Hos Bog & idé har bussen fart på: Børnebog sætter rekord

Ny, stor billedbog slår alle salgsrekorder inden for sin kategori hos Bog & idé og har siden udgivelsen stået for 50% af hele omsætningen af billedbøger i detailkæden. Efterspørgslen efter den trykte kvalitetslitteratur hos børnefamilierne er stadig stor.

Foto: Gyldendal

Danmarks største boghandlerkæde, Bog & idé, oplever i øjeblikket et rekordsalg i børnebogskategorien. Det er den store efterspørgsel efter bogen Den fantastiske bus, som er skrevet og illustreret af forfatter Jakob Martin Strid, der får omsætningen til at stige markant på kategorien billedbøger.

”Vi har aldrig før oplevet, at en børnebog er blevet taget så hurtigt ned af hylderne, som vi har set det med Den fantastiske bus de seneste uger. I vores butikker bliver bogen både købt som julegave til børnene, men også fordi forældre bare gerne vil have den. Det er et kvalitetsstempel af Jakob Martin Strids arbejde, at han er lykkedes med at ramme både store og små med sine fortællinger og tegninger,” fortæller adm. direktør for Bog & idé, Marianne Lyngby Pedersen.

Den fantastiske bus er Jakob Martin Strids største bog til dato med en kampvægt på 2,5 kilo og mere end 200 kæmpestore sider fyldt med håndtegnede illustrationer. ”Med den type bog og det enorme arbejde, der ligger bag, er det klart, at Den fantastiske bus har et noget højere prispunkt, end vi normalt ser i vores billedbogskategori, derfor slår bogen ikke overraskende her omsætningsrekord. At efterspørgslen efter den er lige så høj, viser os tydeligt, at når kvaliteten er høj, så er danskerne klar til købe, siger Marianne Lyngby Pedersen.

Tid til nærvær
Udgivelsen af Den fantastiske bus kommer samtidig med Børns Vilkårs nyeste analyse ”Små børns liv med skærme”, der viser, at små børn mellem tre og seks år i gennemsnit tilbringer over 100 minutter foran en skærm hver eneste dag. ”En enkel børnebog ændrer naturligvis ikke ved børns skærmforbrug, men jeg synes, at vi i vores butikker oplever en større efterspørgsel på det analogiske samvær og nærvær, som kan være et modsvar til skærme. Det er dejligt at se, at de trykte bøger stadig har deres plads på børneværelserne og under juletræet,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen.

Forventer udsolgte bøger i december
Den store efterspørgsel efter Den fantastiske bus betyder, at næste oplag allerede er bestilt af forlaget, og bøgerne skal på noget af en rejse, før de når ud til hyldernes i landets boghandlere. ”Bogen har en kvalitet, der bevirker, at den bliver håndsyet i ryggen for at sikre, at de mange, store sider sidder ordentligt fast. Denne disciplin mestrer et trykkeri Tyskland, hvor pensionerede bogbindere er indkaldt for at kunne levere næste oplag inden jul,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen.

Bog & idé har stadig Den fantastiske bus på hylderne i de lokale boghandlere, men salget går stærkt. ”Vores butikker modtager næste oplæg i starten af december, men vi forventer, at bogen bliver udsolgt inden for få dage, når vi kigger på, hvor stærkt det er gået med det første oplag,” slutter Marianne Lyngby Pedersen.

Bog & idé er Danmarks størstehttps://www.bog-ide.dk/ boghandlerkæde med 116 butikker på landsplan samt webshoppen bog-ide.dk.

Kæden havde i 2022 en omsætning på 1,3 milliarder.