MANs lastbiler kigger fremad på vejen – med EfficientCruise

MANs nye GPS-styrede fartpilot – EfficientCruise – er nu klar til levering i Danmark.
EfficientCruise sikrer store brændstofbesparelser ved at forudse vejens beskaffenhed og udnytte lastbilens momentum op- og nedad bakkerne – en udfordring, der er mestret til perfektion af uddannede og erfarne chauffører. For at gøre det lettere for chaufførerne at køre på lange og ukendte vejstrækninger, og for at hjælpe chauffører med mindre erfaring, i at køre mere effektivt, har MAN udviklet en fartpilot, der er styret af satellitter.
MAN præsenterede dette system, kaldet „EfficientCruise“ på IAA-messen sidste efterår og systemet er nu klar til levering i Danmark, til alle tunge lastbiler og busser. Systemet måler køretøjets GPS-position og beregner stigninger og bakker forude på strækningen ved hjælp af 3D-kort, der er gemt i systemet. Fartpiloten forudser og styrer herefter hastigheden ved kørsel på stigninger og bakker på en sådan måde, at dynamikken i køretøjet anvendes til at spare brændstof. Det er hermed muligt at opnå en brændstofbesparelse på op til seks procent for en fuldt lastet 40 tons lastbil, uden på nogen måde at forlænge den tid, det tager at gennemkøre strækningen.
Fartpiloten styrer hastigheden på nøjagtig samme måde som en yderst erfaren chauffør, den eneste forskel er, at fartpiloten gør det automatisk. Lastbilen opbygger momentum på vej nedad bakke og bærer dette momentum med sig, når det igen går opad bakke. Køretøjet sparer hermed brændstof på vej nedad bakken og kan udnytte inertien på vej mod toppen af bakken, som nås med den minimum hastighed, som fartpiloten er sat til.
EfficientCruise forhindrer den automatiske gearkasse, MAN TipMatic 2, fra at skifte ned i lavere gear, hvis det er beregnet, at køretøjet kan nå toppen i det aktuelle gear. Dette giver mulighed for yderligere brændstofbesparelser. EfficientCruise kan endda reagere mere præcist og tidligere end en erfaren chauffør, da systemet kan beregne ruten og brændstofforbruget flere kilometer inden en bakke nås – også selvom der køres om natten, hvor vejstrækningen kan være svær at overskue for chaufføren.
Med chaufførens valg af både en ønsket hastighed og en af fire mulige hastighedstolerancer, beregner EfficientCruise den passende hastighed for den mest brændstofeffektive kørsel op- og nedad bakke. Chaufføren kan til enhver tid indstille og ændre tolerancetærsklen fra den valgte hastighed, så det passer til den ønskede kørestil og de trafikale forhold.
Fire gennemprøvede og testede niveauer gør det meget nemmere for chaufføren at vælge den rigtige indstilling. Det er MANs målsætning at give chaufføren nyttige standardindstillinger, så han kan opnå et optimalt brændstofforbrug og samtidig undgå kørefejl. Niveau 3 er forudvalgt når chaufføren starter sin tur, svarende til +/- 7 km / t. Niveau 4 giver en fleksibilitet på +/-9 km / t. og er mest egnet, når der kun er en smule trafik. Niveauerne 1 og 2 er beregnet til brug, når trafikken er tæt.
Nøgleord
Kontakter
Claus Lindholm
Head of Market Communication – Scandinavia
claus.lindholm@man.eu
(+45) 43 20 77 67
Billeder
Om MAN Truck & Bus
MAN Truck & Bus er en af verdens førende producenter af erhvervskøretøjer og udbydere af transportløsninger. Virksomhedens produktportefølje omfatter lastbiler, varebiler og busser til passager- og godstransport. MAN har fokus på den grønne omstilling i transportsektoren og er langt fremme med udviklingen af kommercielle køretøjer på alternative drivmidler, som elektricitet. MAN Truck & Bus er et firma tilhørende TRATON SE og beskæftiger mere end 34.000 mennesker verden over.
Følg pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S
MAN Truck & Bus Danmark A/S indgår historisk stor rammeaftale med Forsvaret28.3.2025 14:04:52 CET | Pressemeddelelse
MAN Truck & Bus Danmark A/S har indgået en fireårig rammeaftale med Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) om levering af eksterne værkstedsydelser til Forsvaret og Beredskabsstyrelsen.
Royal Unibrew bliver første virksomhed i Danmark til at teste MAN’s nye generation af elektriske lastbiler28.3.2025 09:23:30 CET | Pressemeddelelse
En milepæl er nået for MAN Truck & Bus, der netop har leveret sin første af den nye generation af elektriske lastbiler i Danmark til Royal Unibrew.
MAN eTruck sætter standarden for elektriske lastbiler25.9.2024 14:00:26 CEST | Pressemeddelelse
MAN eTGX har sikret sig førstepladsen i verdens første sammenligningstest af tunge, elektriske langdistancelastbiler, organiseret af det tyske fagblad ‘Trucker’.
Verdenspremiere for MAN eTGL på IAA messen4.9.2024 09:54:37 CEST | Pressemeddelelse
MANs lastbilportefølje nu fuldt elektrisk fra tolv til 42 ton
Nyt samarbejde skal hjælpe flere tunge el-køretøjer ud på de danske veje7.5.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Norlys og MAN Truck & Bus indgår et nyt samarbejde, der skal gøre vognmændenes overgang fra dieseldrevne lastbiler til el både nemmere og mere enkel.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum