MAN Truck & Bus Danmark A/S

Lastbilproduktionen hos MAN starter igen

Genstart af lastbilproduktion hos MAN (fra venstre): Michael Kobriger, MAN bestyrelsesmedlem for produktion, Karina Schnur, formand for MANs Works Council, Alexander Vlaskamp, MANs direktionsformand og Markus Söder, ministerpræsident for Bayern.
  • Genstart af lastbilproduktion stadig i april
  • Leverandører af ledningsnet i Ukraine genoptager produktionen på væsentligt reduceret niveau
  • Duplikering af produktionen af ledningsnet går efter planen
  • Situationen er fortsat sårbar på grund af fortsat usikkerhed om udviklingen i Ukraine

MAN genstarter lastbilproduktionen i denne uge. Produktionen har stået stille i seks uger siden midten af marts på grund af forsyningsmangel forårsaget af Ukraine-krigen på MANs lastbilfabrikker i München og Krakow. MAN's komponentfabrikker i Nürnberg og Salzgitter øger nu også gradvist deres kapacitet igen. Genstarten i München blev overværet af den bayerske premierminister Dr. Markus Söder tidligt mandag morgen.

"Genstarten i vores lastbilproduktion er et rigtig godt signal for vores arbejdsstyrke og vores kunder. Der er imidlertid ingen grund til eufori endnu. Vi vil kun nærme os vores sædvanlige produktionsniveau trin for trin. Produktionen er fortsat behæftet med stor usikkerhed. Hvis krigen flytter sig til det vestlige Ukraine igen, kan vi blive konfronteret med en fornyet stilstand. Fleksibilitet er og bliver dagens orden, ligesom streng omkostningsdisciplin" sagde MAN CEO Alexander Vlaskamp.

De ledningsnetleverandører i Ukraine, der producerer ledningsnet til MAN, er i øjeblikket i stand til at producere og levere igen, om end på et lavt niveau. Derudover er MAN på tidsplan med duplikering af ledningsnetproduktion i andre lande. I første omgang vil MAN dog have markant færre varianter i sit sortiment og vil - med en høj grad af usikkerhed - skrue op trin for trin.

MAN følger systematisk sit omstruktureringsprogram i forbindelse med virksomhedens transformation. På grund af det reducerede produktionsprogram vil selskabet fortsat skulle have korttidsarbejde på sine tyske fabrikker.

Claus Lindholm
Head of Market Communication – Scandinavia
claus.lindholm@man.eu

Om MAN Truck & Bus

MAN Truck & Bus er en af verdens førende producenter af erhvervskøretøjer og udbydere af transportløsninger. Virksomhedens produktportefølje omfatter lastbiler, varebiler og busser til passager- og godstransport. MAN har fokus på den grønne omstilling i transportsektoren og er langt fremme med udviklingen af kommercielle køretøjer på alternative drivmidler, som elektricitet. MAN Truck & Bus er et firma tilhørende TRATON SE og beskæftiger mere end 34.000 mennesker verden over.

Følg pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S

Flere pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S

Salget af den nye MAN eTruck er startet i Danmark30.11.2023 15:30:00 CET | Pressemeddelelse

MAN Truck & Bus har lanceret salget af den første tunge elektriske lastbil i virksomhedens historie, hvilket markerer endnu en milepæl i dekarboniseringen af godstransport. Der er allerede modtaget 600 ordreforespørgsler. De første 200 enheder er planlagt til at blive rullet ud til udvalgte kunder allerede i 2024, inden produktionen på MAN's fabrik i München starter i større antal fra 2025, efterhånden som ordrerne stiger.