybus, rutebil og turistbus.
MAN overtog løven fra Büssing
I 1971 overtog MAN-koncernen Büssing Automobilwerke og dette selskabs fabrik i Salzgitter. MAN overtog både Büssings specielle teknologi med "underfloor-motorer" og Büssings logo, Braunschweigs løve, som siden da har smykket frontgitteret på alle MANs erhvervskøretøjer. I slutningen af 1970'erne indledte MAN et samarbejde med VW i det lette lastbilsegment, og G-seriens 6-og 8-tons lastbiler blev produceret i fællesskab indtil 1993. I dag er MAN en del af VW-gruppen.
Karakteristisk for MANs modelprogram var i mange år lastbiler med motoren foran førerhuset til anlægstransport samt tunge lastbiler med frembygget førerhus til fjerntransport, som f.eks. 19.280-modellen, der var den første MAN, der opnåede at blive valgt til "Truck of the Year" i 1978. Talrige udmærkelser fulgte de kommende år som f.eks. MAN F90, der blev introduceret i 1986 og valgt til "Truck of the Year" det følgende år. Det var især F90-modellens rummelige førerhus, der gjorde indtryk. Førerens ergonomi og komfort har i øvrigt altid været faktorer, som MANs konstruktører har prioriteret højt. Den mest succesrige lastbilmodel i 1990'erne var F2000. Denne serie af tunge lastbiler havde motorer med elektronisk styret indsprøjtning så tidligt som fra 1994.
MANs busser har også udmærket sig i flere tilfælde. I 1992 introducerede MAN modellen Lion's Star, en turistbus som skulle give navn til alle følgende generationer af MAN-busser. Højdækker-udgaven til langtursrejser havde en Cw-værdi på 0,41, dvs. at den var særdeles aerodynamisk og dermed sparede på brændstoffet.
MAN i det nye årtusinde
MAN indledte det nye årtusinde med flere nyskabelser. I 2000 satte "Trucknology Generation Type A" med modelbetegnelsen TGA nye standarder med hensyn til komfort og ergonomi samt helt nye teknologier som MAN TipMatic og MAN ComfortShift, der gav optimale gearskift. MAN styrkede sin position yderligere i premium bussegmentet ved at overtage NEOPLAN busfabrikken i 2001.
Introduktionen af D20-motorerne med common rail indsprøjtning i 2004 repræsenterede endnu en vigtig milepæl i motorteknologien. MAN var den første fabrikant af erhvervskøretøjer, som ændrede alle sine motorer til dette miljøvenlige, elektronisk styrede indsprøjtningsprincip. MAN moderniserede endvidere sit program af lette og mellemtunge lastbiler med introduktionen af TGL- og TGM-serierne i 2005. Fabrikken kunne overholde Euro 4-emissionsnormen, som var i kraft på dette tidspunkt, med en kombination af udstødningsrecirkulation og partikelfiltre, helt uden additiver som AdBlue. To år senere præsenterede fabrikken to modeller til afløsning af den tunge TGA-serie: TGX var beregnet til fjerntransport, og TGS var konstrueret til opgaver, der krævede høj trækkraft samt tung distribution. MAN modtog udmærkelsen "Truck of the Year" for syvende gang for disse to modeller - hvilket er en rekord i denne sektor.
I 2010 indledte MAN produktionen af en bybus med hybrid-teknik, Lion's City Hybrid. Lion's City Hybrid sparer op til 30 procent brændstof i kraft af dette innovative hybrid-system. Denne model blev hurtigt en stor succes, og den modtog udmærkelserne ÖkoGlobe i 2011 og Green Bus i 2012 for sit bæredygtige koncept.
Mod fremtiden med MAN
Udvikling af ressource-besparende og miljøvenlige køretøjer har altid været et af hovedmålene for MAN Truck & Bus. Den seneste emissionsnorm, Euro 6, repræsenterede en stor udfordring, som MAN mestrede i 2012 med den nyeste generation af TG-modellerne. De opfylder de strengeste krav og har samtidig maksimal brændstofeffektivitet. I efteråret 2014 introducerede MAN sin seneste motorgeneration, D38, som repræsenterer toppunktet af 100 års motorudvikling i erhvervskøretøjer. De nøjsomme Euro 6-motorer yder op til 640 hk ved hjælp af to-trins turboteknik.
Det, der i øjeblikket er bestemmende for produktudviklingen, er virksomhedens egen klimamålsætning, de generelle politiske forhold og den begrænsede tilgang til brændstofressourcer. Derfor arbejder MAN med udviklingen af en række yderligere alternative fremdrivningsprincipper. Hybriddrift til erhvervskøretøjer vil indgå som et led i fremtidens koncepter på alle anvendelsesområder. Der bruges allerede nu et diesel-elektrisk hybridkoncept til bybusser. MAN har også introduceret TGX Hybrid på IAA lastbiludstillingen i 2014. Det er et koncept til et TCO-optimeret hybridsystem til lastbiler, der kan benyttes til fjerntransport. MAN har bygget et forskningskøretøj, Metropolis, der er en helt elektrisk drevet tung lastbil med range extender til transportopgaver i byen. Den undergår i øjeblikket en række tests.
Komprimeret naturgas (CNG) og biogas er allerede tilgængelige som alternative drivkoncepter. Motorer, der er beregnet til CNG, kan også drives med biogas, hvilket betyder, at de er næsten CO2-neutrale. Et eksempel er den nye Lion's City GL CNG ledbus med naturgasdrift, der er blevet præmieret som "Bus of the Year 2015". Den eksisterende række af bybusser med naturgasdrift vil blive suppleret med lastbiler til CNG-drift i 2016.
Afdelingen for fremtidsforskning analyserer globale megatrends og bestemmer den retning, som forskningen i fremtidens køretøjsgenerationer skal følge. MANs udviklingsfolk arbejder allerede nu på køretøjer, som ikke længere behøver en chauffør til visse opgaver, som for eksempel når en sikkerhedsbil sikrer vejarbejder på motorveje. MAN Truck & Bus vil benytte disse og andre, helt nye ideer til at sikre en bæredygtig udvikling af ultra-moderne erhvervskøretøjer i fremtiden.
Supplerende information:
250 års MAN-historie
I 2015 kan MAN fejre sit 100 års jubilæum for produktionen af erhvervskøretøjer. Men historien bag dagens MAN-gruppe begyndte for mere end 250 år siden med tre historiske begivenheder: grundlæggelsen af St. Antony jernværket i Oberhausen i 1758, etableringen af Sandersche Maschinenfabrik i 1840 og oprettelsen af Eisengießerei und Maschinenfabrik Klett & Comp i Nürnberg i 1841. I 1878 fusionerede St. Antony jernværket med to andre jernværker i Ruhr-området til "Gutehoffnungshütte" (GHH), medens de to nævnte sydtyske virksomheder fusionerede og dannede Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG i 1898. Dette var oprindelsen til navnet "MAN". Rudolf Diesel udviklede den første dieselmotor på denne fabrik i Augsburg i årene fra 1893 til 1897. Den blev grundlaget for senere motorgenerationer i MANs erhvervskøretøjer. I 1921 fusionerede MAN og GHH til den eksisterende virksomhed, som har været en del af Volkswagen Group siden 2011.
Nøgleord
Kontakter
Claus Lindholm
Head of Market Communication – Scandinavia
claus.lindholm@man.eu
(+45) 43 20 77 67
Billeder






Om MAN Truck & Bus
MAN Truck & Bus er en af verdens førende producenter af erhvervskøretøjer og udbydere af transportløsninger. Virksomhedens produktportefølje omfatter lastbiler, varebiler og busser til passager- og godstransport. MAN har fokus på den grønne omstilling i transportsektoren og er langt fremme med udviklingen af kommercielle køretøjer på alternative drivmidler, som elektricitet. MAN Truck & Bus er et firma tilhørende TRATON SE og beskæftiger mere end 34.000 mennesker verden over.
Følg pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S
MAN Truck & Bus Danmark A/S indgår historisk stor rammeaftale med Forsvaret28.3.2025 14:04:52 CET | Pressemeddelelse
MAN Truck & Bus Danmark A/S har indgået en fireårig rammeaftale med Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) om levering af eksterne værkstedsydelser til Forsvaret og Beredskabsstyrelsen.
Royal Unibrew bliver første virksomhed i Danmark til at teste MAN’s nye generation af elektriske lastbiler28.3.2025 09:23:30 CET | Pressemeddelelse
En milepæl er nået for MAN Truck & Bus, der netop har leveret sin første af den nye generation af elektriske lastbiler i Danmark til Royal Unibrew.
MAN eTruck sætter standarden for elektriske lastbiler25.9.2024 14:00:26 CEST | Pressemeddelelse
MAN eTGX har sikret sig førstepladsen i verdens første sammenligningstest af tunge, elektriske langdistancelastbiler, organiseret af det tyske fagblad ‘Trucker’.
Verdenspremiere for MAN eTGL på IAA messen4.9.2024 09:54:37 CEST | Pressemeddelelse
MANs lastbilportefølje nu fuldt elektrisk fra tolv til 42 ton
Nyt samarbejde skal hjælpe flere tunge el-køretøjer ud på de danske veje7.5.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Norlys og MAN Truck & Bus indgår et nyt samarbejde, der skal gøre vognmændenes overgang fra dieseldrevne lastbiler til el både nemmere og mere enkel.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum